reklama

Koniec buntu nastolatków?

Bogna Skarul/Głos SzczecińskiZaktualizowano 
Bunt pokoleń to już historia, a dzisiejsza młodzież utożsamia się z wartościami, z którymi w obiegowej opinii rzadko się ją <br>łączy.
Bunt pokoleń to już historia, a dzisiejsza młodzież utożsamia się z wartościami, z którymi w obiegowej opinii rzadko się ją łączy. www.sxc.hu
Koniec buntu współczesnych nastolatków - taki wniosek można wysnuć po badaniach jakie przeprowadziła firma badawcza Synovate, przyglądając się współczesnej polskiej młodzieży.

Bunt pokoleń to już historia, a dzisiejsza młodzież utożsamia się z wartościami, z którymi w obiegowej opinii rzadko się ją łączy - to główny wniosek jaki nasuwa się po analizie badania jakie przeprowadziła firma badawcza Synovate.

- Wyniki badań wskazują, że dzisiejsze pokolenie hołduje wartościom wspólnotowo-rodzinnym powiedział socjolog młodzieży dr hab. Jacek Kurzępa, ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Warszawa-Wrocław, który przygotował raport z badań.

- Obraz dzisiejszej młodzieży, który wyłania się z badań pokazuje obraz pokolenia końca pierwszego dziesięciolecia XXI wieku.

Młodzież i wartości

Wśród najwyżej cenionych przez nastolatków wartości znalazły się między innymi: przyjaźń, uczciwość, miłość, rodzina, bezpieczeństwo socjalne, godność. Zaskakującym może być wniosek, że trzy wartości: przyjaźń, miłość, rodzina są wśród tej grupy najważniejsze.

Im większe miasto, z którego pochodzi badany, tym wyższa wartość przyjaźni - 71 proc. Warszawa i 58 proc. wieś. Za równie ważną wartość uznawana jest rodzina (63 proc. wskazań). Dalej idą uniwersalne wartości humanistyczne, takie jak: szczęście, zdrowie, mądrość-wiedza, szacunek do siebie i innych, edukacja oraz tolerancja.

Pokolenie dzisiejszej młodzieży zaskakująco wysoko ceni wartości rodzinno-wspólnotowe. Rodzice przestają być już dla nich źródłem konfliktów. Widać za to wyraźny wzrost oczekiwań i wymagań wobec własnych rodziców. Dzieci oczekują od rodziców, że ich kontakty nie będą ograniczać się tylko do codziennych, rutynowych czynności, a staną się bardziej aktywne, przyjazne, a co najważniejsze partnerskie.

Młodzi chcą być otwarci

Młodzi ludzie chcą, aby rodzice weszli do ich świata, towarzyszyli im w aktywnym, twórczym spędzaniu wolnego czasu, ale także stali się pomocni w oswajaniu rzeczywistości, pomogli rozwiązywać dylematy rówieśnicze, szkolne, sercowe, podeszli do nich poważnie i z należnym szacunkiem.

Najważniejszymi wartościami dla dzisiejszego nastolatka są te, które odnoszą się do wspólnoty w przyjaźni, czy rodzinie. - Z badań wyłania się obraz młodego człowieka bardzo wychylonego ku innym, pragnącego więzi, bliskości, ale nie iluzorycznej, tylko namacalnej, opartej na fundamencie zaufania, szacunku i wierności twierdzi Jacek Kurzepa. - Interesujące jest także, że są to ludzie, którzy mimo inwazji kultury konsumpcji i nowego hedonizmu, nie ulegają mu beznamiętnie, lecz potrafią rozejrzeć się wokół siebie, zobaczyć komu, czego potrzeba i zadbać o zdobywanie wiedzy czy dobre relacje z innymi ludźmi.

Pieniądze nie są aż tak ważne

Pieniądze, władza, czy siła znajdują się najniżej w rankingu wartości dzisiejszych nastolatków zaledwie po kilka procent głosów. Młodzi ludzie wykazują dużą potrzebę 3xA, czyli afiliacji, akceptacji i admiracji. Chcą kochać i być kochanymi w szerokim sensie tego słowa, tzn. mieć wokół siebie krąg osób, które lubią i przez które są lubiane.

Na duże znaczenie tych przeżyć wskazują dane na temat sposobu spędzania przez młodzież wolnego czasu. Są to głównie spotkania z przyjaciółmi (75 proc.), z rodziną (33 proc.) i z sympatią (29 proc.). Oczywiście czas spędzają także biernie, na oglądaniu TV (65 proc.), korzystaniu z internetu (64 proc.), czy słuchaniu muzyki (63 proc.).

Młodzież pytana o źródło pieniędzy, którymi dysponuje odpowiada, że: dostaje kieszonkowe (46 proc.), dostaje pieniądze na bieżąco (32 proc.), zarabia samodzielnie (32 proc.) lub prosi rodziców w razie potrzeby (15 proc.).
Jeśli młodzi ludzie mają już pieniądze, to wydają je głównie na konsumpcję (jedzenie - 59 proc., napoje - 49 proc., wyjście z ze znajomymi - 42 proc., ciuchy - 40 proc., kosmetyki - 39 proc., kino - 22 proc., hobby -16 proc., alkohol - 15 proc.).

Badanie przeprowadzone zostało przez firmę badawczą Synovate na zlecenie Coca-Cola Poland, właściciela marki Fanta w 2009 roku na reprezentatywnej grupie 1000 młodych ludzi pomiędzy 14 a 25 rokiem życia.

Źródło:Głos Szczeciński: Nastolatki już się nie buntują

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3