Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujemy używany samochód

MAREK JAKUBOWICZ
Lato jest dobrym okresem do kupna auta. Sporo osób nie stać jednak na zakup nowego. Zatem, jak dobrze kupić używany samochód. Z tym pytaniem zwróciliśmy się do inż. MARKA WŁOCHA, właściciela warsztatu samochodowego "Autoklinika" w Boguchwale.

Zakup samochodu używanego jest sytuacją bardziej skomplikowaną i trudniejszą niż zakup nowego. Od kupującego wymaga bowiem pewnej wiedzy i doświadczenia. Chociaż dla kupującego sprzedający winien pełnić rolę gwaranta, to w praktyce różnie bywa. Zdaniem inż. Włocha w motoryzacji rynkiem wtórnych samochodów powinny zajmować się wyspecjalizowane firmy, gdzie klient otrzymałby właściwe informacje o samochodzie, gwarancje i pomoc w razie potrzeby.

Na co zwrócić uwagę

Każdy pojazd samochodowy posiada książeczkę obsługi w ogólnej formie informacji dla właścicielaa oraz książeczkę serwisową, zwaną gwarancyjną. Ta druga jest jakby metryką i kartą zdrowia pojazdu. Tak więc pierwsza rzecz to prośba o pokazanie książeczki serwisowej. W niej mamy odnotowane informacje o pochodzeniu pojazdu, jego kolejnych zmianach właścicieli, i co istotne o przeglądach obsługowych pojazdu. To rzuci już nam pewne światło o kupowanym samochodzie. Następnie ważną sprawą jest sprawdzenie czy numer identyfikacyjny pojazdu tzw. VIN, który zawiera 17 cyfr i liter numeru silnika zgadza się z tym w dowodzie rejestracyjnym. Dobrze jest też sprawdzić w bazie danych na policji, czy pojazd nie został skradziony.

Diagnoza w autoryzowanych warsztatach lub stacjach serwisowych

[obrazek3]Po upewnieniu się w tej kwestii możemy odbyć jazdę próbną, podczas której możemy wychwycić: stan zawieszenia i amortyzatorów, stan hamulców i pracę silnika. Jednak najlepiej stan techniczny pojazdu sprawdzić na autoryzowanej stacji serwisowej. Tutaj otrzymamy pełną informację o stanie: silnika, układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, ogumienia. Mało tego stacja powinna udzielić klientowi informacji o terminie czekających go w przyszłości wydatkach, spowodowanych zużyciem eksploatacyjnym części.
To co możemy sami sprawdzić w kupowanym pojeździe ilustruje poniższa grafika.

Co możemy sprawdzić sami

[obrazek4]SILNIK
Stan silnika

Jeśli podczas pracy silnika z wlewu oleju ( musi być otwarty) wydobywają się gazy, to najczęściej są uszkodzone pierścienie tłokowe. Kropelki wody widoczne na bagnecie pomiaru oleju świadczą o uszkodzeniu uszczelki głowicy cylindrów.
Chłodzenie
Ciecz chłodząca nie powinna być zaolejona ani rdzawa. Gdy przy uruchumionym silniku woda w chłodnicy bulgocze, to znaczy, że uszkodzona jest uszczelka cylindrów. Przewody odprowadzające wodę winny być szczelne i pozbawione nalotów.
Półosie napędowe
Należy sprawdzić je obracając w lewo i w prawo. Luzy powinny być nieznacznme. Przy okazji skontrolujmy stan zużycia gumowych osłon pierścieni na przegubach.
Wydech
Rura wydechowa powinna być zamocowana stabilnie, a nie klekotać z dużą amplitudą.

UKŁAD JEZDNY
Mchanizm kierowniczy

Przy kołach skierowanych na wprost luzy kierownicy nie powinny przekraczać 15 stopni.
Zawieszenie kół
Opony nierównomiernie zdarte świadczą o wadliwej geometrii kół.
Amortyzatory
Naciskamy z jednego boku auta karoserię mocno do dołu i szybko puszczamy. Samochód wracając do pierwotnego położenia nie powinien się zakołysać więcej jak trzy razy.
Hamulce
Okładziny klocków powinny mieć grubość najmniej 4 mmm. Przewody hamulcowe nie powinny być skorodowane.

KOROZJA
Nadwozie

Zwracaym uwagę na podszybia, spody drzwi, zagięcia zderzaków o ile są metalowe, nadkola, progi i podłużnice.
Podwozie
Kilkuletni samochód nie powinien mieć świeżego zabezpieczenia . Jeśli mamy do czynienia z nowym środkiem konserwującym może to rodzić podejrzenia, że właściciel coś chiał przed kupującym ukryć (zamalować).
Nie kierujmy się licznikiem
Stan licznika, nie zawsze odzwierciedla ilość przejechanych kilomterów i zużycie auta. O stanie auta mogę powiedzieć nam zarysowania na szybach od wyciereaczek, wymienione elementy silnika lub skrzyni biegów, mocno wsłużone wnętrze.

JAZDA PRÓBNA
Praca silnika
Silnik powinien zaskoczyć za pierwszym przekręceniem kluczyka, jego praca powinna być równa. Jeśli rogrzany gaśnie należy skontrolować wtrysk lub zapłon.
Skrzynia biegów
Powinna działać lekko i bez zacięć.
Zużycie oleju
Gdy podczas pracy silnika wydobywa się gęsty , niebieski dym, znaczy to, że zużyte są prowadnice zaworów lub pierścienie tłoków.
Podwozie
Gdy podczas jazdy na nierównej drodze usłyszymy klekotanie mamy do czynienia z niesprawnymi amortyzatorami lub wadliwym zawieszeniem.
Hamulce
Gdy przy kilkukrotnym naciskaniu hamulca droga pedału staje się coraz krótsz, układ może być zapowietrzony.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24