Branża lotnicza natychmiast odczuła skutki zakazu lotów oraz zamknięcia granic. W zaledwie kilkanaście dni od tych decyzji, linie lotnicze już teraz dopadł kryzys większy niż skutki ataków terrorystycznych z 11 września 2001 roku czy Wielkiego Kryzysu z roku 2008.
Według CAPA Centre For Aviation, w maju tego roku nawet 80% linii lotniczych na świecie może zbankrutować. Oznacza to, że producenci poniosą straty w postaci gotowych, nieodebranych samolotów, zmniejszenia zapotrzebowania na kolejne maszyny oraz spowolnienie rozwoju wielu innych dziedzin gospodarki, którym latanie niezbędne jest do przerzutu ludzi i towarów. To załamanie może przełożyć się na cięcia budżetowe wymagające zwolnienia wielu pracowników z branż pozornie niezwiązanych z produkcją lotniczą, o samym lotnictwie nie wspominając.
Co więc można zrobić? LINETECH oraz grupa Avia Prime sugerują by w miarę możliwości nie odwoływać wykupionych wcześniej rezerwacji tylko przenosić je na inny termin. W ten sposób linie lotnicze będą mogły przewozić pasażerów po zakończeniu pandemii wirusa, zarabiając na straty i codzienne utrzymanie.
Drugą metodą jest by nie unikać transportu lotniczego, kiedy połączenia zostaną przywrócone. Samoloty i lotnictwo są znacznie lepiej przygotowane do radzenia sobie z epidemiami, kabiny są regularnie odkażane i dokładnie czyszczone. W wielu przypadkach dzieje się to znaczeni częściej niż w przypadku innego rodzaju środków transportu. Linie lotnicze będą potrzebowały środków do regularnego opłacania kosztów oraz wychodzenia z długów, które zostaną zaciągnięte w okresie trwania pandemii.
Trzecie rozwiązanie to świadomość konsekwencji zmian w lotnictwie i szeroka debata publiczna w tym zakresie. Rządy oraz władze muszą zdać sobie sprawę, że linie lotnicze będą potrzebować pomocy publicznej, a jej odebranie nie powinno być przez jakiś czas traktowane jako nieuczciwa przewaga. Będzie to wymagało zmian również na poziomie przepisów Unii Europejskiej czy międzynarodowych porozumień.
Jeszcze w pierwszej połowie marca 2020 roku, administracja rządu Donalda Trumpa w USA przygotowała pakiet pomocowy dla Boeinga i zapowiedziała wsparcie największych linii lotniczych w Stanach. Szacuje się, że pakiet pomocowy w skali świata może osiągnąć nawet 220 miliardów $. Według IATA, linie lotnicze stracą w tym roku łącznie około 60 do 112 miliardów $. Ruch pasażerski może obniżyć się o około 30%, co oznacza, że zmiany w modelu biznesowym lotnictwa będą nieuniknione. Wszyscy możemy jednak sprawić, by była ona mniej odczuwalna do już nadszarpniętej potężnym kryzysem gospodarki. Lotnictwo pozwala nam podróżować na krańce świata, prowadzić interesy i pozostać w osobistym, realnym kontakcie z przyjaciółmi i rodziną. Nie możemy pozwolić sobie na stratę tych wspaniałych możliwości.
Grupa Avia Prime oraz składające się na nią firmy, LINETECH, Adria Tehnika i JAT Tehnika gorąco apelują, by włączyć się w działania wspierające linie lotnicze.
Sam LINETECH jak i należące do grupy Avia Prime spółki Adria Tehnika ze Słowenii oraz JAT Tehnika z Serbii nie obawiają się znacznego spowolnienia swojego biznesu. Samoloty muszą latać, a żeby były zgodnie z regulacjami do tego zdolne muszą przechodzić regularne przeglądy.
Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Roxie jest NIEULECZALNIE CHORA, nagle trafiła do szpitala! Znamy przykre szczegóły
- Zenek rozgadał się o zdolnościach wnuczki! Córka Daniela robi mu konkurencję?
- Żona "księcia Podhala" to tajemnicza postać. Ma liczne grono celebryckich przyjaciół
- Przepełniona bólem spowiedź mamy Przybylskiej. "Dla mnie moja córka jest wciąż żywa"