Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lepiej dla klientów

RYSZARD WAŻNY
Od 12 bm. tracąc kartę płatniczą, w niektórych bankach klient traci ponad 600 zł, a w niektórych ani grosza.
Od 12 bm. tracąc kartę płatniczą, w niektórych bankach klient traci ponad 600 zł, a w niektórych ani grosza. KRYSTYNA BARANOWSKA
Ukradli ci kartę, zgubiłeś ją i ktoś obcy wypłacił na nią gotówkę w bankomacie albo kupił w sklepie towar, nie martw się, po zgłoszeniu utraty karty, finansową odpowiedzialność za te transakcje ponosi bank.

Ale tylko, bo tak stanowi ustawa z 12 października, do równowartości ponad 150 euro, czyli jak na dziś, za transakcje powyżej 600 zł - wyjaśnia Marek Ryczkowski z biura prasowego PKO BP w Warszawie. - Owe ponad 600 zł stanowi, można powiedzieć, udział własny klienta, czyli stratę tych pieniędzy w razie zgubienia czy kradzieży karty i dokonania za jej pomocą transakcji przez niepowołaną osobę.

Zasada jest jedna

Do tej pory niemal każdy rodzaj karty, a są ich dziesiątki, ubezpieczało się od "złych transakcji" za dodatkową opłatą (np. wielkość kwoty albo czas od chwili zgłoszenia utraty karty na 12, 24 godz. czy dłużej) według regulaminów poszczególnych banków.
Ustawa obowiązująca od 12 października ujednoliciła zasady i wysokość kwoty, powyżej której (150 euro) finansową odpowiedzialność (bez dodatkowych opłat) za nieprawidłowe transakcje gotówkowe i bezgotówkowe dokonane kartami płatniczymi ponoszą banki. Dotyczy to kart wydanych po 12 bm.

Ochrona wszystkich kart

Niektóre banki stosują jednak korzystniejsze zasady niż narzuca ustawa.
- PKO BP - mówi M. Ryczkowski - objął ochroną wszystkie karty płatnicze, także te, które zostały wydane przed 12 października. Trzeba tylko podpisać stosowną umowę, ale żeby to nie było kłopotliwe dla około 5 mln posiadaczy kart naszego banku, on je wyśle klientom pocztą, ci podpiszą dokument i tą samą drogą odeślą. Oczywiście obowiązkiem posiadacza karty jest jej pilnowanie, podobnie jak kodu PIN.

Ochrona wszystkich pieniędzy

Bank Przemysłowo-Handlowy PBK ustawową odpowiedzialność za "złe transakcje" przejmuje natomiast tylko w odniesieniu do kart wydanych (oraz wznowionych) po 12 października. Takich, na które klienci podpiszą umowę i złożą wzór podpisu. Starsze karty są ubezpieczone według dotychczasowych zasad.
- Za to nasz bank znosi tzw. udział własny klienta - tłumaczy doradca (nie godzi się na podanie nazwiska) BPH PBK w Rzeszowie. - To znaczy, że posiadacz karty w razie jej zgubienia albo kradzieży i po zgłoszeniu jej utraty w banku, nie straci ani złotówki za transakcje dokonane przez niepowołaną osobę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24