Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy na Podkarpaciu mogą odetchnąć z ulgą. Zasady parkowania nie zmieniają się od 21 września 2022 r.

Józef Lonczak
Józef Lonczak
Jeśli dziś parkujemy 4. kołami „na chodniku” np. przy ul. Zamkowej , to po 21 bm. będziemy parkować tak samo „na drodze dla pieszych” przy tej ul. Zamkowej w Rzeszowie.
Jeśli dziś parkujemy 4. kołami „na chodniku” np. przy ul. Zamkowej , to po 21 bm. będziemy parkować tak samo „na drodze dla pieszych” przy tej ul. Zamkowej w Rzeszowie. Fot. Barbara Galas
Zapowiadało się groźnie, a okazało się burzą w szklance wody. Ci, co straszyli kierowców, że od 21 bm., nie będzie wolno parkować na chodnikach, a za złamanie tego zakazu będą surowo karani - nie mieli jednak racji.

Resort infrastruktury wyjaśnia, że znowelizowane przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym, które będą obowiązywały od 21 września br., w żaden sposób nie zmieniają obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych.

Całkowity zakaz na chodnikach?

Wyjaśnienie było konieczne, gdyż w sierpniu pojawiło się w mediach sporo informacji, że kierowcy nie będą mogli już parkować swoich pojazdów na chodnikach, bo tak wynika z nowej definicji chodnika zapisanej w ustawie Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg.

Przedstawiciele m.in. miast z naszego regionu pytani o komentarz w tej sprawie, nie kryli zaskoczeni, ale mówili, że to będzie wkrótce wyjaśnione, bo nie tylko w Rzeszowie, czy Przemyślu, ale i w wielu miastach kraju na chodnikach są strefy płatnego parkowania, więc całkowity zakaz jest mało prawdopodobne, bo spowodowałby ogromne kłopoty z parkowaniem. Zaczekajmy kilka dni, ktoś to powinien wyjaśnić.

Było to słuszne podejście, bo już dziś wielu kierowców ma kłopoty z parkowaniem i czasem rzeczywiście blokują oni chodniki, które mają jednak służyć pieszym.

Wiceminister Rafał Weber wyjaśnia

- Naszym głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów – stwierdził Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

Zatem tak jak do tej pory, będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku, lub przedniej osi samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t na drodze dla pieszych, m.in. pod warunkiem że szerokość chodnika (części składowej drogi dla pieszych, która jest do dyspozycji pieszych) jest nie węższa niż 1,5 m.

Przepisy ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw mają za cel likwidację nieporozumień pojęciowych. Nowe przepisy techniczno-budowlane (stosuje się do budowy i przebudowy dróg publicznych), porządkują definicje w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych na trzy części:

  • chodnik - fot. wyżej - przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
  • pas buforowy - przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska lub drogi dla rowerów, może służyć np. do postoju pojazdów;
  • pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, np. podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku).

Droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, zapewniającego bezpieczny ruch pieszych po przeznaczonej dla nich części drogi.

Nieprawdziwe są też informacje o zmniejszeniu wymaganej szerokości chodnika na drodze dla pieszych. Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,50 m. Dopuszczono możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych przypadkach. Możliwe będzie zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami.

Wg. nowych przepisów zarządcy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które porządkują funkcje poszczególnych części drogi, zwiększają ich czytelność, a w konsekwencji zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.

Koszmarny wypadek! 19-letni kierujący citroenem uderzył w dr...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24