MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jaka przyszłość czeka inwestycję kolejową w ramach CPK łączącą Ostrołękę-Łomżę-Pisz-Giżycko?

Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Dzięki kolejowej „szprysze” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz.
Dzięki kolejowej „szprysze” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz. UM Łomża
Co dalej z przyszłością linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko, która miała powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego? Spółka poinformowała, że zakończyła wewnętrzny audyt. Pełnomocnik do spraw CPK ma teraz przekazać swoje rekomendacje Prezesowi Rady Ministrów. Dotyczy to również programu kolejowego.

Co dalej z linią koleją nr 29, która miała powstać w ramach CPK?

Nadal nie wiemy co dalej z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Od dłuższego czasu pojawiają się różne informację, z których należy wnioskować, że realizacja projektu zostanie opóźniona. W ramach komponentu kolejowego CPK miała powstać linia kolejowa nr 29, która połączyłaby Ostrołękę-Łomżę-Pisz-Giżycko. Prawie 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej.

Co dalej z Kolejami Dużych Prędkości?

W ostatnich tygodniach pojawiały się informację, że zweryfikowany zostanie nie tylko komponent lotniczy, ale również kolejowy. Pojawiły się informacje, że niezagrożony jest tzw. "igrek", czyli odcinki łączące Warszawę, Łódź, Poznań oraz Wrocław. Natomiast inne linie miałyby zostać zrewidowane i wyznaczone od nowa. W wywiadzie dla Dziennika Gazety Prawnej przewodniczący Rady Nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego Zbigniew Szafrański wyraził wątpliwości co do koncentracji wszystkich linii kolejowych w jednym punkcie. Dlatego też postanowiliśmy się zapytać jaki dalszy los czeka linię kolejową nr 29.

Audyt zakończony i co dalej?

Spółka poinformowała, że zakończyła audyt wewnętrzny.

Z końcem marca spółka CPK zakończyła audyt wewnętrzny i przekazała raporty z audytów do Biura Pełnomocnika Rządu ds. CPK.  Zgodnie z deklaracjami Biuro Pełnomocnika przekaże swoje rekomendacje Prezesowi Rady Ministrów w sprawie dalszych decyzji kierunkowych programu inwestycyjnego CPK. Dotyczy to również realizacji podprogramu kolejowego CPK w tym akceptacji prac studialnych dla linii kolejowej nr 29 Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko wraz z wyborem wariantu inwestorskiego - poinformowało nas biuro prasowe spółki CPK.

Co zostało wykonane i jakie są dalsze etapy inwestycji?

Następnym etapem przy realizacji linii nr 29 jest wybór wariantu inwestorskiego, który ma zostać wytypowany spośród czterech propozycji przedstawionych wcześniej. W maju oraz czerwcu 2022 roku odbywały się konsultacje społeczne, których celem było doprecyzowanie czterech wariantów proponowanych tras. Wybór wariantu inwestorskiego jest niezbędny do wydania decyzji środowiskowej. Pierwotnie wariant inwestorski miał zostać wybrany w pierwszym kwartale 2023 roku. Zmiana terminu ogłoszenia wariantu inwestorskiego wynikała z przedłużających się prac po stronie wykonawcy studium wykonalności czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W styczniu ówczesny rzecznik CPK informował nas, kluczowa dla wyboru wariantu jest analiza wielokryterialna wszystkich czterech branych pod uwagę propozycji przebiegów linii. W styczniu informowano nas, że prace nad nią dobiegają końca. Jednak obecna sytuacja pokazuje jednak, że czekają nas kolejne opóźnienia, o ile nie całkowite zarzucenie koncepcji.

Zobacz też:PKP w Dąbrowie Białostockiej. Stacja z nowym peronem za 2,7 mln zł

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna