Kolej gondolowa i wieża widokowa nad zaporą w Solinie? Taki jest plan Polskich Kolei Linowych [ZDJĘCIA]

Beata Terczyńska/ materiały Polskich Kolei Linowych
Polskie Koleje Linowe zaprezentowały strategię rozwoju i wieloletni program inwestycyjny spółki. W planach inwestycji, ktore pochłonąć mają ponad 400 mln zł, jest m.in. kolej gondolowa i wieża widokowa w Bieszczadach.

PKL to najstarszy i największy operator kolei i wyciągów górskich, posiadający siedem ośrodków w Tatrach i Beskidach, z których najbardziej znane to Kasprowy Wierch i Gubałówka w Zakopanem, a także Jaworzyna Krynicka w Krynicy-Zdrój.

Program inwestycji na lata 2019-2025 ma zwiększyć atrakcyjność turystyczną wielu polskich ośrodków w Tatrach, Beskidach i Bieszczadach.

Oto szczegóły:

Zapora Solina

Solina to jedno z bardziej znanych turystycznych miejsc w Polsce. Co roku nad zalew soliński przyjeżdża ok. 1,4 mln turystów. Aby jeszcze lepiej wyeksponować walory tego miejsca PKL stworzył ofertę realizacji projektu kolei gondolowej i wieży widokowej, które uatrakcyjnią ofertę turystyczną regionu.

Możliwa data realizacji inwestycji przypada na 2022 rok, a jej szacowany koszt wyniesie ok 60 mln zł. W planach są dwie stacje: Jawor i Plasza.

ZOBACZ TEŻ: Zobacz 10 najwyższych szczytów w polskich Bieszczadach

Rejon Kasprowego Wierchu

Plan inwestycyjny w rejonie Kasprowego Wierchu obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury na trasie Goryczkowej m.in.: wymianę obecnej 2-osobowej kolei krzesełkowej, funkcjonującej od 1963 roku, na nowoczesną 4-osobową kolej, a także korektę jej przebiegu.

Realizacja tej części inwestycji planowana jest do 2023 r., a jej szacowany koszt to ok. 60 mln zł.

Spółka planuje też modernizację budynków kolei głównej, aby zapewnić swobodny dostęp ośrodka dla osób niepełnosprawnych, zwiększyć przestrzenie widokowe, oraz poprawić organizację ruchu i usprawnić obsługę turystów.

Gubałówka i Butorowy Wierch

Plany PKL dotyczące Gubałówki obejmują przede wszystkim modernizację i odświeżenie budynku stacji dolnej oraz budowę regionalnej restauracji w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Planowana jest również przebudowa budynku restauracji przy górnej stacji. Realizacja tej części inwestycji planowana jest w latach 2021-2023, a jej koszt szacowany jest na ok. 25 mln zł.

Strategia inwestycyjna spółki zakłada również rozpoczęcie rewitalizacji turystycznej Butorowego Wierchu. Istniejąca tam kolej krzesełkowa, stworzona w latach 60. XX w. funkcjonuje obecnie w ograniczonym zakresie jedynie w wysokim sezonie letnim. Pierwsza faza inwestycji PKL w tej lokalizacji zakłada budowę wieży widokowej o wysokości 45 metrów z dwoma tarasami widokowymi, a także budynku technicznego kolei i części gastronomicznej. Ta część inwestycji planowana jest w latach 2021-2022, a jej koszt szacowany jest na ok. 10 mln zł. Spółka weryfikuje także plany wymiany kolei linowej i stworzenia dodatkowych atrakcji w tym ośrodku.

Jaworzyna Krynicka

W planach PKL na 2022 rok, dotyczących rejonu Jaworzyny Krynickiej, jest budowa nowej kolei krzesełkowej „Izwór” o długości ok. 1 km, która pozwoli stworzyć alternatywny sposób dostępu do ośrodka, co istotnie poprawi komfort klientów. Kolejne inwestycje planowane są na 2023 rok. Obejmą one wymianę istniejących orczyków na koleje krzesełkowe, a także rozbudowę infrastruktury hotelowo-gastronomicznej w rejonie dolnej stacji. Łączny szacowany koszt planowanych inwestycji w Jaworzynie Krynickiej wyniesie ok. 100 mln zł.

Palenica

Plany inwestycyjne w rejonie Palenicy obejmują głównie kompleksową rozbudowę infrastruktury narciarskiej. PKL zamierza wybudować kolej gondolowo-krzesełkową do Przystani Flisackiej łącznie z trasą narciarską wyposażoną w system naśnieżania. Całość zaplanowana jest na 2024 rok, a prognozowane koszty wyniosą ponad 40 mln. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Francja podwyższy wiek emerytalny. Protesty na miarę żółtych kamizelek

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

No tak kolejka a przystanek to Jawor. Moje pytanie brzmi po co ludzie mieli by ta kolejka jechac do tego Jaworu, jak tam nic nie ma. Chyba ze dla samej jazdy

G
Gość
Większą atrakcją byłoby spuszczenie wody z jeziora i wybudowanie na dnie szklanego tunelu. Dla turystów niesamowita atrakcja a dla inwestorów z czasem milionowe zyski.
D
DT
50 lat nie dało się zbudować cywilizowanej plaży i parkingu nad zalewem a wymyśla się takie głupoty
G
Gość
Masakra.Już jest masakra bo najechała Warszawka i Ukraina.W życiu tak szpecić krajobraz.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie