Jedz kapustę, nie utyjesz

Wanda Mołoń
KRYSTYNA BARANOWSKA
Udostępnij:
Cieszmy się urokiem rodzinnych spotkań bez obwiniania, że przybywa w talii centymetrów. Nie zmieniajmy radykalnie tradycji, ale zmodyfikujmy przepisy.

Odpowiednie menu sprawi, że nie utyjemy.

Zamiast smażonego karpia w panierce przygotujmy rybę w galarecie, jarzynach, uduśmy ją lub upieczmy w folii.

- Ryby jedzmy bez skórki, bo mniej kaloryczne, śledzia podajmy w sosie jogurtowym zamiast w śmietanie - doradza Krystyna Dziewit, nauczyciel przedmiotów zawodowych i gastronomicznych w Zespole Szkół Gospodarczych w Rzeszowie.

Poleca ryby morskie dostarczające organizmowi jodu i nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3, które wzmacniają układ nerwowy, chronią przed depresją, nadpobudliwością. Jeśli już musimy panierować, rybne dzwonki otoczmy w mące z dodatkiem kminku (może być mielony), szczypty soli i pieprzu. Podajmy z porcją warzyw.

Gotuj bez pokrywki

Skosztujmy kapusty, bo działa na jelita niczym miotła wymiatająca zbędne resztki z przewodu pokarmowego. Nie tuczy, bo kalorie biorą się z dodawanego tłuszczu (im mniej tłuszczu w kapuście, tym lepiej). Nie gotujmy zbyt wielkiego gara na wigilię, ponieważ nie lubi ona odgrzewania (kocha je bigos). Do gotowania dolejmy troszkę mleka, gotujmy bez pokrywki, aby odparowały gorzkie olejki eteryczne. Do kapusty dodajmy więcej ziół - czosnku, kminku itd. Dla zdrowia i lepszego trawienia.

Dodaj grochu

Krystyna Dziewit przypomina, że wigilijna kapusta jest podawana z grochem, którym wzbogacimy organizm o zdrowe białko, cynk, fosfor, potas, magnez, żelazo i biotynę (witamina H). Groch i fasolę nazywano mięsem biedaków. Ma więcej białka niż wołowina. Zawiera błonnik, który wypełni jelita chroniąc przed zaparciami po obfitym stole. Groch i fasolę namoczmy (na ok. 3 godz.), potem odlejmy wodę, jeszcze raz dolejmy wody, zagotujmy i odlejmy. Wprawdzie z odlewaniem ucieknie trochę witamin, ale pozbędziemy się związków gazotwórczych, unikniemy wzdęć.

Nie żałuj sobie barszczu

Zwłaszcza, jeśli zdążyliśmy zakisić czerwone buraki, w których jest sporo manganu i witamin z grupy B (mangan ułatwia przyswajanie witamin), sporo minerałów - wapnia i żelaza. Działają zasadotwórczo na organizm, więc uchronią przed zgagą. Barszcz zakwaszajmy cytryną, nigdy octem (chyba, że winnym).

Pomieszaj kasze

- Gołąbki z kapusty wypełnijmy mieszanym farszem z kaszy jęczmiennej i gryczanej, ugotowanej na pół sypko - mówi pani Dziewit. - Dodajmy oleju, startych warzyw (mniej marchewki, więcej selera), pieczarek, zeszklonej cebuli. Wraz z kaszami dostarczymy organizmowi krzemu, miedzi, fosforu, witamin z grupy B.

Miód z kutią

Miód, orzechy, pszenicę znajdziemy w kutii, jeśli ktoś lubi wigilijne słodkości. Orzechy są skarbnicą zdrowego tłuszczu, magnezu, selenu, potasu i fosforu. Porcja kutii z miodem i orzechami przepłoszy poranną apatię, poprawi koncentrację, wzmocni serce i układ odpornościowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie