Przygotowywany do realizacji przez Centralny Port Komunikacyjny odcinek linii kolejowej nr 58 Łętownia-Rzeszów to fragment tzw. szprychy nr 6. Połączy ona Warszawę i Centralny Port Komunikacyjny z województwem świętokrzyskim oraz podkarpackim.
Zgodnie z przyjętymi harmonogramami 42-kilometrowa linia Łętownia-Rzeszów będzie wśród odcinków realizowanych w pierwszej kolejności. Zostanie oddana do użytku do końca 2027 roku, a więc wtedy, co i Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać w rejonie Warszawy i Łodzi.
Odcinek Łętownia - Rzeszów. Ruszył przetarg na projekt
Od ubiegłego roku w korytarzu przeznaczonym na 42-kilometrowy odcinek Łętownia - Rzeszów wraz z łącznikiem do lotniska Rzeszów-Jasionka na zlecenie CPK ruszyła już procedura środowiskowa, są prowadzone inwentaryzacje przyrodnicze. Obecnie trwa też przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla projektowanej linii.
- Budowa linii Łętownia - Rzeszów pozwoli na znaczące skrócenie czasu przejazdu z Rzeszowa i pozostałych miast Podkarpacia w kierunku Warszawy. Celem jest poprawa konkurencyjności kolei na trasie CPK - Warszawa - Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Stalowa Wola - Rzeszów - podkreśla Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Korzyści dla pasażerów i mieszkańców mają być bezdyskusyjne. Z Rzeszowa do Warszawy czas przejazdu skrócony zostanie do 2 godz. 15 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy do stolicy w 2 godz. 50 min., a z Przemyśla w 3 godz. 15 min.
- Nowy odcinek umożliwi też szybszą podróż w stronę Lublina, ponieważ wpisuje się w inną kolejową inwestycję CPK, czyli tzw. magistralę wschodnią, która połączy stolice trzech województw Polski Wschodniej: Rzeszów, Lublin i Białystok - dodaje Konrad Majszyk.
Łącznie w województwie podkarpackim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK.
Centralny Port Komunikacyjny. Rewolucja w połączeniach kolejowych
Program kolejowy CPK składa się w sumie z dwunastu tras kolejowych, w tym dziesięciu tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest CPK. Umożliwią one dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?