Kolejowa izolacja Bieszczadów. Lokalne samorządy walczą, żeby to zmienić

Ewa Gorczyca
Tomasz Jefimow
Udostępnij:
Lokalne samorządy przejmują inicjatywę w kwestii uruchomienia połączeń kolejowych w południowej części regionu. Organizacji przewozów pasażerskich chce podjąć się powiat sanocki. Jest jednak problem: pieniądze. Samorządy chcą zebrać fundusze, ale liczą na większe wsparcie marszałka województwa.

Trwający od września ubiegłego roku remont linii kolejowej nr 106 (Jasło - Rzeszów) prowadzony na 12 - kilometrowym odcinku Boguchwała - Czudec sprawił, że z Jasła w kierunku Zagórza nie kursują żadne pociągi. Mało tego, np. w rejon gminy Komańcza w weekendy nie docierają żadne środki komunikacji publicznej.

Zdaniem Jerzego Zuby, radnego powiatu sanockiego i pełnomocnika burmistrza Zagórza ds. kolei, remont (a potrwa on aż do lipca br.) stał się wygodnym pretekstem do kolejowej izolacji Bieszczadów. Jak podkreśla - najsensowniej byłoby przenieść tabor na ten czas do Jasła.

Postulował to Adam Filar, działacz kampanii KochamKolej.pl z Jasła. Jednak Podkarpacki Oddział Przewozów Regionalnych PolRegio nie przychylił się do tego postulatu, tłumacząc, że byłaby to zbyt skomplikowana operacja

Pasjonaci z KochamKolej.pl nie ustępują jednak w dążeniach do tego, by regularnie kursujące pociągi wróciły w Bieszczady. Uważają, że jest szansa, jeśli zaangażują się lokalne samorządy.

Pierwszym krokiem w tym kierunku stała się uchwała rady powiatu sanockiego. Powiat zarezerwował w budżecie 50 tys. zł na „zorganizowanie powiatowych przewozów pasażerskich w publicznym transporcie zbiorowym w zakresie przewozów kolejowych”. Starosta sanocki zaapelował też do innych samorządów, by poszły śladem powiatu.

- Tego rodzaju konkretne i wymierne finansowo działania zwiększają szanse na wypracowanie wspólnie z urzędem marszałkowskim rozwiązań skutkujących reaktywacją połączeń kolejowych na terenie południowej części Podkarpacia - zaznacza starosta Roman Konieczny.

Są już pierwsze pozytywne reakcje. Dołączyły się Zagórz (20 tys. zł) i Besko (5 tys. zł), także 5 tys. zł chce dać wójt gminy Komańcza.

Znalazł się także przewoźnik, zainteresowany świadczeniem przewozów pasażerskich na liniach: 107 (Zagórz – Łupków) oraz 108 (Zagórz – Jasło i Zagórz – Krościenko) - firma SKPL Cargo ze Zbierska, specjalizująca się w obsłudze peryferyjnych linii kolejowych.

Marszałek deklaruje, że sfinansuje 50 proc. kosztów. - To za mało, w kontekście dbałości o zrównoważony rozwój naszego województwa - uważa Zuba. Dodaje, że partycypacja lokalnych samorządów w kosztach to i tak precedens. - Aktualnie żaden z podkarpackich samorządów, do których docierają połączenia kolejowe, nie partycypuje w ich kosztach. Do kolei nie dokładają się Rzeszów czy Przemyśl. Chcą to zrobić znacznie biedniejsze samorządy z południa regionu, więc należy to docenić.

href="http://www.nowiny24.pl/quiz/4222,tlusty_czwartek_co_wiesz_o_paczkowej_tradycji_quiz,q,t.html">

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Niebieski

1 637,00 zł1 059,00 zł-35%
miejsce #2

Enero

Vk1 Hulajnoga Elektryczna Z Siedziskiem 250W Koło 8 Cali H1

1 637,00 zł1 099,00 zł-33%
miejsce #3

Sencor

Sencor SCOOTER TWO 2021

2 552,25 zł1 999,00 zł-22%
miejsce #4

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 700,00 zł3 320,00 zł-10%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wieżonco
W dniu 14.02.2018 o 10:40, mieszkaniec Brzegów Dln napisał:

Żeby w Bieszczady przyjeżdżało koleją więcej ludzi należy wybudować nową linię kolejową na trasie Przemyśl-Malhowice-Huwniki-Arłamów-Jureczkowa-Liskowate-Krościenko.Ale PiS lepiej woli kasę Rydzykowi dawać niż coś nowego na Podkarpaciu wybudować aby w nasze piękne Bieszczady przyjeżdżali turyści ale koleją a nie samochodami które trują i rozjeżdżają ten piękny skrawek Polski.

Co ty ta wis !

Łojca Derechtura to trza żeby ludziska zamias hostyji na Boże Ciało na ryncach nosieły i kadzieły przed nim jak go stawiac bedo na ołtoże. Un swinty cłek jus za życio.

Łojce Rydzyku, Boży rzemiesniku, dom szycko. Pole przedom, gospodarke przedom.

Dom szycko do Radyja jeno prosto do nieba prowodz ! 

m
mieszkaniec Brzegów Dln
Żeby w Bieszczady przyjeżdżało koleją więcej ludzi należy wybudować nową linię kolejową na trasie Przemyśl-Malhowice-Huwniki-Arłamów-Jureczkowa-Liskowate-Krościenko.
Ale PiS lepiej woli kasę Rydzykowi dawać niż coś nowego na Podkarpaciu wybudować aby w nasze piękne Bieszczady przyjeżdżali turyści ale koleją a nie samochodami które trują i rozjeżdżają ten piękny skrawek Polski.
J
Janusz z bieszczad
Co ty gościu pieprzysz Marcel co ma do Bieszczadów ? Z tego co wiem to Marcel jeździ z Sanoka na Rzeszów a nie w Bieszczady to wszystko przez likwidację Arrivy w Sanoku, Lesku, Ustrzykach bo nie opłacało im się jeździć z kilkoma osobami na te wioski i przez zlikwidowanie polaczeń kolejowych na trasie Jasło - Zagórz i Zagórz - Chyrów
Z
Zakalior
Za te wszystkie problemy z komunikacja podziękujmy firmie Marcel Wykonczyla konkurencje a teraz jeździ tylko na dochodowych trasach reszta leży Ech dzisiejsze czasy gdy jeden niszczy innym zycie Bo nie każdy ma samochód
Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie