Obwodnica Leska w ciągu drogi wojewódzkiej nr 894 ma być realizowane w ramach otrzymanego dofinansowania ze środków budżetu państwa w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Jego wysokość wynosi 100 mln zł, natomiast wkład własny województwa został przyjęty na poziomie 82 mln zł.
W ramach opracowanej koncepcji projektowej wskazano trzy możliwe do realizacji warianty budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej. Każdy z wariantów posiada opracowane podwarianty, które przedstawiają różne rozwiązania techniczne np. w zakresie rodzaju skrzyżowania lub odsunięcia albo zbliżenia projektów mostu w stosunku do istniejącego.
Wariant nr 2 jest najmniej kłopotliwy
Po dogłębnym i rzetelnym rozpatrzeniu, a także wysłuchaniu opinii mieszkańców każdej ze stron, zarząd podjął decyzję o wyborze wariantu nr 2.
Jak podkreśla marszałek Władysław Ortyl, rozstrzygnięcie zapadło na po naprawdę głębokiej i precyzyjnej analizie.
– Każda tego typu inwestycja powoduje mniejsze lub większe skutki społeczne. Wybór tego wariantu naszym zdaniem jest najmniej kłopotliwy. Według wstępnych szacunków prawdopodobnie wyburzone mogą zostać 3 budynki, ale prowadzimy dalsze analizy, aby było ich mniej. Samorząd Województwa Podkarpackiego pozyskał na budowę obwodnicy Leska 100 mln zł z Rządowego Programu Rozwoju Dróg. Jest to jedna z trzech inwestycji, obok obwodnic Łańcuta i Tyczyna, na które otrzymaliśmy duże środki z tego programu. Jest to dotacja celowa i może być wykorzystana tylko i wyłącznie na realizację obwodnicy Leska. Sejmik Województwa zabezpieczył na ten cel 82 miliony zł, a za przekazaniem takiej kwoty głosowali wszyscy obecni radni koalicji rządzącej, jak i większość opozycji. Nie było głosu przeciwnego, ponieważ kierowali się przesłankami merytorycznymi. Jeśli zajdzie taka potrzeba jesteśmy gotowi zwiększyć dofinansowanie lub zaproponować inwestycje komplementarne dla Leska. Nie stać nas na rezygnację z tak cennej inwestycji – powiedział marszałek Władysław Ortyl.
Wybrany wariant pozwala na budowę drogi o płaskim pochyleniu bez długich podjazdów na wzniesienia – ma to korzystny wpływ na bezpieczeństwo poprzez zapewnienie dobrej widoczności na drodze.
Nie ingeruje w obiekty zabytkowe i stanowiska archeologiczne. Na całej trasie należy wykonać tylko cztery obiekty inżynierskie, co jest najmniejszą liczbą spośród trzech wariantów, prowadzi to do zminimalizowania kosztów inwestycji, a także zmniejszenia kosztów utrzymania w przyszłości drogi i obiektów inżynierskich.
Zdaniem zarządu województwa wskazany wariant, jest rozwiązaniem najlepiej dostosowanym do istniejącego terenu i jego składników, a także najmniej kolizyjnym. Jest także rozwiązaniem najlepiej dostosowanym do istniejącego krajobrazu oraz najmniej ingerującym w teren Natura 2000, choć znacząco wpływającym na Obszar Chronionego Krajobrazu.
Czas na decyzję środowiskową
Po dzisiejszej decyzji zarządu województwa Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie kontynuował prace projektowe w celu uzyskania tzw. decyzji środowiskowej.
Obwodnica Leska zgodnie z wariantem nr 2 ma mieć długość około 4,5 km, na drodze znajdą się cztery obiekty inżynierskie. Długość przebiegu przez obszar Natura 2000 Dorzecze Górnego Sanu wynosi 321 m, a przez tereny chronione przyrodniczo Wschodniobeskidzkiego Obszaru Chronionego Krajobrazu na długości 2493 m. Trasa zostanie poprowadzona przy wykorzystaniu istniejących dróg publicznych na długości około 540 m. Niestety, z powodu obwodnicy trzeba będzie wyburzyć trzy obiekty mieszkalne.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?