Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jaka będzie przyszłość MZK w Przemyślu

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
W 2010 r. miasto kupiło dla MZK 12 autobusów tureckiej marki Otokar. Pojazdy tej marki jeżdżą w nielicznych miastach w Polsce.
W 2010 r. miasto kupiło dla MZK 12 autobusów tureckiej marki Otokar. Pojazdy tej marki jeżdżą w nielicznych miastach w Polsce. Norbert Ziętal
Każdego roku ubywa pasażerów MZK w Przemyślu. Narzekają na fatalny stan autobusów, ale przede wszystkim niewygodny dla nich rozkład jazdy.

- Musimy się zastanowić, w jaki sposób ma funkcjonować komunikacja publiczna w naszym mieście. Na razie nie ma planów jej prywatyzacji. Chociaż trzeba pamiętać, że jest to jeden z wariantów, w oparciu o które komunikacja może funkcjonować - mówi Grzegorz Hayder, zastępca prezydenta Przemyśla.

W spotkaniu o przyszłości przemyskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji udział wzięli pracownicy i władze tej spółki miejskiej, kilkoro radnych miejskich, przedstawiciele rad osiedlowych, związków zawodowych oraz wójtowie sąsiednich gmin Żurawicy i wiejskiej Przemyśl.

Od 2005 r. systematycznie maleje ilość pasażerów korzystających z przemyskiego MZK. O ile w 2005 r. było ich nieco mniej niż 9 mln pasażerów, to w ub. roku było znacznie mniej niż 7 mln przewiezionych osób. Spadają również przychody ze sprzedaży biletów. W 2005 r. wyniosły one ponad 6 mln złotych, w ub. roku ok. 5,5 mln złotych.

Inaczej przedstawia się jednak ilość tzw. wozokilometrów. Od 2005 rosły przez kilka lat, osiągając w 2011 i 2012 r. ponad 1,7 mln wozokilometrów. Przez ostatnie dwa lata ta ilość spada, obecnie wynosi 16,4 mln.

W jakiej obecnie kondycji jest przemyskie MZK? „Sytuacja jest stabilna” - twierdzą w magistracie, ale powodów do zadowolenia nie ma. Dlaczego? Bo tabor jest już znacznie wyeksploatowany, widoków na nowy nie ma.

Spada ilość pasażerów. Dlaczego?

Głównym powodem jest wzrost liczby prywatnych samochodów. Wielu mieszkańców narzeka na zły rozkład jazdy, z drugiej strony przewoźnik tłumaczy, że część linii czy kursów na nich nie cieszy się zainteresowaniem. Do tego dochodzi problem konkurencji ze strony prywatnych przewoźników, dysponujących mniejszymi pojazdami.

Spotkanie było pierwszym z cyklu, które mają dać odpowiedź na pytanie, co dalej z przemyskim przewoźnikiem.

Obecnie w Przemyślu jest 19 linii miejskich o długości 192 km i 11 miejsko - podmiejskich o długości 158 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24