Inwestycja powstaje w ramach dużego, wieloletniego projektu „Utworzenie ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu z zmodernizowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie”.
Byłaby to już trzecia droga kołowania na krośnieńskim lotnisku.
- Ma na celu ułatwienie dostępu do drogi startowej wszystkim przedsiębiorcom, którzy działają i chcą działać w strefie inwestycyjnej przy lotnisku. Staramy się stwarzać udogodnienia, tym, którzy chcą prowadzić w Krośnie poważne przedsięwzięcia - mówi Piotr Przytocki, prezydent Krosna.
Na lotnisku są już dwie drogi kołowania. Jedna prowadzi w kierunku wieży, stacji paliw i hangarów. Druga w stronę spółki Dolina Ruchlinu i firm zlokalizowanych na terenie dawnego Aerokrosu. Każda z nich kończy się płytą postojową (od strony południowej mniejszą, od strony północnej większą).
Trzecia droga kołowania ma poprawić dostępność do usług lotniskowych, będzie sąsiadować z przylegającym do lotniska obszarem strefy inwestycyjnej.
Katarzyna Bęben, prezes spółki Lotnisko Krosno, tłumaczy, że będzie służyć inwestorom, którzy ulokowali i ulokują swoje firmy w strefie. - By także oni mieli dostęp do pasa - tłumaczy.
Dlatego wykonawca drogi kołowania będzie miał także za zadanie rozbiórkę części ogrodzenia, tak, by można było zainstalować dwie dodatkowe bramy.
Nowa droga kołowania będzie poprowadzona równoległe do pasa startowego. - Umożliwi kołowania i operowanie, tym samym odciążając pas startowy - tłumaczy Piotr Przytocki.
W pierwszym etapie droga kołowania, szeroka na 10,5 metra, ma mieć długość 450 metrów. Pas startowy na krośnieńskim lotnisku ma długość 1100 metrów ale to także nie jest jego długość docelowa, uwzględniona na etapie projektowania. Ta wynosi 1710 metrów.
- Wydłużenie pasa zostawiamy sobie na następne lata, gdy pojawi się taka konieczność, będziemy szukać funduszy. Na razie inwestujemy w to, co jest potrzebne teraz - tłumaczy prezydent.
Miasto na budowę drogi kołowania przewidziało 3,5 mln złotych. Na pierwszy przetarg ogłoszony przez magistrat zgłosiły się dwie firmy: Strabag z Pruszkowa oraz Rejon Budowy Dróg i Mostów w Krośnie. Ta pierwsza zaoferowała cenę 3 mln 755 tys. 863 zł. Spółka krośnieńska była gotowa zrealizować inwestycję za 3 mln 897 tys. 738 zł.
Miasto na tym etapie nie zdecydowało się na dołożenie brakujących 250 tys. zł, unieważniono przetarg z przyczyn ekonomicznych i szybko ogłoszono drugi.
- Realizacja tej inwestycji nie jest trudna. Teraz jest dobry okres na jej rozpoczęcie. Mamy więc nadzieję, że znajdą się wykonawcy, którzy zaoferują ceny bardziej zbliżone do naszego kosztorysu - mówi prezydent Przytocki.
.
Ubiegły rok był dobrym rokiem dla krośnieńskiego lotniska. Wykonano na nim ponad 14 tysięcy operacji samolotowych i szybowcowych, zarówno w ramach szkoleń, jak i ruchu turystycznego.
- To wzrost o około 6 tysięcy w stosunku do roku ubiegłego. Ma to związek z tym, że lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce, ze względu na strefę militarną, ograniczyło dostęp dla małych samolotów. One teraz operują u nas - mówi Katarzyna Bęben.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?