Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejki w warsztatach samochodowych. Opon zimowych od ręki nie założysz

Bartosz Gubernat
Dariusz Danek
Nawet dwie godziny trzeba był czekać w sobotę na wymianę opon na zimowe w podkarpackich warsztatach samochodowych.

Używane też dobre, ale...

Używane też dobre, ale...

Jeżeli nie masz pieniędzy na nowe opony, zastanów się nad kupnem używanych. Na giełdzie samochodowej w Rzeszowie komplet można kupić już za połowę ceny nowych opon. Żeby zimówki z drugiej ręki zdały egzamin, nie mogą być jednak zbyt stare (maksymalnie 3-4 letnie), a bieżnik nie powinien być niższy niż 5 mm. Naciągając gumę sprawdź, czy nie jest popękana i twarda. Dobrym wyjściem jest także zakup drugiego kompletu felg. Dzięki temu dwa razy w roku oszczędzisz pieniądze, które wydałbyś na przekładkę opon. Komplet używanych, stalowych felg o średnicy 15'' kosztuje ok. 350 zł. Jak dobrać opony przeczytasz w portalu www.regiomoto.pl.

Prawdziwy przedsmak zimowej aury podkarpaccy kierowcy mają od początku weekendu. Nocą temperatury spadły poniżej zera, a nad Podkarpacie nadciągnęły pierwsze śniegowe chmury. Ze względu na padający śnieg z deszczem drogi zrobiły się bardzo śliskie.

Zdaniem Agnieszki Cegielskiej, prezenterki pogody w stacji TVN, na powrót złotej polskiej jesieni i prawie dwudziestostopniowych temperatur nie należy już liczyć.

- Najnowsze, długoterminowe prognozy nie przewidują co prawda śniegu, ale pogoda nie będzie nas rozpieszczać. Czekają nas jeszcze pojedyncze cieplejsze dni, ale generalnie będzie już znacznie chłodniej - mówi prezenterka.

Meteorolodzy prognozują, że w tym tygodniu w ciągu dnia temperatury nie przekroczą plus siedmiu stopni. Nocami termometry na Podkarpaciu mogą pokazać nawet minus dwa stopnie. Nieco cieplej może być w piątek, ale ocieplenie będzie tylko chwilowe.

Czas na opony zimowe

Jak przekonuje Kajetan Kajetanowicz, Rajdowy Mistrz Polski, to najwyższy czas na montaż opon zimowych.

- W dzisiejszych czasach dobre ogumienie to podstawa bezpieczeństwa. Ze względu na charakterystykę mieszanki, w temperaturach w okolicach zera stopni i niższych letnie opony stają się twarde i przypominają plastik - mówi.

- Nawet na suchej nawierzchni auto gorzej się prowadzi, wydłuża się droga hamowania. Na śniegu jest jeszcze gorzej, wówczas samochód na letnim ogumieniu jest po prostu nieprzewidywalny - przekonuje najlepszy polski rajdowiec.

Opony zimowe są wykonane z zupełnie innej mieszanki, krzemowo-silikonowej. Dzięki temu w niskich temperaturach pozostają miękkie i gwarantują doskonałą przyczepność. Dodatkowe nacięcia w bieżniku, tzw. lamele, pomagają w jeździe po śniegu.

- Najlepiej zainwestować w cztery zimówki. Niekoniecznie musi to być ogumienie najdroższych marek. Polskie opony są także bardzo dobre - przekonuje K. Kajetanowicz.

Ile kosztuje wymiana opon

W podkarpackich warsztatach wulkanizacyjnych kolejki zaczęły się już w piątek. W sobotę były już tak długie, że trzeba było zapisać się na przyszły tydzień, albo zaczekać na wymianę opon ok. dwóch godzin.

- Co roku kierowcy przypominają sobie o nas w ostatniej chwili, dlatego niestety od ręki opon nie da się już wymienić. Niestety z każdym dniem będzie gorzej, dlatego zachęcam, aby nie odkładać wizyty u wulkanizatora na ostatnią chwilę - mówi Andrzej Wilczyński, właściciel zakładu wulkanizacji opon w Rzeszowie.

W większości podkarpackich warsztatów wymiana kompletu opon wraz z wyważeniem kół kosztuje 50-60 zł. Wyważenie i przykręcenie gotowego kompletu kół 40 zł. Ceny opon w stosunku do ubiegło roku nieco wzrosły.

- Np. Frigo 2 z Dębicy w popularnym rozmiarze 205/55/16 dziś kosztuje 335 zł. Rok temu była o ok. 20 zł tańsza. Podobnie jest z oponami zagranicznymi, których ceny są wyższe o 5-10 procent - mówi Piotr Marciniec ze sklepu motoryzacyjnego SZiK w Rzeszowie.

Dlatego wielu kierowców decyduje się na opony bieżnikowane.

- Są o połowę tańsze od nowych, mają dwuletnią gwarancję. To także niezły wybór, na pewno lepszy, niż jazda zimą na letnich oponach - przekonuje A. Wilczyński.

Poza zimowym bieżnikiem pozostałymi właściwościami ogumienie bieżnikowane ustępuje jednak nowemu.

- Przede wszystkim ze względu na twardszą mieszankę, która gorzej spisuje się na mrozie - wyjaśnia Arkadiusz Jaźwa, właściciel zakładu wulkanizacyjnego w Rzeszowie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24