Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kłopoty podczas urlopu. Na co najczęściej skarżą się Polacy w wakacje? "Co drugiego Polaka spotkała w czasie wakacji jakaś nieprzyjemność"

OPRAC.: MB
W tym zestawieniu na pierwszym miejscu znajduje się opóźnienie lotu. Wskazał na to niemal co czwarty badany. (22 proc.).
W tym zestawieniu na pierwszym miejscu znajduje się opóźnienie lotu. Wskazał na to niemal co czwarty badany. (22 proc.). Szymon Starnawski/ Polska Press
Najczęstszym powodem nieprzyjemności w czasie urlopu za granicą jest opóźnienie samolotu. Niemal co czwarty polski turysta doświadczył tego problemu. – Nasze badanie pokazuje, że co drugiego Polaka spotkała w czasie wakacji jakaś nieprzyjemność. Co 4. miał problemy z powodu opóźnionego lotu, co 5. musiał skorzystać z pomocy lekarskiej, a co 14. doświadczył nieszczęśliwego wypadku lub hospitalizacji – przyznaje Dawid Pożoga, rankomat.pl.

Prawie co 4. turysta miał opóźniony lot

22 proc. turystów musiało zmierzyć się z trudnościami wynikającymi z opóźnionym lotem, a 7 proc. z jego odwołaniem. 19 proc. ankietowych potrzebowało skorzystać z usług lekarskich (innych niż stomatologiczne), a 8 proc. musiało udać się do dentysty. Taki sam procent badanych uległ nieszczęśliwemu wypadkowi, a 7 proc. było hospitalizowanych – wynika z badania przeprowadzonego przez rankomat.pl. Z drugiej strony 47 proc. Polaków nie doznało żadnych kłopotów w czasie wakacji.

Opóźniony lot lub wizyta u lekarza wydają się błahe w tym zestawieniu. Jednak biorąc pod uwagę, jakie dodatkowe koszty mogą wygenerować, nie powinny być bagatelizowane. – Zmiana czasu wylotu może spowodować to, że podróżni nie zdążą na przesiadkę lub nie skorzystają z opłaconych usług takich jak np. hotel. Wielu podróżnych nie zdaje sobie sprawy, że koszty leczenia za granicą mogą być wręcz gigantyczne – ostrzegają autorzy raportu.

Jako przykład przytaczają dane Mondial Assistance, z których wynika, że w 2021 roku hospitalizacja z powodu zapalenia płuc w USA, zapalenie żołądka oraz jelit w Meksyku, a także złamanie nogi na basenie na Kanarach, kosztowały w każdym z tych przypadków po 3 mln zł.

– Nasze badanie pokazuje, że co drugiego Polaka spotkała w czasie wakacji jakaś nieprzyjemność. Co 4. miał problemy z powodu opóźnionego lotu, co 5. musiał skorzystać z pomocy lekarskiej, a co 14. doświadczył nieszczęśliwego wypadku lub hospitalizacji. Dlatego, aby w pełni cieszyć się wakacjami, warto odpowiednio się zabezpieczyć – mówi Dawid Pożoga, CMO rankomat.pl.

Czego obawiają się Polacy na urlopie?

Choć tylko 4 proc. polskich turystów doświadczyło kradzieży bagażu, to aż 61 proc. badanych obawia się kradzieży. Niewiele mniej, bo 59 proc. podróżnych obawia się nieszczęśliwych wypadków i konieczności pokrycia kosztów leczenia z własnej kieszeni. – Tyle samo z nich boi się kradzieży dokumentów, a tylko o 5 punktów procentowych mniej kradzieży bagażu i hospitalizacji – wskazano.

Skąd te obawy? Przede wszystkim boimy się, że ostatecznie koszt wakacji przekroczy założony budżet ze względu na nieprzewidziane i nieszczęśliwe wydarzenia. Przy rekordowej inflacji, która sama w sobie często zmusza turystów do zmiany planów, poniesienie dodatkowych kosztów często będzie kolejną nieprzyjemnością.

Dla kogo karta EKUZ?

Obywatele UE w czasie podróży po krajach członkowskich mogą korzystać z karty EKUZ. Należy jednak pamiętać, że zapewnia ona jedynie pomoc na podstawowym poziomie, a za dodatkowe usługi medyczne turysta zapłaci z własnej kieszeni.

W wielu państwach europejskich cena dnia w szpitalu wynosi tyle samo, co doba w 5-gwiazdkowym hotelu. Także oferowane przez biura podróży ubezpieczenia mogą w wielu przypadkach okazać się niewystarczające. Na cenę ubezpieczenia turystycznego składa się wiele czynników, a jedynie indywidualne porównanie i dopasowanie zakresu polisy pozwoli znaleźć efektywną ochronę przy akceptowalnej cenie.

– Odpowiednia ochrona pokryje sumę leczenia, zabezpieczy bagaż, pomoże w przypadku opóźnionego lotu czy koronawirusowej izolacji lub kwarantanny – podkreślają autorzy badania.

Badanie przeprowadzono 22.04 na ogólnopolskiej grupie 879 osób.

– Jest gorzej niż się spodziewaliśmy. Prawie połowa restauratorów w rejonach turystycznych popełnia błędy – poinformowano.

Tak oszukują klientów w restauracjach i lokalach gastronomic...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24