Malhowice k. Przemyśla. Jest szansa na drugie w regionie piesze przejście graniczne z Ukrainą

Norbert Ziętal
W tym miejscu, pomiędzy polskimi Malhowicami i ukraińskimi Niżankowicami, ma powstać nowe przejście graniczne z Ukrainą.
W tym miejscu, pomiędzy polskimi Malhowicami i ukraińskimi Niżankowicami, ma powstać nowe przejście graniczne z Ukrainą. Norbert Ziętal
Udostępnij:
Jeszcze w tym roku zostaną rozpoczęte prace budowlane przy budowie polsko-ukraińskiego przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice. Ponadto są szanse, że oprócz zaplanowanego drogowego, powstanie tutaj również piesze przejście.

Informacje te, podczas sesji Rady Miejskiej w Przemyślu, przekazał poseł Marek Rząsa (PO).

- Na początku stycznia skierowałem zapytanie do ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie postępów prac przy budowie przejścia w Malhowicach. Otrzymałem optymistyczną odpowiedź. Budowa ma się rozpocząć w tym roku. Mało tego, przekazano mi informację, że przejście będzie poszerzone o piesze przejście — mówi poseł Rząsa.

Nowe przejście graniczne ma powstać kilkanaście km na południe od Przemyśla. O sprawie mówi się od kilkunastu lat. W tym miejscu jeszcze z okresu przedwojennego zachowała się droga, która dawniej łączyła Przemyśl z Chyrowem. Obecnie droga jest rozkopana na pasie granicznym.

Kilka tygodni temu przemyscy radni miejscy wystosowali rezolucję w sprawie przejścia w Malhowicach. To już piąta dotycząca tej inwestycji, pierwsza została sporządzona przez radnych jeszcze w 2008 r.
W 2016 r. został opracowany program funkcjonalno-użytkowy planowanego drogowego przejścia, a w 2017 wojewoda podkarpacki ogłosił przetarg na zaprojektowanie obiektu. W marcu 2018 roku wykonawca złożył do Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego projekt wykonawczy.

- Wojewoda ma już stosowne pozwolenia na budowę. Rozpoczęcie prac budowlanych jest planowane w 2019 r. - twierdzi Renata Szczęch, podsekretarz stanu w MSWiA. Obecnie jest to przejście drogowe dla samochodów do 3,5 tony oraz autobusów. Jednak już rozpoczęły się starania o uruchomienie tutaj odpraw pieszych. Gdyby tak się stało, byłoby to drugie piesze przejście z Ukrainą w regionie.

ZOBACZ TEŻ: Nietypowe skrytki do przemytu papierosów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pamiętamy
No właśnie, trafione w sedno sprawy... Polski rząd nie protestował, miał gdzieś postulaty władz samorządowych... Pytanie dlaczego??? A idąc dalej, czy dużym wydatkiem dla Skarbu Państwa,jest budowa dodatkowej nitki A4 z Radymna do Medyki przez Przemyśl??? Czy projektowana Via Carpatia, lub jej odnoga, nie może przejść przez Przemyśl??? Proszę zobaczyć na mapie dróg szybkiego w jakim martwym polu znajduje się nasze miasto, degradowane od 1999 do roli "pścimia dolnego" tj. od czasu gdy straciło status miasta wojewódzkiego.
m
monk
W dniu 19.02.2019 o 23:13, Pamiętamy napisał:

W szczerym polu??? A Korczowa to pewnie metropolia, tam przejście powstało, właśnie w wiosce zabitej dechami i szczerych polach. Pytanie tylko kto kasę tam zainwestował, że specjalnie zmieniono przebieg autostrady A4, która pierwotnie miała przebiegać przez Przemyśl i dalej do Medyki??? Kto wykupił ugory, tuż przed jej budową i zbił na tym majątek???? I tak sześćdziesięciotysięczne miasto zostało pozbawione bezpośredniego dostępu do autostrady, która kończy się w metropolii zbudowanej w szczerych polach - Korczowej.

 

Z tego co gdzieś widziałem to bodajże władze Ukrainy zabiegały  o taki przebieg, a rząd Polski zamiast dbać o własny interes i np. niech oni się dostosują to poszedł na rękę i dostosował się do żądań wschodniego sąsiada. A dlaczego władze Ukrainy naciskały na taki przebieg czy to było po prostu widzimisię, czy być może od zawsze mieli w planie przebieg autostrady po ich stronie w tamtym rejonie ? W sumie nawet gdyby to co z tego, jak do tej pory nie budują i nie mają realnych planów tej budowy. I choćby z tego powodu to oni mogliby się dostosować. Przynajmniej taką wersję kiedyś wyczytałem gdzieś w internecie.

c
ciapek
W dniu 21.02.2019 o 08:53, Krzysztof napisał:

A co było w Przemyślu jakby tak Ukraińcy przestali przyjeżdżać do tamtejszych sklepów? Pewnie miasto mlekiem i miodem płynące...

 
Wtedy normalnie byś mógł robić zakupy. Jak nie było Ukraińców to sklepy funkcjonowały i tak. Tylko poczuli w tym interes bo wychodzi im taniej niż w Polsce. Przekraczałem dużo razy granicę w Medyce i jak widzę na pieszym na wyściu z Polski porozwalane wózki sklepowe w rowach to mnie osobiście zalewa krew

K
Krzysztof
W dniu 20.02.2019 o 16:18, zybert napisał:

Jak to po co budują? Przecież biznesmeni z UA muszą szybko i sprawnie zarabiać na towarze ciągniętym z Polski a my mamy im to ułatwić jak najbardziej bo "biedna Ukraina". Jaki w tym interes ma Polska? Ilu polaków korzysta z przejść granicznych? 5%? wiadomo dla kogo to budują

A co było w Przemyślu jakby tak Ukraińcy przestali przyjeżdżać do tamtejszych sklepów? Pewnie miasto mlekiem i miodem płynące...

E
Elekryb
W dniu 20.02.2019 o 16:18, zybert napisał:

Jak to po co budują? Przecież biznesmeni z UA muszą szybko i sprawnie zarabiać na towarze ciągniętym z Polski a my mamy im to ułatwić jak najbardziej bo "biedna Ukraina". Jaki w tym interes ma Polska? Ilu polaków korzysta z przejść granicznych? 5%? wiadomo dla kogo to budują

Żeby się dowiedzieć ilu, należy zwrócić się z pytaniem do odpowiednich służb. A żeby zobaczyć to należy pojechać do Lwowa w jakiś długi weekend i zobaczyć ile autokarów z Polski szuka miejsca do zaparkowania. można się wypowiadać gdy się coś więcej widzi poza końcem własnego naosa. Ilu Niemców przyjeżdżało do polski przed naszym wejściem do UnII? 0,5% A przejść granicznych mieliśmy ok 50. Czy to choć troche uruchomi Twoje myślenie? 

E
Elekryb

Jak to drugie? Przecież wg danych to tylko w Medyce jest 3 przejścia? Kolejowe, drogowe i piesze, tak podają wszelkie statystyki. Kto tu sieje ferment i zaniża piękne statystyki? :-)

A tak poważniej to bardzo dobrze że w końcu może zaczną budować. A tym malkontentom którzy pytają po co i dla kogo proponuję żeby choć trochę włączyli myślenie, to może wtedy coś pojmą. Dla wszystkich którzy chcą zarabiać na handlu z Ukraińcami, a także dla wszystkich którzy chcą i tam podróżować i zwiedzać nasze dawne Kresy. Takich dróg jak w Malhowicach, pozamykanych w wyniku II w.ś. są dziesiątki i wystarczy tylko trochę dobrej woli by pootwierać takich przejść jak najwięcej.

Na starych mapach tylko między Krościenkiem a Korczową podobnych dróg można się doliczyć kilkanaście. 

 

M
Marian Jan Dzierżanowski

Oby jak najszybciej rozpoczęły i zakończyły się prace. Mimo, że do Lwowa najbliżej mi przez Korczową i Medykę tylko jadąc przez Krościenko można przekroczyć granicę w sposób cywilizowany. Przejście w Malhowicach Niżankowicach jest z przyszłością. Oby jak najszybciej.

 

z
zybert

Jak to po co budują? Przecież biznesmeni z UA muszą szybko i sprawnie zarabiać na towarze ciągniętym z Polski a my mamy im to ułatwić jak najbardziej bo "biedna Ukraina". Jaki w tym interes ma Polska? Ilu polaków korzysta z przejść granicznych? 5%? wiadomo dla kogo to budują

K
Krzysztof
W dniu 19.02.2019 o 19:02, Wujek napisał:

Ja tak samo sie pytam. Nie maja na co pieniedzy wydawac tylko na kolejne przejscie i to zaraz obok Medyki.Wydawanie pieniedzy podatnikow w błoto.

Bo niby przejście graniczne w Medyce to ma przepustowość odpowiadającą aktualnym potrzebom i nigdy tam nie ma kolejek. Jest super. No nie? Bądźmy poważni. Trzeba albo rozbudować przejście w Medyce albo zbudować nowe. A nowe jest lepsze bo większej ilości ludzi bedzie po drodze.

P
Przemyślak

Dają trzeba brać. (nie weżniemy to przejedzą w Warszawie i przepiją)

Firmy budowlane z Przemyśla będą miały robotę, bezrobocie spadnie?

Popieram rozwój

P
Pamiętamy
W szczerym polu??? A Korczowa to pewnie metropolia, tam przejście powstało, właśnie w wiosce zabitej dechami i szczerych polach. Pytanie tylko kto kasę tam zainwestował, że specjalnie zmieniono przebieg autostrady A4, która pierwotnie miała przebiegać przez Przemyśl i dalej do Medyki??? Kto wykupił ugory, tuż przed jej budową i zbił na tym majątek???? I tak sześćdziesięciotysięczne miasto zostało pozbawione bezpośredniego dostępu do autostrady, która kończy się w metropolii zbudowanej w szczerych polach - Korczowej.
W
Wojtek
Znaczy są pieniądze do wydania...
M
Malgonia

W szczerym polu, czy to az tak konieczne?

W
Wujek
Ja tak samo sie pytam. Nie maja na co pieniedzy wydawac tylko na kolejne przejscie i to zaraz obok Medyki.
Wydawanie pieniedzy podatnikow w błoto.
T
Tomek
No ja sie pytam i po co to?
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie