Kto zarobił na upałach

ALINA BOSAK, ANETA GIEROŃ
Upały dodatkowo nakręciły letnią koniunkturę: sprzedano więcej napojów chłodzących, lodów, zanotowano większy ruch w ośrodkach wypoczynkowych, hotelach, gospodarstwach agroturystycznych, na polach namiotowych i w okolicznych barach. Ale już wkrótce część z nich zamknie swoje podwoje. Znikną stragany z okularami, zmaleje kolejka przed lodziarnią. Bo ten, kto zarabia na upałach, musi się liczyć z tym, że to interes sezonowy i kapryśny jak pogoda. Teraz za pieniądze, które udało się odłożyć, trzeba przetrwać zimę. Część zarabiających na upałach przekwalifikuje się i będzie zarabiać na mrozach. Innym pozostaje tylko wyczekiwanie: Jakie będzie następne lato?
Upały dodatkowo nakręciły letnią koniunkturę: sprzedano więcej napojów chłodzących, lodów, zanotowano większy ruch w ośrodkach wypoczynkowych, hotelach, gospodarstwach agroturystycznych, na polach namiotowych i w okolicznych barach. Ale już wkrótce część z nich zamknie swoje podwoje. Znikną stragany z okularami, zmaleje kolejka przed lodziarnią. Bo ten, kto zarabia na upałach, musi się liczyć z tym, że to interes sezonowy i kapryśny jak pogoda. Teraz za pieniądze, które udało się odłożyć, trzeba przetrwać zimę. Część zarabiających na upałach przekwalifikuje się i będzie zarabiać na mrozach. Innym pozostaje tylko wyczekiwanie: Jakie będzie następne lato?
Słońce przygrzewa a do kieszeni lodziarzy, producentów okularów słonecznych i klimatyzatorów płynie morze złotówek. Od upałów może rozboleć głowa, może też spuchnąć konto.

Gdy Witold Gibalewicz ogląda prognozę pogody, myśli tylko o jednym: byle nie deszcz. Nic tak nie odstrasza smakoszy jego kultowych lodów, jak zła pogoda.
- Upalne lato sprzyja interesom - przyznaje właściciel rzeszowskiej lodziarni "Pod Myszką", ale o pieniądzach nie chce rozmawiać.
Ogonek klientów przed okienkiem dowodzi, że interes dobrze się kręci.
- Sekret sukcesu tkwi w tajemniczej, smakowitej recepturze lodów i czekoladowej polewie - tłumaczy właściciel.
Zyski liczy Przedsiębiorstwo Produkcji Lodów "Koral" w Rzeszowie. - To lato stulecia! - Kwituje rzecznik prasowy "Korala", Bogdan Wokiewicz.

Kolejka po wodę

W Zakładzie Produkcji Wód Mineralnych w Borku Starym bez przerwy pracują dwie linie. W upalne dni przed zakładem ustawiają się długie kolejki odbiorców. Zarobił też zakład produkujący wodę źródlaną "Dębiankę" w Nowej Dębie. Nie tylko dzięki upałom, ale i bakteriom coli, które wykryto w tarnobrzeskich wodociągach.

Własny basen za 20 tysięcy

Przydomowy basen w ogrodzie kosztuje 20-30 tys. zł (nie licząc wodnych odkurzaczy, filtrów oraz kosztu dolewania wody). W regionie działają już 4 firmy oferujące ten towar.
- Z basenu ogrodowego można korzystać przez 3 miesiące w roku i niektórym wydatek może się wydawać nieopłacalny - twierdzi Jerzy Obara, właściciel przemyskiej firmy, sprzedającej m.in. baseny. - Ale ktoś, kto parę razy wskoczył do własnej pływalni, wie, jaka to przyjemność. Trudno mówić tu o boomie, ale tego lata sprzedałem więcej basenów.
Obara zauważył, że baseny budują też mniej zamożni. Wykopują dół, wykładają go folią i wlewają wodę. Tyle, że taka inwestycja drugiego sezonu może nie wytrzymać.
Okulary z bazaru
Od paru sezonów niepodzielnie królują okulary z bazarów. A modę tę kreują nawet takie gwiazdy jak Krystyna Janda - zaobserwowała Małgorzata Szwed, współwłaścicielka jednego z najstarszych zakładów optycznych w Rzeszowie. Powód: bazarowych okularów za 15-20 zł nie żal zgubić.
- Wiadomo, że najmodniejsze wzory i najpewniejsze filtry oferują producenci okularów za 100-300 zł - twierdzi M. Szwed. - Te w sumie też dobrze się sprzedają, zwłaszcza od maja do lipca i po "pierwszym", czyli po wypłacie.

Byle nie za krótko

Tego lata, mimo upałów, wyszły z mody fryzurki "na chłopczycę."
- Ścinanie owszem, ale z długich na półdługie. Obowiązkowo włosy musiały być na końcach poszarpane - tłumaczy Agata, fryzjerka z Salonu Fryzjersko-Kosmetycznego "Elbi" w Rzeszowie. - Do tego koniecznie balejaż. Szczególnie modne są naturalne odcienie np. rudego i brązu. Krzykliwe czerwienie odeszły do lamusa.

Plasterki, kremy i olejki

- Tego jescze nie było - mówi Barbara Sawka, właścicielka apteki w Brzozowie. - Zamawiałam do apteki po kilkaset plastrów na raz. Najwięcej takich małych, na drobne otarcia i skaleczenia. Z plastrami "szła" woda utleniona.
B. Sawka uważa, że troska o najdrobniejsze nawet rany świadczy o coraz wyższej kulturze mieszkańców wsi.
- To oni są najczęściej moimi klientami - tłumaczy. - Jeszcze parę lat temu pozwalali, aby rany goiły się same. Teraz je odkażają i chronią przed zabrudzeniami. Dużo mniej też wydają na środki łagodzące oparzenia słoneczne. Już w maju kupują kremy i olejki z filtrem. Dla siebie i dzieci. Profilaktyka była tego lata prawdziwym hitem.

Chłodek w gablocie

Ręce z zadowolenia zacierają monterzy klimatyzacji. W samochodzie to wydatek około 5 tys. zł, w domu mamy schładzanie w lecie i grzanie w zimie za 20 tys. zł.
- Coraz częściej decydują się na klimę właściciele firm i sklepów. I to bez względu na cenę - przyznaje Stanisław Ciach z rzeszowskiej formy "Klimawentex".

Mrożenie

Upalne lato to dobry czas dla zakładu mrożonek "Hortino" w Leżajsku. Im więcej rolnicy dostarczą wyhodowanych w pełnym słońcu warzyw i owoców, tym więcej pracy i pieniędzy dla zatrudnionych oraz jakościowo lepszych produktów w sklepie. Prawdziwy szok termiczny przeżywają pracownicy taśmy produkcyjnej. Przez 8 godzin w szalikach i kurtkach sortują owoce w temperaturze plus 5 stopni Celsjusza, a po pracy odpoczywają w 30 stopniowych upałach.

Lochy bez słońca

16 zł wystarczy, by cztery osoby wybrały się na spacer trasą turystyczną pod rzeszowskim Rynkiem. Chętnych do zwiedzania i ochłody jest dużo, zwłaszcza w czasie wakacji. Muzeum Okręgowe może się tylko cieszyć, bo będzie więcej pieniędzy na utrzymanie podziemi i organizację ekspozycji.
- Trasę liczącą 213 metrów można pokonać w około 30 minut - wylicza Marzena Lorens (!?) z Muzeum Okręgowego w Rzeszowie. - Ale w czasie upałów turyści dłużej zatrzymują się przy ekspozycjach. Powód? Chcą opóźnić wyjście na lejący się z nieba żar.

Ruch w agroturystyce

Maria Bartula, właścicielka Gospodarstwa Agroturystycznego "Niwa" w Wapowcach pod Przemyślem:

W tym roku modne są imprezy poza miastem, w miejscu przypominającym ziemiańskie posiadłości sprzed 100 lat. Na tego typu weekendowe spotkania mamy zarezerwowane miejsca do końca października. Ludzi przyciąga posiadłość ze starymi drzewami, huculskie konie i stylizowany dworek z kominkami, miękkimi fotelami i innymi starociami. Ludzie szukają ciszy i małego luksusu, jakim cieszyła się kiedyś szlachta.

Kabriolet dla ochłody

To propozycja salonu Citroena w Rzeszowie. Zjawiskowy model - Pluriel kabriolet - ogląda wielu zainteresowanych. Motoryzacyjny maniak z 80 tys. w kieszeni jeszcze się nie trafił. Ale - jak twierdzą sprzedawcy - to kwestia czasu. Bo jak nie skusić się na gablotę, w której włosy hulają na przyjemnie ochładzającym wietrze, a automatyczna skrzynia biegów zwalnia prawą rękę i pozwala na picie soczków.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3