Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec buntu nastolatków?

Bogna Skarul/Głos Szczeciński
Bunt pokoleń to już historia, a dzisiejsza młodzież utożsamia się z wartościami, z którymi w obiegowej opinii rzadko się ją łączy.
Bunt pokoleń to już historia, a dzisiejsza młodzież utożsamia się z wartościami, z którymi w obiegowej opinii rzadko się ją łączy. www.sxc.hu
Koniec buntu współczesnych nastolatków - taki wniosek można wysnuć po badaniach jakie przeprowadziła firma badawcza Synovate, przyglądając się współczesnej polskiej młodzieży.

Bunt pokoleń to już historia, a dzisiejsza młodzież utożsamia się z wartościami, z którymi w obiegowej opinii rzadko się ją łączy - to główny wniosek jaki nasuwa się po analizie badania jakie przeprowadziła firma badawcza Synovate.

- Wyniki badań wskazują, że dzisiejsze pokolenie hołduje wartościom wspólnotowo-rodzinnym powiedział socjolog młodzieży dr hab. Jacek Kurzępa, ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Warszawa-Wrocław, który przygotował raport z badań.

- Obraz dzisiejszej młodzieży, który wyłania się z badań pokazuje obraz pokolenia końca pierwszego dziesięciolecia XXI wieku.

Młodzież i wartości

Wśród najwyżej cenionych przez nastolatków wartości znalazły się między innymi: przyjaźń, uczciwość, miłość, rodzina, bezpieczeństwo socjalne, godność. Zaskakującym może być wniosek, że trzy wartości: przyjaźń, miłość, rodzina są wśród tej grupy najważniejsze.

Im większe miasto, z którego pochodzi badany, tym wyższa wartość przyjaźni - 71 proc. Warszawa i 58 proc. wieś. Za równie ważną wartość uznawana jest rodzina (63 proc. wskazań). Dalej idą uniwersalne wartości humanistyczne, takie jak: szczęście, zdrowie, mądrość-wiedza, szacunek do siebie i innych, edukacja oraz tolerancja.

Pokolenie dzisiejszej młodzieży zaskakująco wysoko ceni wartości rodzinno-wspólnotowe. Rodzice przestają być już dla nich źródłem konfliktów. Widać za to wyraźny wzrost oczekiwań i wymagań wobec własnych rodziców. Dzieci oczekują od rodziców, że ich kontakty nie będą ograniczać się tylko do codziennych, rutynowych czynności, a staną się bardziej aktywne, przyjazne, a co najważniejsze partnerskie.

Młodzi chcą być otwarci

Młodzi ludzie chcą, aby rodzice weszli do ich świata, towarzyszyli im w aktywnym, twórczym spędzaniu wolnego czasu, ale także stali się pomocni w oswajaniu rzeczywistości, pomogli rozwiązywać dylematy rówieśnicze, szkolne, sercowe, podeszli do nich poważnie i z należnym szacunkiem.

Najważniejszymi wartościami dla dzisiejszego nastolatka są te, które odnoszą się do wspólnoty w przyjaźni, czy rodzinie. - Z badań wyłania się obraz młodego człowieka bardzo wychylonego ku innym, pragnącego więzi, bliskości, ale nie iluzorycznej, tylko namacalnej, opartej na fundamencie zaufania, szacunku i wierności twierdzi Jacek Kurzepa. - Interesujące jest także, że są to ludzie, którzy mimo inwazji kultury konsumpcji i nowego hedonizmu, nie ulegają mu beznamiętnie, lecz potrafią rozejrzeć się wokół siebie, zobaczyć komu, czego potrzeba i zadbać o zdobywanie wiedzy czy dobre relacje z innymi ludźmi.

Pieniądze nie są aż tak ważne

Pieniądze, władza, czy siła znajdują się najniżej w rankingu wartości dzisiejszych nastolatków zaledwie po kilka procent głosów. Młodzi ludzie wykazują dużą potrzebę 3xA, czyli afiliacji, akceptacji i admiracji. Chcą kochać i być kochanymi w szerokim sensie tego słowa, tzn. mieć wokół siebie krąg osób, które lubią i przez które są lubiane.

Na duże znaczenie tych przeżyć wskazują dane na temat sposobu spędzania przez młodzież wolnego czasu. Są to głównie spotkania z przyjaciółmi (75 proc.), z rodziną (33 proc.) i z sympatią (29 proc.). Oczywiście czas spędzają także biernie, na oglądaniu TV (65 proc.), korzystaniu z internetu (64 proc.), czy słuchaniu muzyki (63 proc.).

Młodzież pytana o źródło pieniędzy, którymi dysponuje odpowiada, że: dostaje kieszonkowe (46 proc.), dostaje pieniądze na bieżąco (32 proc.), zarabia samodzielnie (32 proc.) lub prosi rodziców w razie potrzeby (15 proc.).
Jeśli młodzi ludzie mają już pieniądze, to wydają je głównie na konsumpcję (jedzenie - 59 proc., napoje - 49 proc., wyjście z ze znajomymi - 42 proc., ciuchy - 40 proc., kosmetyki - 39 proc., kino - 22 proc., hobby -16 proc., alkohol - 15 proc.).

Badanie przeprowadzone zostało przez firmę badawczą Synovate na zlecenie Coca-Cola Poland, właściciela marki Fanta w 2009 roku na reprezentatywnej grupie 1000 młodych ludzi pomiędzy 14 a 25 rokiem życia.

Źródło:Głos Szczeciński: Nastolatki już się nie buntują

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24