Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mentoring niewykorzystany kapitał polskich firm

Józef Lonczak
E–learning - nauczanie na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu.
E–learning - nauczanie na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu.
Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym w styczniu i lutym br. przeprowadził badania wśród 16 polskich firm w zakresie szeroko rozumianego e-learningu i mentoringu.

 

Pytania dotyczyły m.in. wewnętrznej komunikacji, wymiany wiedzy wewnątrz organizacji, posiadanej infrastruktury i motywacji do obejmowania roli mentora.

Jak przekazać wiedzę młodszym

Przedstawicieli firm poproszono o wskazanie metod przekazywania wiedzy młodszym pracownikom przez starszych. Okazało się, że najczęstszą formą przekazywania wiedzy jest tutoring i szkolenia, stosowane w ponad 80 proc. badanych firm. Dosyć często stosowane są także bazy danych. Bardzo rzadko natomiast wykorzystywany jest e-learning, który obecnie stosuje tylko jedna z badanych firm.

Przykłady uczą

Jednocześnie, badane osoby przyznały, że wiedzę wynikającą z wieloletniego doświadczenia zawodowego i nieszablonowych rozwiązań problemów można efektywnie przekazywać jedynie metodą bezpośredniej współpracy i kształcenia osób młodszych przez osoby starsze na codzień, poprzez konkretne rozwiązywanie problemów, odpowiedzi na pytania i obserwacji zachowań.

Skuteczny mentoring

Tak, więc najlepszym sposobem na przepływ unikalnej wiedzy wewnątrz firm jest mentoring. W świetle tych obserwacji nie dziwi fakt, że niemal połowa badanych firm (7) deklarowała stosowanie mentoringu, zazwyczaj jednak mając na myśli nieformalne procesy transferu wiedzy. Jednak tylko trzy osoby – jedna z firmy małej i dwie osoby z firm dużych - przyznały, że ich przedsiębiorstwa posiadają wdrożony formalny program mentoringu.

Liczy się doświadczenie

Co ciekawe nie odnotowano żadnego wskazania w grupie firm średnich. Wszyscy respondenci z firm, w których funkcjonują procesy mentoringu, są zadowoleni z wprowadzonych procedur dzięki którym, jak wskazują, nowi pracownicy szybko przyswajają nową wiedzę i zasady panujące w firmie oraz zyskują wiedzę niedostępną na żadnym szkoleniu, zarówno w zakresie doświadczeń zawodowych, jak i osobistych.

Wskaźniki sukcesu a kultura organizacyjna firmy

 

Badani menedżerowie wyróżnili kilka wskaźników związanych z kulturą organizacyjną firmy, których osiągnięcie jest niezbędne dla zorganizowania efektywnego przepływu wiedzy wewnątrz ich firm. Są to:

• otwartość i przejrzystość działań w firmie

• dobry klimat pracy, wzajemne poszanowanie

• zapewnienie niezbędnego czasu na wymianę wiedzy

• cierpliwość obu stron

• zadowolenie starszych pracowników z jakości pracy w firmie, lojalność wobec firmy

• identyfikowanie i wspieranie młodych pracowników, którzy chcą się związać z firmą na długi czas

• zapewnienie możliwości wymiany wiedzy pomiędzy starszymi i młodszymi pracownikami poprzez szczegółowe wyjaśnienia i indywidualne nagradzanie osiągnięć obu stron

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24