Medytacja - dla zdrowia i relaksu

Władysław Borowiec
Każdą medytację należy poprzedzić odpowiednim przygotowaniem: powinniśmy być rozluźnieni i wyprostowani. Najlepiej siedzieć ze skrzyżowanymi nogami.
Każdą medytację należy poprzedzić odpowiednim przygotowaniem: powinniśmy być rozluźnieni i wyprostowani. Najlepiej siedzieć ze skrzyżowanymi nogami. Fot. Krystyna Baronowska
Najlepiej uczyć się medytacji na kursach, ale podstawy technik medytacyjnych można wypracować samemu.

Każdą medytację należy poprzedzić odpowiednim przygotowaniem: powinniśmy być rozluźnieni i wyprostowani. Najlepiej siedzieć na poduszce ze skrzyżowanymi nogami, ale jeśli jest to zbyt trudne, można usiąść na poduszce okrakiem, albo na krześle. Można także medytować w pozycji leżącej.

Zamykamy oczy, rozluźniamy się i kierujemy uwagę ku swoim odczuciom. Należy pamiętać, że w medytacji koncentrujemy się na tym, co w danym momencie odczuwamy. Warto spędzić trochę czasu przed rozpoczęciem medytacji siadając i rozluźniając się. Także łagodne ćwiczenia rozciągające lub lekka gimnastyka mogą nam w tym pomóc.

Medytacja relaksacyjna

Usiądź wygodnie z wyprostowanym kręgosłupem lub połóż się na równym podłożu. Obserwuj całe ciało; zwróć uwagę na miejsca, które są szczególnie napięte.

Odliczaj w myślach od 20 do 1 w porządku malejącym. Takie liczenia zwiększa koncentrację. Kieruj uwagę na poszczególne rejony ciała, wysyłając tam energię swoich myśli. Na przykład wpierw skoncentruj się na prawej nodze i powtarzaj w myśli sugestię: "rozluźniam prawą nogę, rozluźniam moją prawą nogę, moja prawa noga rozluźnia się, rozluźnia się, staje się ciężka, coraz cięższa, coraz cięższa, coraz cięższa..., moja prawa noga jest tak ciężka, że nie mógłbym jej teraz podnieść, gdyż zupełnie rozluźniłem ją siłą mego umysłu".

Następnie przez chwilę wczuwaj się w prawą nogę, nie powtarzając żadnej sugestii, a tylko próbuj odczuwać doznania w niej się pojawiające.

Powtarzaj całą procedurę kolejno ze wszystkimi częściami ciała: z lewą nogą, z prawą ręką, lewą ręką, z mięśniami pośladków, bioder i brzucha, z mięśniami pleców, szyi, a na końcu z mięśniami twarzy. Za każdym razem najpierw przykuj uwagę do wybranej części ciała, potem, powtarzaj sugestię (niczym mantrę) o tym, że wybrana część ciała rozluźnia się i staje się ciężką.

Niech działa podświadomość

Ponieważ technika ta działa poprzez dotarcie do mechanizmów podświadomości, więc nie staraj się na siłę rozluźnić mięśni. Powtarzaj to prawie obojętnie, będąc przekonanym, że efekt pojawi się pod wpływem powtarzania myśli.

Wszystkie myśli, które przez pewien czas powtarzamy, docierają do naszej podświadomości, z tym że zazwyczaj dzieje się to przypadkowo i bez naszej wiedzy. Tutaj, w tym ćwiczeniu, wykorzystujemy ten mechanizm świadomie.

Po paru minutach powtarzania sugestii odnośnie każdej części ciała, przez chwilę w milczeniu obserwuj doznania pojawiające się w tych miejscach.

Ważna jest zarówno myśl świadomie pojawiająca się w umyśle, jak i wewnętrzna cisza, pozwalająca zauważyć nam, co się dzieje. Przypomina to sytuację w filharmonii - oprócz dźwięków instrumentów, istotna jest też cisza, by móc napawać się pięknem brzmienia.

Był to przykład medytacji relaksacyjnej opartej głównie na rozluźnieniu mięśni (układu motorycznego). Warto dodać, że relaksacja może sięgać jeszcze głębiej. Kolejnym krokiem po rozluźnieniu mięśni całego ciała, jest rozluźnienie tzw. napięć wegetatywnych (np. organów układu trawiennego).

Moja ręka staje się ciepła

Mówimy wówczas o większym rozluźnieniu napięcia emocjonalnego. Wiele form nerwicy emocjonalnej spowodowane jest przez napięcie układu trawiennego, oddechowego i układu krążenia. Rozluźnienie takie osiąga się m.in. poprzez stosowanie sugestii dotyczącej ciepła w organizmie (typu: "rozluźniam moją rękę, moja ręka staje się ciepła, coraz bardziej ciepła, jest bardzo ciepła. Moja prawa lewa ręka jest bardzo ciepła").

Gdy połączymy w jedno relaksację medytacyjną mięśni (sugestia ciężaru ciała) i relaksację napięć układów wewnętrznych i emocjonalnych (sugestia ciepła), możemy osiągnąć tzw. stan medytacji mentalnej. Wówczas dopiero medytacja nabiera wyższego poziomu, podczas którego odpoczywa nie tylko ciało, ale też psychika.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie