- Czy towar nabyty poza lokalem przedsiębiorstwa można reklamować?
- Oczywiście, że produkt podlega reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. Przecież został nabyty w drodze umowy kupna-sprzedaży. Nie ma więc żadnych przeszkód aby stosować przepisy o sprzedaży konsumenckiej.
- Jakie obowiązki względem nas ma osoba namawiająca nas na zawarcie umowy kupna – sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa?
- Przedsiębiorca powinien okazać dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości. Z kolei reprezentujący go akwizytor powinien pokazać dowód tożsamości, dokumenty potwierdzające reprezentowanie firmy i jej istnienie, np. wyciąg z odpowiedniego rejestru.
- Co powinna zawierać umowa?
- Tak jak wszystkie tego typu umowy-wskazywać przedmiot świadczenia, cenę i czas realizacji. Oczywiście niezbędne jest wskazanie daty zawarcia umowy i podpis stron. Ponadto przedsiębiorca musi poinformować konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia. Trzeba też wręczyć konsumentowi wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem imienia i nazwiska przedsiębiorcy oraz adresem zamieszkania, bądź siedziby firmy.
- A jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje o terminach odstąpienia od umowy?
- W takim przypadku termin ten zaczyna wówczas biec od momentu, w którym konsument uzyskał informację o możliwości odstąpienia. Konsument nie może jednak odstąpić od umowy później niż 3 miesiące od jej wykonania.
- Czy przedsiębiorca może ograniczyć prawo odstąpienia od umowy?
- Prawa konsumenta do odstąpienia od umowy na ww. wymienionych warunkach nie można ograniczyć. Takie postanowienia są nieważne. Nie jest więc dopuszczalne, tak jak to miało miejsce w przypadku klientki, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (tzw. odstępnego). Odzyskujemy całość wpłaconej sumy (bez kosztów przesyłki), w tym również zadatek czy zaliczkę. Nawet wtedy, gdy towar będzie miał ślady użytkowania, zgodnego z jego przeznaczeniem, sprzedawca nie będzie mógł obniżyć zwracanej kwoty.
- A jeżeli towar jest uszkodzony?
- W takim przypadku sprzedawca będzie miał prawo do zmniejszenia kwoty oddawanej nam za produkt, gdy rzecz zostanie uszkodzona.
- Czy odstępując od umowy, równocześnie zwracamy towar?
- Najpierw wysyłamy nasze oświadczenie o odstąpieniu, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Ponieważ strony powinny sobie zwrócić to, co dotychczas w związku z umową sobie świadczyły, konsument musi zwrócić towar. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni. Najlepiej przesłać towar za pobraniem. Jeżeli klient dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Zadymy na urodzinach uczestniczki "Rolnika". Karetka pogotowia, gaz pieprzowy. Szok!
- Dni Gąsowskiego w "TTBZ" są policzone?! TAKĄ niespodziankę zgotowała mu produkcja!
- Maja Rutkowski ZROBIŁA TO z premedytacją, teraz się tłumaczy. Okropne, co ją spotkało
- Była pięknością ze "Złotopolskich". Dziś Gabryjelska nie przypomina siebie | ZDJĘCIA