Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak częściowo rozładować korki na placu Śreniawitów w Rzeszowie? [MAPA]

Redakcja
Fot. Krzysztof Kapica
Temat zakazu skrętu z placu Śreniawitów w ul. Szopena istnieje w mediach od około 10 lat. Rozwiązanie, które kosztuje grosze i przez chwilę - w 2021 roku - podobało się prezydentowi Rzeszowa, do dziś nie zostało jednak zrealizowane.

W październiku 2021 roku Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa zapytał mieszkańców Rzeszowa na Facebooku, co myślą o takim rozwiązaniu.

Dodajmy, że ten pomysł funkcjonował już od wielu lat. Popierali go także sami kierowcy. Poprzedni prezydent Tadeusz Ferenc przyznawał w rozmowie z nami, że skręt z placu Śreniawitów w ul. Szopena tamuje ruch w godzinach szczytu, ale jednocześnie twierdził, że nie można zabierać wolności kierowcom. Takie odpowiedzi słyszeliśmy na przestrzeni kilku lat wielokrotnie.

Jaki był „nowy” pomysł władz miasta w 2021 roku?

- Ulica Szopena stałaby się jednokierunkową od filharmonii do placu Śreniawitów. W ten sposób byłaby możliwość wygospodarowania drugiego pasa pod miejsca postojowe oraz pod ścieżki rowerowe – wyjaśniał wówczas Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Dlaczego to ważne w tym miejscu miasta?

Plac Śreniawitów jest jednym z najbardziej zatłoczonych komunikacyjnie miejsc w Rzeszowie. W potoku samochodów wystarczy, że co jakiś czas kierowcy jadący w kierunku mostu Zamkowego próbują z lewego pasa skręcić w ul. Szopena. Wówczas z dwóch pasów robi się zaledwie jeden pas, i to na długo, ponieważ w godzinach szczytu niezwykle ciężko wjechać w ul. Szopena. A wszystko za sprawą tysięcy kierowców jadących od mostu Zamkowego w kierunku centrum miasta. Właściwie bez stworzenia groźnej sytuacji na drodze i wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, kierowca nie ma szans na opuszczenie placu Śreniawitów i wjechanie w ul. Szopena.

Co więcej, często lewy pas na styku ul. Lenartowicza i placu Śreniawitów jest zablokowany, bo kierowcy chcą skręcić w ul. Hetmańską i siłą rzeczy przepuszczają skręcających w ulicę Szopena. Kłopot w tym, że samochody stojące na lewym pasie, często zasłaniają widok tym kierowcom, którzy jadą prawym pasem. Łatwo wówczas o kolizję lub wypadek. Bo kierowca skręcający w ul. Szopena zwykle musi wówczas wymuszać pierwszeństwo.

Gdyby wprowadzono zakaz skrętu, kierowcy jechaliby kilkaset metrów dalej na skrzyżowanie i bezpiecznie podążali w kierunku ul. Szopena. Byłoby bezpiecznie, byłyby mniejsze korki, a Rzeszów zyskałby dodatkowe miejsca postojowe i ścieżkę dla rowerów.

Jak częściowo rozładować korki na placu Śreniawitów w Rzeszowie? [MAPA]

W grudniu 2021 roku usłyszeliśmy jednak takie tłumaczenie, dlaczego wciąż nie ma tego zakazu. - Zgłosiło się do nas kilku mieszkańców ulicy PCK. Twierdzą, że dla nich taki zakaz byłby dużym problemem. Wyjeżdżając od siebie mieliby nakaz skrętu w prawo, ale w lewo już mieliby zakaz i gdyby chcieli od siebie pojechać np. w kierunku ulicy Targowej, to musieliby nadłożyć sporo drogi. Będziemy jeszcze rozmawiali i szukali odpowiedniego rozwiązania – usłyszeliśmy wówczas w Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Postanowiliśmy wrócić do tego tematu w 2023 roku. Zadaliśmy w Ratuszu kilka pytań m.in. Czy wciąż są plany na zmianę organizacji ruchu w tym miejscu, czy ten pomysł całkowicie upadł?

Na odpowiedź czekaliśmy… kilkanaście dni. Spodziewaliśmy się po takim czasie obszernej odpowiedzi. Niestety. Otrzymaliśmy jedynie lakoniczną: „Na razie tego typu rozwiązanie nie zostanie wprowadzone” – odpisał Artur Gernand.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24