reklama

Jaki wybrać olej

Ula SobolZaktualizowano 
Tomasz Gwizdak, prezentuje oleje roślinne domowej roboty na Festiwalu Podkarpackich Smaków w Górnie.
Tomasz Gwizdak, prezentuje oleje roślinne domowej roboty na Festiwalu Podkarpackich Smaków w Górnie. Bartosz Frydrych
Rzepakowy i lniany sprzyjają odchudzaniu, ostropestowy poleca się na wątrobę

Oleje:

Oleje:

Olej rzepakowy - to jeden z najzdrowszych olei. Można dodawać go do surówek, sałatek, dipów, sosów, chleba, cebuli oraz past.

Olej lniany - polecany jest na zimno jako dodatek do sałatek, gotowanych warzyw, farszów, past twarogowych i surowej cebuli.

Olej konopny - ma delikatny, orzechowy smak. Można używać go do sałatek i gotowanych warzyw.

Olej ostropestowy - można dodawać go do sałatek i jajek.

Na rynku dostępna jest cała gama spożywczych, roślinnych olei. Jest rzepakowy, lniany, słonecznikowy, pszenny, z kiełków kukurydzy, a nawet z pestek dyni. Różnią się ceną, właściwościami i przeznaczeniem. A wszystko zależy od rośliny, z której dany olej został wyprodukowany oraz od obróbki, jakiej został poddany.

Ewa Muszyńska, dietetyk z Naturhouse z Rzeszowa radzi:

Ewa Muszyńska, dietetyk z Naturhouse z Rzeszowa radzi:

Dobrym wyborem dla dzieci będzie polski olej rzepakowy jako źródło Kwasów Omega 3 i dużej zawartości witaminy E. Olej ten jest również konkurencyjny cenowo, więc warto go docenić. Olej lniany jest również bardzo zdrową alternatywą, jednak goryczkowy jego smak nie zawsze jest akceptowany przez najmłodszych.

- Nie można jednoznacznie powiedzieć, który olej jest najzdrowszy. Wszystko zależy, jak i do czego będziemy jak ich używać. Na pewno warto zwrócić uwagę na nasz olej rzepakowy, który jest tłuszczem roślinnym o parametrach najbardziej korzystnych dla naszego zdrowia - podkreśla Ewa Muszyńska, dietetyk z Naturhouse z Rzeszowa. - Jest bogatym źródłem kwasu oleinowego, a dodatkowo wyróżnia się wysoką zawartością kwasów omega-3. Również olej lniany jest godny zauważenia, ponieważ wspomaga pracę serca i reguluje ciśnienie tętnicze krwi. Działa odświeżająco na skórę, włosy i paznokcie - dodaje dietetyk.

Tłoczę dla zdrowia

Smażenie odbywa się w temperaturze od ok. 150 do 180 st. C i nie każdy rodzaj tłuszczu do tego się nadaje. Nie smażymy na margarynach miękkich, ani na maśle, ponieważ ma ono zbyt niską temperaturę rozkładu, co jest niekorzystne dla smaku i wartości odżywczych potrawy. Najlepsze do smażenie są oleje rafinowane. Mają wysoką temperaturę dymienia (temperaturę, do której można bezpiecznie, bez uszczerbku dla zdrowia, podgrzać dany tłuszcz).

Tomasz Gwizdak z Soniny od roku produkuje oleje na swój własny użytek dla siebie i rodziny. Wytwarza olej lniany, rzepakowy, konopny i ostropestowy (z ostropestu plamistego). Wszystkie tłoczone na zimno. - I z własnych nasion - zapewnia pan Tomasz. - Mają wysoką wartością odżywczą i dobrą jakość. Dostarczają niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, witamin - m. in. K i E. Zacząłem je produkować z własnej potrzeby, w trosce o swoje zdrowie.

Najlepsze nierafinowane

Oleje najwyższej jakości to nierafinowane (surowe) tłoczone na zimno. Nie nadają się one jednak do podgrzewania, smażenia czy pieczenia.

- Mają niską temperaturę dymienia, wydzielają szkodliwe związki dla organizmu - dodaje dietetyk.
Pan Tomasz olej lniany stosuje na poprawę cholesterolu. Taki olej wspomaga również procesy trawienne i aktywizuje przemianę materii. Olej rzepakowy i lniany sprzyja odchudzaniu. Natomiast olej ostropestowy poleca się do ochrony i regeneracji wątroby. Ma właściwości przeciwzapalne. Można stosować go przy zatruciach pokarmowych.

- Pamiętajmy, że oleje tłoczony na zimno są mniej trwałe niż rafinowane i są bardziej podatne na psucie się w wyniku utleniania. Dlatego dobrze sprawdzą się jako dodatek do sałatek i dressingów oraz jako dodatek do warzyw, past twarogowych, soków, pieczywa, a także kasz, zup po ugotowaniu tuż przed spożyciem - wylicza Ewa Muszyńska. - Zawsze zwracajmy uwagę na etykiety na olejach (czy są rafinowane czy nie, jaką mają zawartość kwasów jednonienasyconych, a ile wielonienasyconych).

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agnieszka

Zgadzam się, dobry artykuł. Myślę, że każdy olej tłoczony na zimno jest okej dla zdrowia, ja stosuję w kuchni oleje Oleofarm, takie w eleganckich szklanych buteleczkach. Co do smaków, to nie trzymam się jednego, raz wybieram rzepakowy innym razem coś bardziej tropikalnego, np. awokado. 

B
Bożena

Świetny tekst, w dobie wszechobecnego odchudzania bardzo często zapomina się, że odpowiednio dobrane tłuszcze roślinne są... odchudzające a nie tylko kaloryczne. I to nie tylko przereklamowana oliwa z oliwek, ale przede wszystkim olej rzepakowy czy lniany. Jak dla mnie niestety olej lniany za szybko się psuje i trzeba go przechowywać w lodówce, dlatego sięgam raczej po rzepakowo-lniany golden drop. Z tłuszczy zwierzęcych w grę wchodzi właściwie tylko masło klarowane, teraz chyba mlekowita takie robi, ale nie odważyłabym się na nim smażyć. Panu Tomaszowi gratuluję samozaparcia i wytrwałości w walce o swoje zdrowie. Bardzo ciekawy temat!

 

 

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3