Osiągnięcie tego celu wymaga, aby system szkolnictwa wyższego w 2020 roku cechował się różnorodnością uczelni i programów, otwartością na otoczenie społeczne i gospodarcze oraz mobilnością kadry akademickiej i studentów - takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Ernst & Young.
"Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku" to raport przygotowany przez Ernst & Young i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Strategia zmierza do rozwiązania problemów ujawnionych w przedstawionym uprzednio przez tych samych autorów raporcie "Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce".
Strategia zakłada, że różnorodność uczelni i programów zapewniona będzie poprzez odejście od centralnie określanych kierunków studiów na rzecz ustalanych przez uczelnie programów dyplomowych, podlegających akredytacji przez Państwową Komisję Akredytacyjną. Minima kadrowe, wyrażane obecnie w terminach stopni i tytułów naukowych pracowników, zostaną zastąpione oceną poziomu badań w uczelni w zakresie dyscyplin naukowych, dokonywaną przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych. Postulowaną nowością są programy multidyscyplinarne prowadzone na poziomie licencjackim, które będą mogły być oferowane przez nowy rodzaj uczelni dydaktycznych - kolegia akademickie.
Zakłada się umocnienie trójstopniowej struktury studiów (licencjat, magisterium, doktorat), zgodnie z tzw. Procesem Bolońskim, oraz wzrost popularności studiów I stopnia jako wykształcenia wystarczającego do podjęcia pracy zawodowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?