Masowy odstrzał dzików? "To ma być masakra" - dramatyczny list myśliwego z Jarosławia

Norbert ZiętalZaktualizowano 
Podczas trzech weekendów stycznia w Polsce ma być odstrzelonych 210 tys. dzików.
Podczas trzech weekendów stycznia w Polsce ma być odstrzelonych 210 tys. dzików. Polska Press
12 stycznia ma się rozpocząć, zarządzony przez Ministerstwo Środowiska, odstrzał dzików. Ma zginąć 210 tys. tych zwierząt. Protestują różne środowiska, także myśliwi. Dramatyczny list w tej sprawie napisał Marek Porczak, myśliwy z Jarosławia.

Masowy odstrzał dzików ma się odbywać przez trzy weekendy stycznia. Pierwszy 12 i 13 styczni, a kolejne 19-20 oraz 26-27 stycznia. Według założeń Ministerstwa Środowiska w tych dniach ma paść 210 tys. dzików. Również w Podkarpackiem. Także ciężarne lochy i młode. Dlaczego? Bo ministerstwa środowiska oraz rolnictwa zarekomendowały takie działania jako walkę z afrykańskim pomorem świń ASF.

Jak podało Radio Rzeszów, na Podkarpaciu w polowaniach na dziki ma uczestniczyć 2 tys. myśliwych.

- Jeżeli nie dokonamy depopulacji dzików na terenach objętych afrykańskim pomorem świń (ASF), to choroba nie zostanie opanowana - przekonuje minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

To on zwrócił się do Ministerstwa Środowiska z wnioskiem o ograniczenie liczby dzików w Polsce. Sam pomysł pochodzi od Głównego Lekarza Weterynarii. Polski Związek Łowiecki zobowiązał lokalne zarządy kół łowieckich do zorganizowania w styczniu zbiorowych, wielkoobszarowych polowań.

Przeciwko polowaniom o tak dużym rozmiarze, w tym na ciężarne lochy i młode osobniki, zaprotestowały liczne środowiska.

- To niehumanitarny i nieskuteczny sposób na walkę z ASF - przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Katarzyna Karpa-Świderek, rzecznik prasowy fundacji WWF Polska.

- Las bez dzików nie będzie już taki sam — podkreśla, zwracając przy tym uwagę, że dziki stanowią jeden z głównych komponentów bazy pokarmowej dla wilków, które po odstrzale dzików mogą częściej atakować zwierzęta gospodarskie.

Dzikie Bieszczady na wyciągnięcie ręki. Odwiedź Pawilon Wyst...

Protestują również myśliwi. Szerokim echem odbił się list, który do kolegów-myśliwych skierował Marek Porczak, członek Koła Łowieckiego „Ostoja” w Jarosławiu.

„To nie ma być odstrzał, to nie ma być pozyskanie, to nie ma być redukcja populacji, to ma być masakra. Ktoś z chorą głową postanowił, że mają być wystrzelane wszystkie dziki, łącznie z prośnymi lochami, jak również te, które już prowadzą młode. Co gorsze, kusi się nas pieniędzmi za tego typu odstrzały” - pisze Porczak.

Do kolegów myśliwych apeluje, aby przypomnieli sobie słowa ślubowania. Chodzi mu o wykonywanie polowania „zgodnie z zasadami etyki łowieckiej” oraz „dbaniu o dobro przyrody ojczystej”. „Zwracam się do was, abyście odmówili udziału w tych nieprzemyślanych, nieskutecznych i nikomu niepotrzebnych rzeziach — pisze Porczak.


WIDEO: "Dzik jest dziki, PiS jest zły". Protest przed Sejmem przeciwko odstrzałowi dzików

Wideo

Materiał oryginalny: Masowy odstrzał dzików? "To ma być masakra" - dramatyczny list myśliwego z Jarosławia - Nowiny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 56

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Odczep się od Porczaków

zgłoś
Z
Zen

Nie należy strzelać do dzikich prosiaków a do wszystkich porczaków!

zgłoś
D
Dzikinie
W dniu 11.01.2019 o 12:50, Mariola napisał:

Ja rozumiem,zwierzęta niewinne, że niby to ludzie zabierają dzikom ich naturalne miejsce do życia itp. itd. ble ble ble. Nie jedzmy zwierzęcego mięsa bo one tez maja prawo do życia...do cholery ludzie opamiętajcie się, od pradawnych czasów zwierzęta służyły ludziom i w pracy i jako pożywienie, tak drodzy ekolodzy i ekoswiry swiat został stworzony.masowy Odstrzał zwierząt to masakra? Może i ilość jaka ma być usunięta jest ogromna ale to są zwierzęta, nie ludzie!!! Niech ci prawilni obrońcy zwierząt mieszkający w miastach, ogrodzonych domostwach się ze mną zamienia na jakiś czas. Mieszkam na wsi, dziecka do szkoły nie mogę puścić samego bo dziki chodzą sobie koło domów jakbysmy byli sąsiadami. Wyobraźcie sobie 8smio letnia dziewczynke która na swojej drodze spotyka loche z kilkoma młodymi...co to przestraszone dziecko ma zrobić? Może pogłaskać każde po kolei bo to takie kochane i ważne zwierzątka. Już nie wspomnę o zrytych trawnikach pod samymi domami.

Popieram w 100%

zgłoś
D
Dzikinie

Dziki już należało kilka lat temu odstrzelić, nie można pójść z dziećmi do parku bo strach, w dzień biegają, wszystko jest zryte ani pograć w piłkę ani pochodzić po trawie. To samo dotyczy się działki wszystko jest w koło przeorane, jeszcze nie dawno można było spacerować po drodze do działki, była trawa, teraz z dziećmi nie mogę przejść, bo raz można połamać nogi, a po drugie cały w błocie. Kiedyś były jakieś regulacje, odstrzały były normalne, teraz są absurdy. Nie długo trzeba będzie uważać jak się idzie, żeby na mrówkę niechcący nie stanąć. Niestety teraz zwierzę jest ważniejsze niż człowiek tak teraz jest, bardzo ciekawe czasy mamy...

zgłoś
e
ekolog amator
W dniu 11.01.2019 o 15:20, Tośka napisał:

>>ludzie bez widoku dzikich świń,nie bardzoja się potrafie obejsć i zdecydowana wiekszoś równiez... ciekawe ilu ekologów widzialo dzika na żywo, nie w zoo

Prosta kobieto,to był tylko wtręt.Problemem są chore albo namolne dziki a nie ich widok.

zgłoś
M
Marian
W dniu 11.01.2019 o 15:14, Gość napisał:

Trudno odmówić ci racji ale zechciej zauważyć,że to człowiek a nie zwierzę posiada zdolność przewidywania. Dziki dotychczas nie były tak odważne aby nawiedzać posesje człowieka bez powodu.One bez widoku ludzi potrafią się obejść,ludzie bez widoku dzikich świń,nie bardzo. Ale to mniej ważne.Zwierzęta szukają pożywienia bo niezbyt przemyślane postępowanie ludzi ogranicza od dawna ich tereny żerowania. Dlatego,zamiast masowego wybijania,może trzeba zwierzynę dokarmiać. Co nie przeszkadza w systematycznym ale uporządkowanym odstrzale dorosłych osobników.Jeśli nie dostrzeżemy problemu w porę,za jakiś czas,podobnie będą nas nawiedzać wilki,łosie,niedźwiedzie i inna zwierzyna a bobry zaczną powodować zalewanie coraz większych połaci pól.

Dziki wychodza z lasu ponieważ:

- szukają łatwego pożywienia

- w lesie jest ich za dużo - dlatego sztrzelać jak leci

zgłoś
T
Tośka
W dniu 11.01.2019 o 15:14, Gość napisał:

Trudno odmówić ci racji ale zechciej zauważyć,że to człowiek a nie zwierzę posiada zdolność przewidywania. Dziki dotychczas nie były tak odważne aby nawiedzać posesje człowieka bez powodu.One bez widoku ludzi potrafią się obejść,ludzie bez widoku dzikich świń,nie bardzo. Ale to mniej ważne.Zwierzęta szukają pożywienia bo niezbyt przemyślane postępowanie ludzi ogranicza od dawna ich tereny żerowania. Dlatego,zamiast masowego wybijania,może trzeba zwierzynę dokarmiać. Co nie przeszkadza w systematycznym ale uporządkowanym odstrzale dorosłych osobników.Jeśli nie dostrzeżemy problemu w porę,za jakiś czas,podobnie będą nas nawiedzać wilki,łosie,niedźwiedzie i inna zwierzyna a bobry zaczną powodować zalewanie coraz większych połaci pól.

>>ludzie bez widoku dzikich świń,nie bardzo

ja się potrafie obejsć i zdecydowana wiekszoś równiez... ciekawe ilu ekologów widzialo dzika na żywo, nie w zoo

zgłoś
G
Gość
W dniu 11.01.2019 o 12:50, Mariola napisał:

Ja rozumiem,zwierzęta niewinne, że niby to ludzie zabierają dzikom ich naturalne miejsce do życia itp. itd. ble ble ble. Nie jedzmy zwierzęcego mięsa bo one tez maja prawo do życia...do cholery ludzie opamiętajcie się, od pradawnych czasów zwierzęta służyły ludziom i w pracy i jako pożywienie, tak drodzy ekolodzy i ekoswiry swiat został stworzony.masowy Odstrzał zwierząt to masakra? Może i ilość jaka ma być usunięta jest ogromna ale to są zwierzęta, nie ludzie!!! Niech ci prawilni obrońcy zwierząt mieszkający w miastach, ogrodzonych domostwach się ze mną zamienia na jakiś czas. Mieszkam na wsi, dziecka do szkoły nie mogę puścić samego bo dziki chodzą sobie koło domów jakbysmy byli sąsiadami. Wyobraźcie sobie 8smio letnia dziewczynke która na swojej drodze spotyka loche z kilkoma młodymi...co to przestraszone dziecko ma zrobić? Może pogłaskać każde po kolei bo to takie kochane i ważne zwierzątka. Już nie wspomnę o zrytych trawnikach pod samymi domami.

Trudno odmówić ci racji ale zechciej zauważyć,że to człowiek a nie zwierzę posiada zdolność przewidywania. Dziki dotychczas nie były tak odważne aby nawiedzać posesje człowieka bez powodu.One bez widoku ludzi potrafią się obejść,ludzie bez widoku dzikich świń,nie bardzo. Ale to mniej ważne.Zwierzęta szukają pożywienia bo niezbyt przemyślane postępowanie ludzi ogranicza od dawna ich tereny żerowania. Dlatego,zamiast masowego wybijania,może trzeba zwierzynę dokarmiać. Co nie przeszkadza w systematycznym ale uporządkowanym odstrzale dorosłych osobników.

Jeśli nie dostrzeżemy problemu w porę,za jakiś czas,podobnie będą nas nawiedzać wilki,łosie,niedźwiedzie i inna zwierzyna a bobry zaczną powodować zalewanie coraz większych połaci pól.

zgłoś
m
mateusz czwarty

Pani Mariolu ma pani racje.

Zwierzęta jak świat  światem miały dla człowieka wartość użytkową ,rzeźną , i emocjonalną.

Ja się zapytuje wszystkich czytających mnie ekoświrów--- co uczyniliście dla kultowego zwierzaka jakim w Polsce jest Pies żeby chociaż odrobiną poprawić mu dobrostan.

Dlaczego do dzisiaj dnia nie ma prawnego właściciela i często wisi na krótkim łańcuchu.

Dlaczego z psem można i robi się wszystko -dyskretnie czyli na trzeźwo.

Nawet poniżej jest kilka wątków o KTOSIACH którzy zrobili pieskowi ku,ku.

zgłoś
M
Mariola

Ja rozumiem,zwierzęta niewinne, że niby to ludzie zabierają dzikom ich naturalne miejsce do życia itp. itd. ble ble ble. Nie jedzmy zwierzęcego mięsa bo one tez maja prawo do życia...do cholery ludzie opamiętajcie się, od pradawnych czasów zwierzęta służyły ludziom i w pracy i jako pożywienie, tak drodzy ekolodzy i ekoswiry swiat został stworzony.masowy Odstrzał zwierząt to masakra? Może i ilość jaka ma być usunięta jest ogromna ale to są zwierzęta, nie ludzie!!! Niech ci prawilni obrońcy zwierząt mieszkający w miastach, ogrodzonych domostwach się ze mną zamienia na jakiś czas. Mieszkam na wsi, dziecka do szkoły nie mogę puścić samego bo dziki chodzą sobie koło domów jakbysmy byli sąsiadami. Wyobraźcie sobie 8smio letnia dziewczynke która na swojej drodze spotyka loche z kilkoma młodymi...co to przestraszone dziecko ma zrobić? Może pogłaskać każde po kolei bo to takie kochane i ważne zwierzątka. Już nie wspomnę o zrytych trawnikach pod samymi domami.

zgłoś
M
Mariola

Ja rozumiem,zwierzęta niewinne, że niby to ludzie zabierają dzikom ich naturalne miejsce do życia itp. itd. ble ble ble. Nie jedzmy zwierzęcego mięsa bo one tez maja prawo do życia...do cholery ludzie opamiętajcie się, od pradawnych czasów zwierzęta służyły ludziom i w pracy i jako pożywienie, tak drodzy ekolodzy i ekoswiry swiat został stworzony.masowy Odstrzał zwierząt to masakra? Może i ilość jaka ma być usunięta jest ogromna ale to są zwierzęta, nie ludzie!!! Niech ci prawilni obrońcy zwierząt mieszkający w miastach, ogrodzonych domostwach się ze mną zamienia na jakiś czas. Mieszkam na wsi, dziecka do szkoły nie mogę puścić samego bo dziki chodzą sobie koło domów jakbysmy byli sąsiadami. Wyobraźcie sobie 8smio letnia dziewczynke która na swojej drodze spotyka loche z kilkoma młodymi...co to przestraszone dziecko ma zrobić? Może pogłaskać każde po kolei bo to takie kochane i ważne zwierzątka. Już nie wspomnę o zrytych trawnikach pod samymi domami.

zgłoś
g
gliniarziprokurator

A może zrobić taki odstrzał w ministerstwach, sejmie, senacie. Tam pełno "mędrców" z rozumem na poziomie dzika - czyli wszystko zryć i się nażreć.

zgłoś
r
rolnik

Ogrodzić lasy. Po co ja mam żywić dziką zwierzynę?

zgłoś
A
ADAM

POLSKI RZĄD I WIĘKSZOŚĆ MYŚLIWYCH WINNO PRACOWAĆ W OBOZACH U HITLERA.

TO MORDERCY BEZ SERCA. ONI TEŻ TAK SAMO WINNI ZAKOŃCZYĆ ŻYCIE PRZEZ ZŻARCIE PRZEZ GŁODNE WIKI.

zgłoś
j
janek1
W dniu 10.01.2019 o 16:17, Marek napisał:

Cyba nie tylko to Ci wisi.Mogłeś najpierw ogrodzić, skoro masz dziki w sąsiedztwie. Najlepiej wszystko wybić do nogi, Ziemia tylko dla ludzi. Gratuluję egocentryzmu :) 

miastowy czy ekolog?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3