RCK to jeden z kluczowych projektów mających na celu usprawnienie komunikacji w mieście i okolicy. W największym uproszczeniu, to szereg wielu inwestycji w rejonie dworców kolejowego i autobusowego, które mają zaowocować powstaniem jednego węzła autobusowo-kolejowego.
Pomysłów na jego budowę przedstawiono do tej pory kilka, ale dopiero teraz inwestycja nabrała wyraźnych kształtów i dzięki unijnemu dofinansowaniu ma zostać zrealizowana do 2020 roku.
Chociaż pierwotnie zakładano, że inwestycję zrealizują wspólnie miasto, PKP i PKS, na tę chwilę dworzec autobusowy nie zostanie w nią włączony. Urzędnicy tłumaczą, że PKS nie ma na razie pieniędzy na przebudowę dworca, ale to nie oznacza, że jego część ostatecznie wypada z projektu zmian.
- Koncepcja zakłada modernizację tych terenów całościowo, uwzględniając zarówno wkład miasta, jaki PKP oraz PKS. Ta ostatnia firma w przyszłości będzie mogła wykonać swoją część prac, włączając dworzec autobusowy do centrum, jakie chcemy wybudować
– tłumaczył Nowinom niedawno Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa odpowiedzialny za inwestycje.
Głównym założeniem tego przedsięwzięcia jest stworzenie miejsca, w którym będą się spotykać transport kolejowy, autobusowy i rowerowy.
Oba dworce mają być wyposażone w przejścia podziemne, prowadzące do wielopoziomowego parkingu, jaki przed stacją PKP chce budować miasto. Dodatkowe poziomy oraz postój taksówek mają powstać pod ziemią, aby pasażerowie mogli się między nimi poruszać bez wychodzenia na zewnątrz.
Nad parkingiem, na poziomie ulicy miasto planuje budowę zupełnie nowego układu komunikacyjnego.
Drogi mają być przebudowane na całej długości między skrzyżowaniem ulic Grottgera i Asnyka, a placem Kilińskiego. Powstanie tu między innymi rondo, które ułatwi ruch przede wszystkim autobusom.
- Porozumieliśmy się z koleją w kwestii udostępnienia nam działek potrzebnych do rozpoczęcia naszej części inwestycji przy dworcu. Akt notarialny podpiszemy w przyszłym roku, ale już teraz możemy przystąpić do przetargu na tę inwestycję – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
W części realizowanej przez kolej zaplanowano m.in. przebudowę głównego budynku dworca. PKP chce, aby był bardziej funkcjonalny i nowoczesny, ale przebudowę będzie prowadzić w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków. Powód? Część zabudowań w tym rejonie jest wpisana do rejestru zabytków i nie wolno ich burzyć.
W planach jest m.in. budowa przejścia podziemnego aż do ul. Kochanowskiego. Więcej ma być stoisk handlowych i gastronomicznych. Podziemny tunel zostanie skomunikowany z peronami m.in. przy pomocy wind przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych.
Koszt miejskiej części inwestycji szacuje się na około 64 mln zł. 85 procent tej kwoty miasto otrzyma z Unii Europejskiej, ponieważ budowa RCK jest częścią drugiego etapu programu transportowego Rzeszowa.
ZOBACZ TEŻ:
Budżet alert - wszystkie informacje o budżecie obywatelskim
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Koroniewska po śmierci matki została zupełnie sama. Smutne, co mówi o relacji z ojcem
- Paulla prała brudy z ojcem swojego dziecka. Teraz on ma raka. Padły słowa o żerowaniu
- Andrzej Piaseczny przeszedł operację? Wygląda na to, że chciał ukryć opatrunki...
- Kim jest córka Kowalewskiego? Gabriela idzie w ślady rodziców. Będzie wielką gwiazdą?