Krajowy Program Kolejowy zwiększa bezpieczeństwo na Podkarpaciu

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach zwiększyły bezpieczeństwo pasażerów kolei oraz kierowców i pieszych
Dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach zwiększyły bezpieczeństwo pasażerów kolei oraz kierowców i pieszych
Udostępnij:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei. W ramach Krajowego Programu Kolejowego, wartego prawie 77 mld zł, wymieniane są tory i rozjazdy, budowane bezkolizyjne skrzyżowania i modernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. To także projekty związane z montażem komputerowych urządzeń sterowania oraz nowoczesnych systemów łączności i zarządzania ruchem kolejowym. Dzięki temu kolej jest najbezpieczniejszym oraz jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu.

Więcej zabezpieczeń na przejazdach

Na przejazdach kolejowo-drogowych nowe oświetlenie, rogatki i sygnalizatory zwiększają poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów, pieszych oraz kierowców. Wymiana szyn i nowa nawierzchnia jezdni ułatwiają przejazd samochodów. Skrzyżowania są wyposażone w zdalną kontrolę. Informacja o stanie zabezpieczeń jest dostępna u dyżurnego ruchu i wyświetlana także maszynistom. W przypadku nieprawidłowości serwis techniczny zabezpiecza skrzyżowania oraz dba o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
W województwie podkarpackim dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu poziom bezpieczeństwa zwiększył się na ponad 100 przejazdach, m.in. na trasie Kraków – Medyka i Mielec – Dębica. Dodatkowe zabezpieczenia, przebudowane tory i jezdnie gwarantują sprawny i bezpieczny przejazd przez tory także w gminach Jasło, Boguchwała, Czudec, Wiśniowa, Frysztak na trasie Rzeszów – Jasło.

W Polsce zwiększają się możliwości podróżowania koleją - najbezpieczniejszym środkiem transportu.
Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

W Polsce zwiększają się możliwości podróżowania koleją – najbezpieczniejszym środkiem transportu. Na Podkarpaciu inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają bezpieczeństwo pasażerów kolei oraz użytkowników dróg – kierowców, pieszych i rowerzystów. Podobnie jest w innych regionach kraju – mówi Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Bezkolizyjnie nad i pod torami

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają bezpieczeństwo na styku kolei oraz dróg, poprzez zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
Na Podkarpaciu już tysiące kierowców skorzystało z nowych wiaduktów, m.in. w Sędziszowie Małopolskim, w Dębicy, Olchowej. Obiekty pozwalają na szybki przejazd pociągów. Kierowcy nie muszą czekać przed zamkniętymi rogatkami i bezpiecznie przejeżdżają nad lub pod torami. Sprawniejsza jest komunikacja drogowa.

Śnieg i lód nie zatrzymają pociągu

Nowe rozjazdy zamontowane w torach umożliwiają płynny i bezpieczny przejazd pociągów, bez zwolnień, ze stałą prędkością. Dodatkowo rozjazdy wyposażone są w elektryczny system ogrzewania, żeby zapobiec zamarzaniu urządzeń. Takie rozwiązanie gwarantuje szybkie usuwanie śniegu i lodu, czyli dobre działanie rozjazdów i bezpieczeństwo ruchu kolejowego w trudnych zimowych warunkach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniają rozjazdy podczas prac utrzymaniowych i w zakresie projektów Krajowego Programu Kolejowego. W województwie podkarpackim ponad 200 nowych rozjazdów zapewnia bezpieczniejszy i sprawniejszy przejazd pociągów, m.in. na trasie Stalowa Wola – Lublin i Mielec – Dębica.

Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W województwie podkarpackim zwiększa się liczba skrzyżowań z dodatkowym zabezpieczeniem. Także w Rzeszowie, Miłocinie, Lubzinie o przejeździe pociągu ostrzegają kierowców sygnalizacja świetlna i dźwiękowa oraz opuszczone rogatki. Montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem i system ERTMS/ETCS. Całkowicie wyeliminowały kolizje nowe wiadukty w Sędziszowie Małopolskim, w Dębicy czy Olchowej – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Cyfrowa rewolucja na kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ponad 2 mld zł budują nowoczesny system ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii. Umożliwi on kolejarzom szybszą i dokładniejszą wymianę informacji o sytuacji na trasie przejazdu pociągu.
GSM-R umożliwi również wdrożenie ERTMS/ETCS poziomu drugiego. System ten działa w oparciu o dwa elementy – łączność bezprzewodową GSM-R oraz system sterowania pociągiem – ETCS. Wdrożenie systemu ERTMS na liniach kolejowych w Polsce pozwoli m.in. na szybszą jazdę pociągów przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Maszyniści otrzymają informacje niezbędne do prowadzenia składu – m.in. dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów. Zadaniem systemu jest także wspieranie pracy maszynisty i w przypadku braku reakcji automatycznie dostosowanie prędkości pociągu do wymaganych warunków. Nowoczesne systemy kierowania ruchem to ograniczanie ryzyka zdarzeń i zwiększenie punktualności pociągów.

Słowniczek:
• Rozjazd kolejowy – ważny element linii kolejowej, który umożliwia bezpieczny przejazd pociągu z jednego toru na drugi.
• GSM-R – system kolejowej łączności cyfrowej.
• ERTMS/ETCS – europejski system zarządzania ruchem kolejowym.

Dodaj ogłoszenie