Przed zawarciem umowy warto przede wszystkim upewnić się czy biuro działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informację możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Oddział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie. Możemy również sprawdzić pod adresem : http://turystyka.crz.mg.gov.pl
Dokładnie przestudiuj ofertę
Gdy już jesteśmy pewni co do wiarygodności organizatora, przed podpisaniem umowy powinniśmy :
- dokładnie przestudiować ofertę, a także informacje zawarte w broszurach, folderach, katalogach;
- zwrócić szczególną uwagę na cenę – jeżeli jest w obcej walucie, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty;
- czy cena obejmuje wszystkie usługi, czy za niektóre będziemy musieli zapłacić na miejscu;
- położenie, kategorie i wyposażenie hotelu – gdzie tak naprawdę jest usytuowany hotel, w jakiej odległości od plaży, jakie jest wyposażenie pokoi;
- formę wyżywienia, ilość posiłków;
- czy umowa przewiduje możliwość podwyższenia przez organizatora ceny;
- jaki jest zakres ubezpieczenia zawieranego wraz z umową.
Czy organizator może podwyższyć cenę?
Biuro turystyczne może podnieść cenę ale wyłącznie wtedy, gdy umowa taką sytuację przewiduje, i tylko w razie wystąpienia wskazanych w ustawie okoliczności.
Chodzi o wzrost kosztów transportu, kursów walut, opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych. Jednak w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.
Gdy wszystko jest inaczej niż w umowie
Co jednak należy zrobić w sytuacji, gdy na miejscu okaże się, że wszystko wygląda inaczej niż przewidywała to umowa? A właśnie taki przypadek opisała nasza Czytelniczka.
Jeżeli hotel nie będzie odpowiadał opisowi zawartemu w umowie, bądź w doręczonym nam katalogu, wtedy mamy prawo żądać, aby przeniesiono nas do takiego hotelu, który będzie zgodny z opisem. Podobnie, gdy np. standard pokoi będzie odbiegał od wynikającego z umowy.
Reklamować powinniśmy także wtedy, gdy organizator nie będzie chciał zrealizować określonego umową świadczenia, np. dodatkowej wycieczki. W takiej sytuacji możemy żądać świadczenia zastępczego, nie odbiegającego jakością i poziomem określonym w umowie.
Odszkodowanie za nieudaną wyczieczkę Jeśli spotkały nas przykre niespodzianki i ustereki podczas zagranicznych wczasów, wówczas możemy domagać się odszkodowania od biura podróży za niewłaściwie wykonaną umowę.
- Należy jednak pamiętać o odpowiednim dokumentowaniu i utrwalaniu, na przykład za pomocą aparatu fotograficznego czy kamery wszystkich pojawiających się rozbieżności. Wtedy o wiele łatwiej będzie uzasadnić żądanie rekompensaty pieniężnej – zaznacza Radomir Stasicki, prawnik w Biurze Rzecznika Praw Konsumenta w Rzeszowie.
Reklamację nalezy złożyć najlepiej zaraz po wykryciu nieprawidłowości. Powinniśmy zawiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora o wadach imprezy turystycznej. Umowa zresztą określa sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. Jeżeli jej nie załatwi, musi ją niezwłocznie przekazać organizatorowi turystyki.
Stanisław Siwak
[email protected]
017 867-22-58
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Tamara Arciuch pokazała syna. Znacie go z telewizji, choć bardzo się zmienił [FOTO]
- Niespodziewane problemy u Cichopek i Kurzajewskiego. Poprosili o pomoc ekspertkę
- Prawda o tajemniczym związku Janiaka właśnie wyszła na jaw! Nikt tego nie wiedział
- Legenda Perfectu w domu opieki. Nie ma środków na utrzymanie