- Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca nie ma prawnego obowiązku przyjmować zwrotów towarów pełnowartościowych, nie posiadających żadnych wad. Jest to tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy oraz wewnętrzne regulacje danego sklepu - komentuje radca prawny Marta Pasińska_z Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów. _Stwierdzenie „zwrotów nie przyjmujemy” nie powinno zatem zaskakiwać klientów sklepów stacjonarnych.
Możliwość zwrotu produktu to doskonałe rozwiązanie w sytuacji, kiedy zrobimy zakupy pod wpływem impulsu. W tym przypadku problemu nie powinien sprawiać żaden sklep internetowy kierujący się w swojej działalności regulaminem i posiadający pewny status prawny.
- Każdy z klientów e-sklepu może bez podania przyczyny zwrócić produkt czyli odstąpić od umowy w ciągu 10 dni od wydania rzeczy albo gdy umowa dotyczy świadczenia usługi od dnia jej zawarcia. Są wyłączenia tj. np. płyty audio-wizualne, usługi w zakresie gier i zakładów wzajemnych lub dostarczania prasy bądź świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta lub ściśle związanych z jego osobą - dodaje Marta Pasińska.
Podstawowym warunkiem wymiany jest, aby nietrafiony zakup nie nosił śladów użytkowania. Powinien posiadać również metki i oznaczenia. Chęć zwrotu należy zakomunikować sprzedawcy najlepiej w formie pisemnej.
Przecenione, nie oznacza gorsze
Wyprzedaży jednak nie należy się bać. Na większości z nich konsumenci znajdą w pełni funkcjonalne sprzęty. – Jeśli konsument nie potrzebuje najnowszego, jednak siłą rzeczy droższego modelu, to urządzenie z wyprzedaży może się sprawdzić. To nadal sprzęty znanych marek, objęte gwarancją i spełniające warunki bezpieczeństwa – komentuje Tomasz Żelaznyz OleOle.pl, sklepu internetowego z RTV/AGD i elektroniką użytkową.
- Najważniejsze jest jednak, aby upewnić się, że produkt na pewno spełnia nasze potrzeby – najlepiej zrobić to na stronie producenta lub bezpośrednio na stronie sklepu - dodaje Żelazny z OleOle.pl.
W przypadku kiedy wyprzedawany towar posiada wadę, sprzedawca zobowiązany jest ją wyraźnie oznaczyć. Jednak i on podlega reklamacji w wypadku, gdyby nie pełni przypisanych mu innych funkcji. Przykładowo, gdy kupimy mp3 z uszkodzonymi słuchawkami, nie możemy reklamować wady słuchawek, ale możemy domagać się swoich praw, gdy zawiedzie nas niedziałający klawisz lub zawieszający się system. Ta sama zależność dotyczy reklamacji odzieży, obuwia, sprzętu turystycznego i sportowego. Wtedy konsument może złożyć reklamację, której – wbrew kolejnemu mitowi – można dokonać nawet w przypadku, kiedy konsument zgubi paragon.
Musisz mieć paragon
- Przepisy prawne określają, że konsument musi posiadać dowód zakupu towaru. Jednak nie wskazują, że jest nim tylko i wyłącznie paragon, dlatego ubieganie się o prawa konsumenta może przebiegać w oparciu o każdy inny dopuszczalny prawnie sposób – komentuje mecenas Marta Pasińskaz Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów. – Może być to wyciąg z konta, mailowe potwierdzenie wpłaty czy (w niektórych przypadkach) zeznania osób uczestniczących w zakupie, świadków zdarzenia.
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Dawno niewidziana Szostak na imprezie. Bardzo się zmieniła [ZDJĘCIA]
- Roksana Węgiel i Kevin Mglej wezmą nowy ślub! Sensacyjne szczegóły tylko u nas
- Rozanielona Kinga Duda wije sobie nowe gniazdko w Warszawie! ZDJĘCIA TYLKO U NAS
- Grób Wojciecha Siemiona wyróżnia się na cmentarzu. Uwielbiany aktor zginął tragicznie