Mamy wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty na Podkarpaciu

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska
Udostępnij:
Dziś absolwenci ósmych klas poznali wyniki egzaminów. Średni wynik z języka polskiego na Podkarpaciu to 61 procent punktów, z matematyki - 59, języka angielskiego - 66. Jeśli chodzi o uczniów z Ukrainy średnie wyniki wyglądają tak: język polski - 28 procent, matematyka - 41 i angielski - 54.

Egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony od 24 do 26 maja 2022 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do niego w powyższym terminie, napisali go 13, 14 i 15 czerwca.

Każdy ósmoklasista przystąpił do pisemnego sprawdzianu wiedzy z trzech przedmiotów obowiązkowych:

  • języka polskiego
  • matematyki
  • języka obcego nowożytnego.

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.

Do egzaminu ósmoklasisty w województwie podkarpackim w sesji głównej, majowej przystąpiło ok. 26 584 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 97%), w tym 98 uczniów z Ukrainy.

Przypomnijmy. Na napisanie egzaminu z języka polskiego młodzież dostała 120 minut. W tym czasie uczniowie zmierzyli się z 19 zadaniami. W pierwszej części odpowiadali na pytania dotyczące lektury obowiązkowej - „Zemsty” Aleksandra Fredry. Byli pytani np. co było przedmiotem sporu między Cześnikiem a Rejentem, czy sformułowanie „żyją jak pies z kotem” trafnie określa relację między tymi bohaterami i, która z sytuacji zaprezentowanych na kadrach filmowych z ekranizacji „Zemsty” w reż. Andrzeja Wajdy, jest bardziej komiczna. Były też zadania dotyczące fragm. tekstu „Pochwała przyjaźni” Andrzeja Kojdera. Dostali też do napisania zaproszenie na piknik szkolny z okazji Światowego Dnia Życzliwości i Przyjaźni, używając 2 argumentów zachęcających.

Jeśli chodzi o wypracowanie, dostali do wyboru jeden z dwóch tematów. Pierwszy to rozprawka: „Z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności”, drugi: „Napisz opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów wybranej lektury obowiązkowej. Wspólna przygoda skłoniła Cię do refleksji, że warto było przenieść się do świata przedstawionego tej lektury”.

Arkusz standardowy z matematyki zawierał 19 zadań, w tym 15 zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania prawda-fałsz i zadania na dobieranie) i 4 zadania otwarte. Za poprawne rozwiązanie wszystkich można było uzyskać maksymalnie 25 punktów. Zadania w arkuszu egzaminacyjnym obejmowały zagadnienia z zakresu m.in. arytmetyki, algebry i geometrii.

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury, w szczególności wyszukiwania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością wykonywania prostych rachunków pamięciowych na liczbach całkowitych w sytuacji praktycznej. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego oraz języka niemieckiego najlepiej poradzili sobie z zadaniem zamkniętym sprawdzającym znajomość funkcji językowych.

Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie z zakresu kształcenia językowego sprawdzające umiejętność poprawnego używania znaków interpunkcyjnych
(przecinka). Z matematyki trudne okazało się zadanie zamknięte, którego rozwiązanie wymagało umiejętności prawidłowej interpretacji zapisu wyrażenia algebraicznego. W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych, natomiast uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego najniższe wyniki uzyskali za zadania otwarte sprawdzające znajomość środków językowych oraz rozumienie ze słuchu.

Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty zostanie podany wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla każdego przedmiotu egzaminacyjnego:

  • Wynik procentowy określa odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które zdający zdobył za rozwiązanie zadań z danego przedmiotu.
  • Wynik centylowy określa odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Bitwa Warszawska 1920. Polacy chcieli być wolnym narodem

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie