Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mechanik radzi: na co zwrócić uwagę kupując używany samochód? [WIDEO]

Rozmawiał Bartosz Gubernat
Stanisław Płonka
Stanisław Płonka Archiwum
Rozmowa ze Stanisławem Płonką, mechanikiem samochodowym z Rzeszowa.

- Instytut SAMAR liczbę używanych samochodów importowanych z zagranicy szacuje na ok. pół miliona egzemplarzy rocznie. Większość z nich ma więcej niż 10 lat, a ich stan techniczny jest opłakany. Jak poznać, że samochód ma za sobą ciężkie życie?

- Rzeczywiście stan wielu samochodów oferowanych na rynku wtórnym pozostawia sporo do życzenia. Oczywiście oznak zużycia oraz wypadkowej przeszłości może być bardzo dużo i trudno powiedzieć o wszystkich w kilku zdaniach. Żeby je wyłapać, często samochodów trzeba wziąć na podnośnik i obejrzeć go także od spodu. Ale już wstępne oględziny mogą dać odpowiedź na pytanie, czy warto w ogóle zawracać głowę mechanikowi i tracić pieniądze na gruntowny przegląd.

- Na co zwracać uwagę?

- Zacznijmy od silnika, który nie powinien być umyty i nabłyszczony truskawkowym sprayem. Najczęściej w ten sposób sprzedawcy tuszują wycieki oleju i płynów eksploatacyjnych. Sprawny silnik ma być suchy, ale naturalnie zakurzony. Nie powinien mieć problemów z rozruchem. Wątpliwości powinny budzić jakiekolwiek drgania i stukanie spod maski. Obroty muszą być równe, nie powinny falować. Spaliny samochodu ze sprawnym silnikiem są przezroczyste. Czarne, np. w dieslu mogą wynikać z kłopotów z układem wtryskowym, białe to znak, że samochód spala olej.

- Czy kierowca, który nie ma pojęcia o mechanice jest w stanie rozpoznać auto po wypadku?

- Czasami nie jest to trudne. Oględziny radzę zacząć od porównania koloru poszczególnych elementów nadwozia. Jeśli różnią się odcieniem, a w przypadku lakieru metalik, także strukturą powłoki lakierniczej, to znak, że coś było naprawiane. Wątpliwości powinny budzić także różnego rodzaju zacieki farby, które niedokładni lakiernicy często zostawiają na lakierowanych elementach. Radzę zwrócić uwagę na szczeliny między elementami nadwozia, które powinny mieć taką samą szerokość po obu stronach samochodu. No i na koniec szyby. W samochodzie bezwypadkowym będą wyprodukowane przez jednego producenta, powinny mieć także jednakową cyferkę oznaczającą tą samą datę produkcji. Pod samochodem wątpliwości powinny budzić wszelkie niefabryczne spawy i łączenia.

- Ile kompleksowy przegląd kosztuje u mechanika?

- W zależności od serwisu i zakresu od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Mimo tego uważam, że warto wydać takie pieniądze. Nierozważny, pochopny zakup może się bowiem okazać znacznie bardziej kosztowny. Samochód z poważnie uszkodzonym silnikiem, albo powypadkowy to zazwyczaj skarbonka, do której trzeba później cały czas dokładać pieniądze. Dlatego z zakupem nie radzę się spieszyć. Na rynku jest mnóstwo używanych samochodów, spośród których z pomocą fachowca można wybrać naprawdę dobry egzemplarz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24