Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Medyka i Przemyśl mogą skorzystać na korytarzu transportowym pomiędzy Gdańskiem i portami nad Morzem Czarnym

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Transport towarów z Chin do Europy Zachodniej to szansa dla portu przeładunkowego Żurawica - Przemyśl - Medyka.
Transport towarów z Chin do Europy Zachodniej to szansa dla portu przeładunkowego Żurawica - Przemyśl - Medyka. Grzegorz Galasiński/Polska Press
Kolejowy korytarz transportowy Gdańsk - Odessa, którego jedna z linii będzie prowadzić przez Przemyśl i Medykę, to szansa na wiele nowych miejsc pracy w tej części województwa podkarpackiego.

- To jest świetna wiadomość dla Przemyśla i całego regionu. Powstanie kolejowy korytarz transportowy Gdańsk-Odessa i jeden z kierunków będzie wiódł przez Medykę. To świetne perspektywy rozwoju PKP Terminal Cargo w Przemyśl-Medyka-Żurawica i transportu intermodalnego

- komentuje Piotr Pilch, pochodzący z Przemyśla wicemarszałek województwa podkarpackiego.

Początek tej współpracy i kontakty pomiędzy obiema stronami trwają od października 2019 r., gdy goszczący na Ukrainie list intencyjny w tej sprawie podpisali prezydenci Polski i Ukrainy. Plany budowy korytarza są już realizowane.

Głównie chodzi o transport intermodalny towarów z Chin do krajów Unii Europejskiej. Polega on na przewozie towarów różnymi środkami transportu, w tym przypadku statkami i pociągami, ale z wykorzystaniem jednej jednostki transportowej. Towar od nadawcy do odbiorcy podróżuje w tym samym kontenerze. Po drodze nie jest przepakowywany, choć kontener na pewnym odcinku jest przewożony kontenerem, później przeładowywany np. na pociąg.

Właśnie na przeładunkach kontenerów, z wagonów ukraińskich na polskie, o innym rozstawie osi, może zarabiać port przeładunkowy Żurawica-Przemyśl-Medyka i zatrudnić znacznie więcej osób niż teraz.

Nowy korytarz miałby być opłacalną alternatywą dla dotychczasowych szlaków z Chin do Europy Zachodniej, m.in. przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję. Nowy korytarz oczywiście obsługiwałby również ruch towarów np. pomiędzy Turcją i krajami skandynawskimi.

- Porty Ukrainy oraz Port Gdańsk zdecydowały się wymienić wiedzą, oraz zdobytymi doświadczeniami, które w przyszłości mają zoptymalizować łańcuchy logistyczne, a tym samym zwiększyć wolumeny przeładowywanych przez Porty towarów i przyczynić się do zacieśnienia relacji handlowych pomiędzy krajami

- mówi Łukasz Greinke, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Port w Gdańsku jest jednym z najszybciej rozwijających się portów w Europie. Ze względu na możliwość obsługi wszystkich typów ładunków, port został jednym z najwyżej ocenianych w 2020 roku. W jego skład wchodzi również terminal DCT Gdańsk, największy terminal kontenerowy w Polsce, ważny dla ruchu euroazjatyckiego i połączony z wieloma krajami europejskimi.

Administracja Portów Ukrainy, powstała w 2013 roku i zrzesza 13 portów ukraińskich. Główną siedzibą jest Odessa, największy port ukraiński.


ZOBACZ TAKŻE:W Przemyślu działała "karuzela vatowska". Policjanci zatrzymali pięć osób związanych ze spółką handlową

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24