Koleją z Rzeszowa do Katowic pojedziemy 160 km/godz

oprac. Józef Lonczak
Koszt modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków – Rzeszów wyniesie ok. 3,4 mld zł.
Koszt modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków – Rzeszów wyniesie ok. 3,4 mld zł. Józef Lonczak
Modernizacja linii kolejowej E30, Kraków – Rzeszów ma się zakończyć w 2015 r, a linii Kraków - Katowice w 2016 r. Wtedy pociągi osobowe pojadą po nich 160 km na godz.

Jak poinformowało w najnowszym komunikacie Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce - 268 mln EUR kredytu przyznał spółce PKP Polskie Linie Kolejowe SA Europejski Bank Inwestycyjny.

Pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację linii kolejowej z Katowic do Krakowa. Dzięki pożyczce wymienione zostaną tory, podkłady i sieć trakcyjna. Pociągi pojadą szybciej, a przebudowa stacji zapewni większy komfort podróżowania osobom niepełnosprawnym.

Miliony euro na polskie koleje
Zmiany obejmą również system zasilania. Na zmodernizowanym odcinku pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe do 120 km/h. Ograniczenie negatywnego wpływu ruchu pociągów na środowisko naturalne zapewnią m.in. ekrany akustyczne, odwodnienia i przejścia dla zwierząt. Modernizacja 58-kilometrowego odcinka rozpocznie się jeszcze w tym roku i potrwa do końca 2016 r.

Jednym z zadań EBI jest promowanie konkurencyjnych i przyjaznych środowisku usług transportowych. Inwestycja ta zatem nie tylko poprawi jakość usług polskiej kolei, ale także pozwoli na zmniejszenie kosztów eksploatacji pociągów oraz skrócenie czasu podróży. W rezultacie przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności kolei wobec innych środków transportu.

Na tory i na tabor
Wsparcie dla modernizacji odcinka Katowice – Kraków jest kontynuacją długoletniej współpracy EBI z PLK. Łączna suma dziesięciu kredytów EBI na modernizację kolei w całej Polsce wynosi 1,9 mld EUR. Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania, spółka PLK będzie mogła skorzystać z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu na modernizację polskiej kolei.

W roku 2013 wysokość wsparcia finansowego udzielonego Polsce przez EBI wyniosła 5,7 mld EUR, z czego 18 proc. było przeznaczone na projekty dotyczące transportu kolejowego i komunikacji miejskiej. EBI wspiera inwestycje kolejowe w Polsce już od 24 lat – dzięki kredytom EBI modernizowana jest zarówno infrastruktura kolejowa, jak także zakupione zostały nowoczesne tabory kolejowe.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mi

w czasach ICE ( 315 komunikacyjna) to rzeczywiście niebywały skuces ....

S
Strateg

To wszystko mialoby wiekszy sens, gdyby ta linia kolejowa przechodzila pod lotniskiem w Balicach (stacja bezposrednio pod/obok terminala tak by w ciagu 20-30 min od wyjscia z pociagu mozna bylo sie odprawic i znalezc sie w gate) i aby pociagi (np. PESA lub Newag) kursowały co 1-2h na trasie: Katowice - Lotnisko Balice - Krakow - Tarnow - Rzeszow i by podroz (z przystankami) miedzy centrum Katowic a centrum Rzeszowa trwala max 90 min, a miedzy Balicami i centrum Rzeszowa nie dluzej niz 60 min oraz miedzy Balicami i centrum Katowic max 30 min. Jednoczesnie w Balicach nalezaloby wybudowac nowy pas (nieprzecinajacy sie z obecnym, najlepiej rownolegly, tak by oba mogly dzialac niezaleznie) oraz nowy zespol terminalowy (przy zachodniej koncowce istniejacej drogi startowej), poniewaz Balice stalyby sie lotniskiem dla czterech miast: Katowic, Krakowa, Tarnowa oraz Rzeszowa i rola Balic by sie diametralnie zwiekszyla, dzieki czemu duzo latwiej byloby doleciec do Pld i Pld/Wsch Polski.

l
ludek

160km no tak 80 km/h do Katowic i 80 km/h z Katowic w sumie 160

z
zecik

20  lat za pozno , trzeba bylo wziasc sie za to w latach 90 a nie budowac potege watykanskiego okupanta

l
leo

160 to będzie bilet kosztował na tej trasie. Póki co mamy tylko bicie piany przez politycznych klakierów i opóźnienia sięgające 120 minut.

t
taki jeden

ile lat juz trwa ten remont z Katowic do Krakowa ? 3 firmy juz upadly ... czas przejazdu 3 godziny i wiecej ... kolejne bajki ...

m
mk

@generał jarecki - cała linia 91 na odcinku Rzeszów Gł - Kraków Gł ma być dostosowana do Vmax 160 km/h - razem z łukami, rozjazdami, przejazdami, przepustami, etc. - czyli pociągi pomiędzy stacjami/przystankami będą jechały non-stop właśnie z taką prędkością, a czas będzie zależał głównie od ilości stacji/przystanków na których się będą zatrzymywały i Vmax składu, czyli standardowo TLK 160 km/h i jednostki REGIO 110 km/h. Przejedź się z Warszawy do Katowic albo z Opola do Wrocławia, to zobaczysz "how it's made".

e
edek222

szkoda kasy, trzeba sprzedać to dziadostwo na złom a pieniądze przeznaczyć na budowę 3 i 4 pasa na autostradzie.
Kolej to studnia bez dna, przecież powinno sie remontować ale do prędkości 250km/h.

g
generał jarecki

Szkoda tylko, że w artykule nie ma nic o czasie przejazdu. Rozumiem dobrze, że pociągi będą jechać 160 km/godz ale na jakim odcinku osiągną prędkość szczytową? 10 km? 50 km? Więcej? Wbrew pozorom to ważne. Co z tego, że się rozpędzą na odcinku Dębica-Tarnów, gdzie tory są proste i pełno lasów, kiedy dalej już będą się turlać bo zakręty, przystanki i inne takie...

w
wa cek

Modernizują dla niemieckich kolei! Akurat jak DB wjadą na polskie tory to będzie jak znalazł! Polskie padnom!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3