Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowska, Dąbrowskiego, Podkarpacka? Buspasów w Rzeszowie będzie więcej

Anna Janik
Na buspasy na alei Sikorskiego w Rzeszowie narzekają głównie kierowcy osobowych aut.
Na buspasy na alei Sikorskiego w Rzeszowie narzekają głównie kierowcy osobowych aut. Dariusz Danek
Piłsudskiego, Podkarpacka. Krakowska, Dąbrowskiego - to tylko niektóre ulice, na których miasto może wymalować buspasy. Gdzie dokładnie powstaną? Dowiemy się we wrześniu.

Projekt organizacji ruchu z uwzględnieniem buspasów opracowuje spółka Promost Consulting. Miasto wyda na niego 62 tys. zł.

Na najważniejszych ulicach

Ireneusz Dzieszko z Prawicy Podkarpackiej poprosił miasto o jego udostępnienie zanim jeszcze urzędnicy zapoznają się z ostateczną wersją. Według projektu pasy dla autobusów mogłyby powstać na głównych ulicach Rzeszowa z wyłączeniem obwodnicy południowej. W sumie około 16 km. Większość z nich, m.in. al. Piłsudskiego, ul. Podkarpacka i ul. Lwowska niemal o każdej porze dnia są zakorkowane.

- Na wszystkich tych ulicach są tylko dwa pasy ruchu. Jeśli miasto odda autobusom jeden z nich, grozi nam komunikacyjny paraliż - denerwuje się działacz prawicy.

Rzecznik prezydenta uspokaja.

- Ten projekt, a raczej jego fragment nie wskazuje, gdzie na pewno powstaną buspasy, ale gdzie są fizyczne, techniczne i prawne możliwości ich wymalowania - tłumaczy. - Bądźmy rozsądni. 16 km buspasów w Rzeszowie na pewno nie będzie - dodaje.

Całość studium ma być gotowa we wrześniu. Wtedy na wskazane przez firmę ulice miasto nałoży tzw. symulację ruchu i zdecyduje, gdzie ostatecznie powstaną.

Tracimy czas

Ireneusz Dzieszko nie ma wątpliwości, że zamieszanie z trasami dla autobusów to wina wydumanego planu poprawy jakości transportu w mieście.

- Najpierw miasto wymyśliło nadziemne kolejki, których nie dało się zrealizować. Teraz buspasy, które tworzy na siłę, żeby nie stracić unijnego dofinansowania - opisuje. - Przez to tak naprawdę w Rzeszowie nic się nie dzieje, a popatrzmy na Kielce, które korzystają z tych samych unijnych pieniędzy. Tam zastosowano proste rozwiązania, np. poszerzenie ulic, dobudowanie pasów ruchu. Dzięki temu zamykają już program - dodaje Dzieszko.

Pierwsze buspasy w Rzeszowie powstały w maju. Drogowcy namalowali je na al. Sikorskiego. Miasto postanowiło przetestować to rozwiązanie, w miejscu, gdzie ruch był dotąd płynny.

Ulice wskazane przez Promost Consulting do wymalowania buspasów:

ul. Lubelska od skrzyżowania z ul. Trembeckiego do ronda im. Jana Pawła II
ul. Marszłakowska od ronda im. Jana Pawła II do ronda im. Dmowskiego
al. Cieplińskiego od ronda Dmowskiego do ul. Lisa Kuli

ul. Lisa Kuli od al. Cieplińskiego do pl. Śreniawitów
ul. Dąbrowskiego i ul. Podkarpacka do ul. Matuszczaka
al. Wyzowlenia od skrzyżowania z ul. Ofiar Katynia i Obrońców Poczty Gdańskiej do skrzyż. z ul. Lubelską

al. Piłsudkiego i ul. Lwowska od ronda Dmowskiego przez Plac Wolności u il. Lwowską do skrzyż. z ulicą Cienistą
al. Rejtana od skrzyżowania z ul. Lwowską do al. Sikorskiego
al. Sikorskiego od al. Powstańców Warszawy do ul. Robotniczej

ul. Krakowska na odcinku od ul. Okulickiego do ul. Cieplińskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24