Jazda na rowerze pomoże zgubić parę kilogramów

al/Ula Sobol
Justyna Magryś, instruktorka z Calypso Fitness Clubu z Rzeszowa, która uwielbia jazdę na rowerze.
Justyna Magryś, instruktorka z Calypso Fitness Clubu z Rzeszowa, która uwielbia jazdę na rowerze. Krystyna Baranowska
Zmieniając środek transportu z samochodu, autobusu czy pociągu na rower, zyskamy mnóstwo korzyści, m.in. w bezpieczny sposób możemy zgubić parę zbędnych kilogramów.

Zalety jazdy na rowerze

- Jeżdżąc w umiarkowanym tempie przez godzinę, spalamy około 300-400 kcal. Przy jeździe szybszej wartość ta proporcjonalnie wzrasta oraz nakręca się nasz metabolizm, co pozwala na spalanie tkanki tłuszczowej nawet po skończonym wysiłku - wyjaśnia Justyna Magryś, instruktorka z Calypso Fitness Clubu z Rzeszowa, która uwielbia jazdę na rowerze.

- Dzięki spalaniu tkanki tłuszczowej z miejsc opornych, czyli z ud, pośladków i części okołobrzusznej naszego ciała, można zmniejszyć widoczność niepożądanego dla kobiet cellulitu. Dlatego przy odpowiednim, racjonalnym odżywianiu się ta aktywność fizyczna może wspomóc proces kształtowania sylwetki - dodaje nasza rozmówczyni.

Oprócz kształtowania sylwetki rower pozwala usprawnić układ krążeniowo-oddechowy.

- Regularna jazda wzmacnia nasze serce. Powoduje mniejsze jego męczenie, a także zwiększa odporność na choroby - zaznacza instruktorka z Rzeszowa.

Jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasze ciało i pozwala utrzymać jego sprawność na dłużej. To bezpieczna forma aktywności. Jeśli mamy optymalnie dobrane rozmiary ramy pojazdu i odpowiednio ustawione punkty podparcia: siodełko, kierownicę, pedały (odpowiedni dobór sprzętu ważny jest zarówno w przypadku dorosłych, jak i dzieci), to nie mamy powodów do obaw o kontuzje.

- Podczas jazdy na rowerze nasze stawy - te poniżej pasa, czyli biodra, kolana, kostki - nie są obciążone masą tułowia. To znaczy, że nie są nadmiernie przeciążone, jak to się dzieje na przykład w przypadku biegania. Jeśli chcemy biegać, rower może nas do takiego wysiłku świetnie przygotować - akcentuje Justyna Magryś i wylicza: Podczas jazdy na rowerze aktywizują się głównie mięśnie kończyn dolnych - trójgłowy łydki, mięsień krawiecki, czworogłowy uda, dwugłowy uda, pośladkowy wielki, a także mięśnie przykręgosłupowe, mięśnie brzucha, a nawet kończyn górnych.

Zrób trening na rowerze

W zależności od oczekiwań treningowych, jazda na rowerze może zastąpić trening fizyczny (jako formę aerobów lub interwałów).

- Długi, jednostajny trening rowerowy o umiarkowanym tempie pozwala na czerpanie energii z tkanki tłuszczowej - zaznacza instruktorka. - Natomiast trening tzw. interwałowy, o zmiennym tempie i intensywności, pozwala również na szybsze spalanie kalorii po skończeniu aktywności fizycznej i zwiększenie wydolności organizmu.

Jednak dla osób początkujących w jeździe na rowerze zalecane jest umiarkowane tempo. Z kolei osoby zaawansowane mogą pozwolić sobie na wprowadzanie treningu interwałowego.

Zanim wybierzesz się na wycieczkę rowerową, sprawdź sprawność sprzętu. Zwróć szczególną uwagę na hamulce, światła i powietrze w oponach. Jeśli wybierasz się na przejażdżkę w godzinach wieczornych, zaopatrz się w światełka i w widoczne odblaski. Będziesz widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego.

- Warto także zaopatrzyć się w kask. W razie incydentu drogowego może on zapobiec urazowi czaszki, dlatego jest ważny - podkreśla instruktorka. - Także odpowiednia i wygodna odzież oraz obuwie sportowe na pewno pozwolą na bardziej swobodne i bezpieczne poruszanie się rowerem - dodaje.

Przed dłuższą wyprawą rowerową można wykonać krótką rozgrzewkę, która przygotuje stawy i mięśnie do wysiłku.

- Przykładowymi ćwiczeniami rozgrzewkowymi mogą być m.in. krążenia stawów kolanowych do wewnątrz i na zewnątrz czy półprzysiady - poleca naszym Czytelnikom Justyna Magryś.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3