Jak radzić sobie z bezsennością

Grażyna Wożniak
Ilość przespanych godzin nie jest  istotna.
Ilość przespanych godzin nie jest istotna. Tadeusz Poźniak
6-8 godzin snu to dawka niezbędna. Pozbawiony jej organizm już po dwóch dobach upomni się o "pigułkę" chwilowego zapomnienia.

Nawet, jeśli walczymy z ciężkimi powiekami kofeiną lub mocniejszymi używkami, sen wyegzekwuje swoje prawa.

Bywa, że wbrew wszelkim racjonalnym przesłankom, kładziemy się do łóżka spokojni i zadowoleni, by po dwóch godzinach obudzić rozdygotani i zlani "siódmym potem".

- To sygnał, że mamy do czynienia z nerwicą lękową - mówi psychiatra, lek. med. Renata Pokusa - Rzeczycka z Rzeszowa. - Nieoczekiwanie i niezależnie od nas samych stać się możemy ofiarą przebytej traumy, drastycznych wydarzeń, dramatów. W porę nieodreagowane atakują ze zwielokrotnioną siłą i to w momencie najmniej spodziewanym.

Do niedawna unikano tabletek nasennych. A pacjentom dawano rady: "unikaj wieczornego obżarstwa", "nie oglądaj horrorów". Tego rodzaju metody są skuteczne, ale w przypadku sporadycznych trudności z zasypianiem.

Kuracja farmaceutykami, jeśli już mają wyleczyć nas z "białych nocy", nie może trwać długo. Dawka, góra dwie, medykamentu powinna pomóc w nauce normalnego zasypiania.

Jeżeli kłopoty z nocnym wypoczynkiem potrwają nieco dłużej, to sygnał, że mamy do czynienia z konkretnym psychicznym schorzeniem.

Depresja, nerwica to niektóre ze schorzeń wymagające, prócz kuracji farmakologicznej, psychiatrycznej terapii.

Nie każdy potrzebuje 8 godzin snu. Thomasowi Edisonowi, amerykańskiemu wynalazcy radia wystarczały 2 godziny, a Napoleonowi - 3.

- Każdego trzeba traktować indywidualnie - przyznaje psychiatra, lek. med. Renata Pokusa - Rzeczycka. - Nie zalecam obowiązkowego kładzenia się do łóżka przed północą. Jedni nie mogą tego zrobić ze względu na charakter pracy, inni na zegar biologiczny ich organizmu. Także ilość przespanych godzin nie jest tu istotna. Najważniejsze, żeby wraz z dzwonkiem budzika wstać bez zmęczenia.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3