Podpisanie umowy odbyło się w terenie, w miejscowości Targowiska, w sąsiedztwie DK19 i nowych obszarów Krosna, które wkrótce mają przekształcić się w strefę inwestycyjną.
Przyjechał na tę uroczystość wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Jak podkreśla, Via Carpatia, to kluczowy projekt drogowy.
- Dlatego robimy wszystko, aby konsekwentnie i z ogromną determinacją realizować to najważniejsze zadanie drogowe dla wschodnich regionów kraju - mówi Rafał Weber. Dodaje, że według szacunków ministerstwa, w 2026 roku Via Carpatia będzie przejezdna na całej długości w granicach Polski.
- To inwestycja o charakterze cywilizacyjnym. Usprawni komunikację, transport i podniesie potencjał gospodarczy wszystkich regionów, przez które będzie przebiegać - podkreśla wiceminister infrastruktury.
- Mieszkańcy naszego regionu są bardzo żywo zainteresowani postępem prac przy S19. Ciągle spotykamy się z pytaniami na ten temat. Węzeł w Iskrzyni będzie także bardzo ważny dla Krosna - mówi Adam Śnieżek, poseł PiS, członek komisji infrastruktury, który jak podkreślano – był jednym z parlamentarzystów regionu, zabiegających o inwestycję.
Odcinek z Iskrzyni do Miejsca Piastowego to kolejny "kamień milowy" przedsięwzięcia.
- Dla całej trasy Via Carpatia to już siódma umowa na realizację. Łączna długość odcinków z tych umów to 90,4 km a wartość to 2,75 mld zł - wylicza Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Wiesław Sowa, zastępca dyrektora rzeszowskiego oddziału GDDKiA podkreśla, że dwa odcinki (z Iskrzyni do Miejsca Piastowego i z Miejsca Piastowego do Dukli) będą tworzyć układ komunikacyjny, który pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z DK19. To bardzo ważne, biorąc pod uwagę newralgiczne skrzyżowanie DK28 i DK19 w Miejscu Piastowym.
Odcinek drogi ekspresowej z Iskrzyni do Miejsca Piastowego będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Powstaną dwa węzły drogowe: Iskrzynia i Miejsce Piastowe. Węzeł Iskrzynia połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
Dwa węzły to kluczowe elementy tego odcinka, który jest także bardzo wymagający pod względem inżynierskim i technicznym.
Zakres prac obejmie budowę dwóch estakad, pięciu wiaduktów, jedenastu mostów, przejść dla zwierząt oraz przepustów pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże - Krościenko. Punkt związany z bieżącym utrzymaniem drogi (tzw. obwód drogowy) zlokalizowany będzie w Miejscu Piastowym.
Wykonawca zrealizowanie zadania i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, będzie miał 36 miesięcy. Z czego 10 - to czas na zaprojektowanie i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 roku.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową część Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?