Malhowice k. Przemyśla. Jest szansa na drugie w regionie piesze przejście graniczne z Ukrainą

Norbert Ziętal
W tym miejscu, pomiędzy polskimi Malhowicami i ukraińskimi Niżankowicami, ma powstać nowe przejście graniczne z Ukrainą.
W tym miejscu, pomiędzy polskimi Malhowicami i ukraińskimi Niżankowicami, ma powstać nowe przejście graniczne z Ukrainą. Norbert Ziętal
Jeszcze w tym roku zostaną rozpoczęte prace budowlane przy budowie polsko-ukraińskiego przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice. Ponadto są szanse, że oprócz zaplanowanego drogowego, powstanie tutaj również piesze przejście.

Informacje te, podczas sesji Rady Miejskiej w Przemyślu, przekazał poseł Marek Rząsa (PO).

- Na początku stycznia skierowałem zapytanie do ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie postępów prac przy budowie przejścia w Malhowicach. Otrzymałem optymistyczną odpowiedź. Budowa ma się rozpocząć w tym roku. Mało tego, przekazano mi informację, że przejście będzie poszerzone o piesze przejście — mówi poseł Rząsa.

Nowe przejście graniczne ma powstać kilkanaście km na południe od Przemyśla. O sprawie mówi się od kilkunastu lat. W tym miejscu jeszcze z okresu przedwojennego zachowała się droga, która dawniej łączyła Przemyśl z Chyrowem. Obecnie droga jest rozkopana na pasie granicznym.

Kilka tygodni temu przemyscy radni miejscy wystosowali rezolucję w sprawie przejścia w Malhowicach. To już piąta dotycząca tej inwestycji, pierwsza została sporządzona przez radnych jeszcze w 2008 r.
W 2016 r. został opracowany program funkcjonalno-użytkowy planowanego drogowego przejścia, a w 2017 wojewoda podkarpacki ogłosił przetarg na zaprojektowanie obiektu. W marcu 2018 roku wykonawca złożył do Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego projekt wykonawczy.

- Wojewoda ma już stosowne pozwolenia na budowę. Rozpoczęcie prac budowlanych jest planowane w 2019 r. - twierdzi Renata Szczęch, podsekretarz stanu w MSWiA. Obecnie jest to przejście drogowe dla samochodów do 3,5 tony oraz autobusów. Jednak już rozpoczęły się starania o uruchomienie tutaj odpraw pieszych. Gdyby tak się stało, byłoby to drugie piesze przejście z Ukrainą w regionie.

ZOBACZ TEŻ: Nietypowe skrytki do przemytu papierosów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pamiętamy
No właśnie, trafione w sedno sprawy... Polski rząd nie protestował, miał gdzieś postulaty władz samorządowych... Pytanie dlaczego??? A idąc dalej, czy dużym wydatkiem dla Skarbu Państwa,jest budowa dodatkowej nitki A4 z Radymna do Medyki przez Przemyśl??? Czy projektowana Via Carpatia, lub jej odnoga, nie może przejść przez Przemyśl??? Proszę zobaczyć na mapie dróg szybkiego w jakim martwym polu znajduje się nasze miasto, degradowane od 1999 do roli "pścimia dolnego" tj. od czasu gdy straciło status miasta wojewódzkiego.
m
monk
W dniu 19.02.2019 o 23:13, Pamiętamy napisał:

W szczerym polu??? A Korczowa to pewnie metropolia, tam przejście powstało, właśnie w wiosce zabitej dechami i szczerych polach. Pytanie tylko kto kasę tam zainwestował, że specjalnie zmieniono przebieg autostrady A4, która pierwotnie miała przebiegać przez Przemyśl i dalej do Medyki??? Kto wykupił ugory, tuż przed jej budową i zbił na tym majątek???? I tak sześćdziesięciotysięczne miasto zostało pozbawione bezpośredniego dostępu do autostrady, która kończy się w metropolii zbudowanej w szczerych polach - Korczowej.

 

Z tego co gdzieś widziałem to bodajże władze Ukrainy zabiegały  o taki przebieg, a rząd Polski zamiast dbać o własny interes i np. niech oni się dostosują to poszedł na rękę i dostosował się do żądań wschodniego sąsiada. A dlaczego władze Ukrainy naciskały na taki przebieg czy to było po prostu widzimisię, czy być może od zawsze mieli w planie przebieg autostrady po ich stronie w tamtym rejonie ? W sumie nawet gdyby to co z tego, jak do tej pory nie budują i nie mają realnych planów tej budowy. I choćby z tego powodu to oni mogliby się dostosować. Przynajmniej taką wersję kiedyś wyczytałem gdzieś w internecie.

c
ciapek
W dniu 21.02.2019 o 08:53, Krzysztof napisał:

A co było w Przemyślu jakby tak Ukraińcy przestali przyjeżdżać do tamtejszych sklepów? Pewnie miasto mlekiem i miodem płynące...

 
Wtedy normalnie byś mógł robić zakupy. Jak nie było Ukraińców to sklepy funkcjonowały i tak. Tylko poczuli w tym interes bo wychodzi im taniej niż w Polsce. Przekraczałem dużo razy granicę w Medyce i jak widzę na pieszym na wyściu z Polski porozwalane wózki sklepowe w rowach to mnie osobiście zalewa krew

K
Krzysztof
W dniu 20.02.2019 o 16:18, zybert napisał:

Jak to po co budują? Przecież biznesmeni z UA muszą szybko i sprawnie zarabiać na towarze ciągniętym z Polski a my mamy im to ułatwić jak najbardziej bo "biedna Ukraina". Jaki w tym interes ma Polska? Ilu polaków korzysta z przejść granicznych? 5%? wiadomo dla kogo to budują

A co było w Przemyślu jakby tak Ukraińcy przestali przyjeżdżać do tamtejszych sklepów? Pewnie miasto mlekiem i miodem płynące...

E
Elekryb
W dniu 20.02.2019 o 16:18, zybert napisał:

Jak to po co budują? Przecież biznesmeni z UA muszą szybko i sprawnie zarabiać na towarze ciągniętym z Polski a my mamy im to ułatwić jak najbardziej bo "biedna Ukraina". Jaki w tym interes ma Polska? Ilu polaków korzysta z przejść granicznych? 5%? wiadomo dla kogo to budują

Żeby się dowiedzieć ilu, należy zwrócić się z pytaniem do odpowiednich służb. A żeby zobaczyć to należy pojechać do Lwowa w jakiś długi weekend i zobaczyć ile autokarów z Polski szuka miejsca do zaparkowania. można się wypowiadać gdy się coś więcej widzi poza końcem własnego naosa. Ilu Niemców przyjeżdżało do polski przed naszym wejściem do UnII? 0,5% A przejść granicznych mieliśmy ok 50. Czy to choć troche uruchomi Twoje myślenie? 

E
Elekryb

Jak to drugie? Przecież wg danych to tylko w Medyce jest 3 przejścia? Kolejowe, drogowe i piesze, tak podają wszelkie statystyki. Kto tu sieje ferment i zaniża piękne statystyki? :-)

A tak poważniej to bardzo dobrze że w końcu może zaczną budować. A tym malkontentom którzy pytają po co i dla kogo proponuję żeby choć trochę włączyli myślenie, to może wtedy coś pojmą. Dla wszystkich którzy chcą zarabiać na handlu z Ukraińcami, a także dla wszystkich którzy chcą i tam podróżować i zwiedzać nasze dawne Kresy. Takich dróg jak w Malhowicach, pozamykanych w wyniku II w.ś. są dziesiątki i wystarczy tylko trochę dobrej woli by pootwierać takich przejść jak najwięcej.

Na starych mapach tylko między Krościenkiem a Korczową podobnych dróg można się doliczyć kilkanaście. 

 

M
Marian Jan Dzierżanowski

Oby jak najszybciej rozpoczęły i zakończyły się prace. Mimo, że do Lwowa najbliżej mi przez Korczową i Medykę tylko jadąc przez Krościenko można przekroczyć granicę w sposób cywilizowany. Przejście w Malhowicach Niżankowicach jest z przyszłością. Oby jak najszybciej.

 

z
zybert

Jak to po co budują? Przecież biznesmeni z UA muszą szybko i sprawnie zarabiać na towarze ciągniętym z Polski a my mamy im to ułatwić jak najbardziej bo "biedna Ukraina". Jaki w tym interes ma Polska? Ilu polaków korzysta z przejść granicznych? 5%? wiadomo dla kogo to budują

K
Krzysztof
W dniu 19.02.2019 o 19:02, Wujek napisał:

Ja tak samo sie pytam. Nie maja na co pieniedzy wydawac tylko na kolejne przejscie i to zaraz obok Medyki.Wydawanie pieniedzy podatnikow w błoto.

Bo niby przejście graniczne w Medyce to ma przepustowość odpowiadającą aktualnym potrzebom i nigdy tam nie ma kolejek. Jest super. No nie? Bądźmy poważni. Trzeba albo rozbudować przejście w Medyce albo zbudować nowe. A nowe jest lepsze bo większej ilości ludzi bedzie po drodze.

P
Przemyślak

Dają trzeba brać. (nie weżniemy to przejedzą w Warszawie i przepiją)

Firmy budowlane z Przemyśla będą miały robotę, bezrobocie spadnie?

Popieram rozwój

P
Pamiętamy
W szczerym polu??? A Korczowa to pewnie metropolia, tam przejście powstało, właśnie w wiosce zabitej dechami i szczerych polach. Pytanie tylko kto kasę tam zainwestował, że specjalnie zmieniono przebieg autostrady A4, która pierwotnie miała przebiegać przez Przemyśl i dalej do Medyki??? Kto wykupił ugory, tuż przed jej budową i zbił na tym majątek???? I tak sześćdziesięciotysięczne miasto zostało pozbawione bezpośredniego dostępu do autostrady, która kończy się w metropolii zbudowanej w szczerych polach - Korczowej.
W
Wojtek
Znaczy są pieniądze do wydania...
M
Malgonia

W szczerym polu, czy to az tak konieczne?

W
Wujek
Ja tak samo sie pytam. Nie maja na co pieniedzy wydawac tylko na kolejne przejscie i to zaraz obok Medyki.
Wydawanie pieniedzy podatnikow w błoto.
T
Tomek
No ja sie pytam i po co to?
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie