Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak założyć firmę?

Anna Niedzielska / Echo Dnia
sxc
Podpowiadamy co i w jakim urzędzie należy zrobić, żeby własny biznes zaczął jak najszybciej działać.

Pomysłów na rodzaj działalności może być bardzo wiele. Trzeba jednak pamiętać, że musi być ona zgodna z tak zwaną Polską Klasyfikacją Działalności (PKD).

Dlatego najlepiej zacząć od przejrzenia strony internetowej
www.pkd-24.pl, gdzie znajdują się informacje na temat rodzajów działalności gospodarczej dozwolonej u nas w kraju wraz z ich numerami PKD, które trzeba wpisać we wniosek o zarejestrowanie firmy składany w urzędzie gminy.

Musisz także pamiętać, że niektóre biznesy wymagają dodatkowych zezwoleń czy koncesji. Trzeba się więc zorientować czy będziemy ich potrzebować z zaplanowanej przez nas działalności.

Lokal

Działalność od ręki, ale...

Po wypełnieniu wniosku EDG-1 urząd gminy powinien "od ręki" wpisać założoną firmę do ewidencji działalności gospodarczej, którą można podjąć praktycznie już tego samego dnia. Jednak jeśli rodzaj wykonywanej działalności będzie wymagać dodatkowego zezwolenia lub koncesji - choćby dla przykładu na sprzedaż alkoholu - nie można rozpocząć działalności dopóki się ich nie uzyska.

Jeśli już wiesz co będziesz robić, zastanów się gdzie będziesz to robić. Duża część jednoosobowych firm działa po prostu w mieszkaniach osób, które je zakładają. Ma to wiele zalet - nie trzeba szukać lokalu, dodatkowo płacić za jego wynajęcie, a na dodatek część czynszu za własne mieszkanie można potem odpisać od kosztów prowadzonej przez siebie firmy.

Jeśli jednak twoja firma potrzebuje innego lokalu to trzeba go znaleźć przed założeniem firmy. We wniosku o wpisanie do ewidencji działalności gospodarczej trzeba bowiem podać adres pod którym biznes będzie działać. Gdy lokal ten nie jest twoją własnością to musisz mieć podpisaną umowę najmu bądź użyczenia, która potwierdzi twoje prawo do dysponowania nim.

Jeno okienko

Pieczątka też ważna

Wyrobienie pieczątki to niby bzdura, ale okazuje się, że jest ona niezbędna choćby do założenia konta w banku. Powinny się na niej znaleźć następujące informacje: nazwa firmy, adres prowadzenia działalności (najlepiej z telefonem kontaktowym) oraz numery REGON I NIP.

Kolejny krok to udanie się do urzędu gminy, do wydziału lub referatu odpowiadającego za prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej. Tam wystarczy wypełnić jeden wniosek EDG-1 o wpis do rejestru.

W zgłoszeniu tym należy podać:
- nazwę firmy (najlepiej pełną i skróconą wersję),
- swoje imię i nazwisko oraz numer ewidencyjny PESEL,
- adres zameldowania,
- adres lokalu, w którym będzie prowadzona działalności (jeśli nie jest w twoim mieszkaniu),
- rodzaj wykonywanej działalności zgodnie z PKD (jeśli na wniosku brakuje rubryk wówczas wypełnia się jeszcze załącznik).

Urząd sam załatwi formalności związane z krajowym rejestrem urzędowym i nadaniem numeru REGON, wystąpi o nadanie numeru NIP przez urząd skarbowy oraz zgłosi właściciela firmy jako płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wizyta w ZUS i skarbówce

Inne instytucje

Każdy przedsiębiorca zatrudniający choć jedną osobę musi zawiadomić o tym Państwową Inspekcję Pracy - w ciągu 30 dni od podpisania umowy o pracę. Gdy planujesz otworzyć na przykład gabinet kosmetyczny lub sklep spożywczy to odbioru lokalu musi dokonać Sanepid.

Większość zakładających działalność gospodarczą osób i tak musi udać się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, żeby zgłosić siebie - jako ubezpieczonego.

Wysokość składek nie jest uzależniona od dochodów, większość przedsiębiorców płaci minimalną możliwą składkę na ubezpieczenie społeczne, w skład której wchodzą:
- składka emerytalna (373,96 złotego),
- rentowa (114,95 złotego),
- składka na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe (46,94 złotego),
- na ubezpieczenie wypadkowe (34,48 złotego),
- na ubezpieczenie zdrowotne (224,24 złotego)
- na Fundusz Pracy (46,94 złotego).
Razem stawki te - na 2009 rok - wynoszą około 841 złotych miesięcznie.

Gdy zakładając działalność gospodarczą jesteś czyimś pracownikiem i twój pracodawca opłaca składki od pensji równej lub wyższej wynagrodzeniu minimalnemu, to możesz dobrowolnie opłacić składkę emerytalną i rentową, a obowiązuje cię tylko zapłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Po zarejestrowaniu firmy warto udać się także do urzędu skarbowego, żeby wybrać formę opodatkowania - może być to na przykład rozliczenie na zasadach ogólnych, podatek liniowy, karta podatkowa czy ryczałt ewidencjonowany. Przy wyborze warto wziąć pod uwagę planowane przychody i skonsultować się z biurem rachunkowym.

Bank

Kolejną formalnością, którą należy brać pod uwagę jest założenie firmowego konta. Ta czynność może także zająć sporo czasu, bo przed wybraniem banku warto zorientować się w kosztach prowadzenia konta, wysłania przelewu, dokonania wpłaty czy wypłaty. Różnice sięgają kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Warto też upewnić się o możliwościach korzystania z firmowej karty, zapytać o liczbę bankomatów, czy internetową lub telefoniczną obsługę konta.

Źródło

Twoja własna firma - www.echodnia.eu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24