iSeeCars.com, amerykańska platforma internetowa pomagająca w wyszukiwaniu i zakupie aut nowych oraz używanych, przeanalizowała w ubiegłym roku ponad 1,3 mln 3-letnich samochodów używanych, aby określić wpływ koloru na wartość odsprzedaży. Okazało się, że kolor pojazdu może wpłynąć na jego wartość nawet o 5 000 USD. Przeciętny samochód traci po 3 latach 22,5 proc. swojej wartości, podczas gdy samochody żółte tracą tylko 13,5 proc., co oznacza oszczędność ponad 3 000 USD w porównaniu do przeciętnego pojazdu. Samochody beżowe, pomarańczowe i zielone tracą niecałe 20 proc. swojej wartości. Najbardziej zaś tracą na wartości samochody złote, brązowe i czarne, które po 3 latach tracą ponad 10 000 USD.
Dlaczego tak się dzieje? Jak komentują przedstawiciele iSeeCars, żółtych, pomarańczowych czy zielonych samochodów po prostu jest dużo mniej na rynku niż pozostałych i chociaż relatywnie niewiele osób chce kupić samochody w tych kolorach, chętnych jest więcej, niż dostępnych aut, dlatego jaskrawe kolory dobrze radzą sobie na wtórnym rynku.
Wśród ofert sprzedaży samochodów używanych, najwięcej jednak jest aut w kolorach stonowanych. Z danych AAA AUTO wynika, że w ofercie firmy zdecydowana większość, bo niemal 70 proc. samochodów, jest w czterech kolorach: czarnym (20,2%), szarym (18,3%), białym (15,1%) i srebrnym (15,1%). W czarnym kolorze sprzedaje się najwięcej hatchbacków, SUVów oraz kombi. Za to najpopularniejszy samochód używany w Polsce – Opel Astra – najczęściej dostępny jest w kolorze srebrnym.
„Wielu kierowców i dealerów uważa, że kolory czarny, szary i srebrny, są bezpieczne pod względem ogólnej akceptacji, ale jak się okazuje na przykładzie amerykańskiego badania, są one zbyt powszechne, żeby utrzymać wyższą wartość samochodu. Dlatego kupujący, którzy szukają bardziej popularnych kolorów, które z jednej strony są akceptowalne, a z drugiej zachowują wartość samochodu, powinni rozważyć zakup auta w kolorach czerwonym, białym lub niebieskim” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najczęściej występujące kolory samochodów w ofercie AAA AUTO w Polsce w 2023 r:
- Czarny 20,16%
- Szary 18,33%
- Biały 15,12%
- Srebrny 15,09%
- Niebieski 10,39%
- Czerwony 6,67%
- Brązowy 4,05%
- Beżowy 3,06%
- Zielony 1,80%
- Bordowy 1,77%
- Pomarańczowy 1,42%
- Złoty 1,21%
- Fioletowy 0,47%
- Żółty 0,44%
- Różowy 0,04%
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?