Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak kreować wizerunek małej firmy?

Janusz Pawlak [email protected]
Nie tylko duże firmy muszą troszczyć się o swoją reklamę. Fot. Archiwum
Nie tylko duże firmy muszą troszczyć się o swoją reklamę. Fot. Archiwum
Komunikacja wizerunkowa małej firmy jest możliwa nawet przy ograniczonym budżecie. Oprócz reklamy oraz narzędzi public relations - mikro i makro przedsiębiorstwa mają do wyboru tańsze, choć równie efektywne formy marketingowe – na przykład upominki.

Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw często nie zdają sobie sprawy, jaką rolę

w postrzeganiu marki przez otoczenie odgrywa jej wizerunek. Zbiór pozytywnych skojarzeń, dotyczących firmy - ma bezpośredni wpływ na relacje biznesowe. Rozpoznawalność produktów i usług, będąca wynikiem odpowiednio zaplanowanej oraz konsekwentnie realizowanej strategii wizerunkowej pozwala budować pozycję lidera na rynku. Dlatego na działania, budujące świadomość marki w otoczeniu coraz częściej decydują się także firmy z sektora MSP.

Wsparcie biznesu

Celem kształtowania świadomości marki jest to, by została ona jak najdłużej zapamiętana przez otoczenie oraz wyróżniała się na tle konkurencji.

Z badań TNS OBOP wynika, że znaczna większość przedsiębiorstw w procesie kreowania własnej tożsamości, decyduje się na prowadzenie działań marketingowych, mimo że generują one jedne z najwyższych kosztów. Przedsiębiorstwa w Polsce zazwyczaj wykorzystują do tego celu reklamę prasową lub zewnętrzną, rzadziej telewizyjną czy radiową. Warto jednak zaznaczyć, że dwa ostatnie rodzaje mediów (z uwagi na wysokie koszty, związane z prowadzeniem w nich działań reklamowych) - zdominowane są przez największych graczy.

Małe firmy także muszą się reklamować

 

 

Z konieczności pracy nad wizerunkiem marki coraz częściej zdają sobie sprawę także mikro i makro przedsiębiorstwa. Mimo, że dystrybucja materiałów promocyjnych wśród partnerów biznesowych i klientów jest powszechnie wykorzystywana w dużych firmach, staje się także korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw z sektora MSP. Jego zaletą są przede wszystkim niższe koszty oraz skuteczność nośnika. Potwierdzeniem tego są wyniki finansowe firm, które produkują gadżety reklamowe. Branża rośnie w siłę, a materiały z nadrukiem własnego logo zamawiają już nawet te przedsiębiorstwa, które wcześniej nie zwracały uwagi na promocję, takie jak hurtownie akcesoriów biurowych czy wypożyczalnie samochodów.

Z przeprowadzonych badań na zlecenie organizacji Promotional Products Assocation International wynika, że większość (bo aż 83%) właścicieli przedsiębiorstw przyznaje, że rozdaje upominki by podziękować klientom. Ma to bezpośredni wpływ na autoprezentację firmy oraz świadczy o wysokim standardzie obsługi. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią było wykorzystanie gadżetów w celu wsparcia strategii marketingowej dla nowych rodzajów działalności – wskazało ją 53% przedsiębiorców.

Dłużej niż 3 sekundy

Jedną z najważniejszych zasad przy wyborze gadżetu, który wręczamy naszym kontrahentom lub klientom, jest to by był on związany z profilem przedsiębiorstwa oraz dostosowany do targetu, który go otrzyma – mówi Marzena Raczkiewicz z firmy MER Plus. – Materiały reklamowe odgrywają również istotną rolę w strategii estetycznej firmy. Jeśli ich projekt jest przemyślany, oryginalny oraz dobrze wykonany to z powodzeniem mogą one służyć jako narzędzie do promocji danej marki. Przykładem mogą być torby reklamowe z logo firmy - dodaje.

Szybko zmieniająca się moda ma bezpośredni wpływ na popularność trendów w różnych branżach. Rynek gadżetów jest szczególnie wyczulony na zmiany we wzornictwie. - Wciąż rosnącym powodzeniem cieszą się artykuły hand – made. Do tego stopnia, że przedsiębiorcy zawracają uwagę nawet na ręcznie malowane torby, w które pakują upominki dla kontrahentów – mówi Marzena Raczkiewicz.

Gadżet jest również dobrym narzędziem do wypromowania logo firmy. Statystycznie człowiek, który widzi reklamę zewnętrzną lub prasową jest w stanie skupić na niej swoją uwagę nie dłużej niż 3 sekundy i rzadko zdarza się, że do niej powraca. Zaletą gadżetów codziennego użytku jest więc to, że ich nabywcy mają styczność z logo firmy znacznie częściej, niż w przypadku innych form reklamy. Jednym z najbardziej popularnych upominków reklamowych są artykuły piśmiennicze lub ceramiczne. Firmy do promocji swojego wizerunku wykorzystują również przedmioty o charakterze użytkowym, jak np. pendrive’y.

 

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24