Miasto liczy na dofinansowanie budowy rzeszowskiej Wisłokostrady

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Mosty Katowice
Obok południowej obwodnicy miasta Wisłokostrada ma być najważniejszym, nowym połączeniem drogowym w Rzeszowie. Dwupasmowa trasa połączy skrzyżowanie alei Rejtana i ulicy Lwowskiej z ulicą Ciepłowniczą, a stąd kierowcy dojadą do ulicy Lubelskiej.

Przebieg Wisłokostrady specjaliści analizujący ruch drogowy w mieście nakreślili wiele lat temu. Już podczas realizacji pierwszego etapu tzw. programu transportowego Rzeszowa wskazywano, że to właśnie ta droga, obok połączenia ul. Rzecha z Lubelską jest jednym z najistotniejszych brakujących ogniw układu drogowego miasta.

Nową trasę z mostem im. Tadeusza Mazowieckiego udało się zrealizować. Teraz przyszedł czas na budowę Wisłokostrady.

Można przebudować most

Jak informuje Urząd Miasta Rzeszowa, do Miejskiego Zarządu Dróg wpłynęła właśnie decyzja zezwalająca na realizację kolejnej części tej inwestycji. Chodzi o przebudowę skrzyżowania ulic Siemieńskiego i Generała Maczka oraz budowę drugiej nitki przy moście Załęskim. Wcześniej miasto uzyskało pozwolenia na budowę dwupasmowej drogi od skrzyżowaniu ulicy Lwowskiej z aleją Rejtana, do ulicy Ciepłowniczej, z którą nowa trasa zostanie połączona rondem.

Na razie gotowy jest tylko około 500-metrowy fragment jednej nitki Wisłokostrady, który służy jako dojazd do targowiska w rejonie Wisłoka (ulica Dworaka). Od jego zakończenia, do ulicy Ciepłowniczej trzeba dobudować dwie nowe jezdnie na długości około 800 metrów. Przy całej trasie zaprojektowano chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie. Ważną częścią trasy będzie most przez rzekę Młynówka a także wiadukt nad linią kolejową Kraków-Medyka.

- Realizacja tych ważnych zadań pozwoli na odciążenie z ruchu samochodowego ronda Pobitno a także śródmieścia - al. Piłsudskiego oraz wiaduktu Tarnobrzeskiego – mówi Marek Bajdak, pełniący funkcję Prezydenta Rzeszowa.

Potrzeba dofinansowania

Szacunkowy koszt budowy całej trasy to aż 140 milionów złotych, czyli prawie połowa rocznego budżetu miasta na inwestycje. Dlatego jeszcze w ubiegłym roku służby ówczesnego prezydenta, Tadeusza Ferenca złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji pieniędzmi z Krajowego Planu Odbudowy.

Zielone światło dla Rzeszowa do rozbudowy mostu Załęskiego [...

Jak przekonuje radna PO Jolanta Kaźmierczak, rzewodnicząca Komisji Inwestycji i Pozyskiwania Funduszy Unijnych Rady Miasta Rzeszowa, budowa trasy to priorytet.

- Ta droga pozwoli szybko dostać się z alei Rejtana w rejon Baranówki, a także na Staromieście. Kierowcy nie będą musieli już wjeżdżać do centrum miasta, co z pewnością odciąży drogi w śródmieściu. Budowa Wisłokostrady to dla miasta priorytet, liczymy, że uda się na nią dostać wysokie dofinansowanie. Wówczas będziemy mogli od razu zapisać do budżetu miasta pieniądze na wkład własny w tę inwestycję – mówi Jolanta Kaźmierczak.

Krajowy Plan Odbudowy to także nadzieja na budowę południowej obwodnicy miasta, której koszt szacuje się na około 450-500 mln zł. Wniosek o jej dofinansowanie także został już złożony, a miejscy radni zarezerwowali w budżecie miasta około 110 mln zł na wykup nieruchomości niezbędnych do wybudowania trasy. Obwodnica pomiędzy ulicą Żołnierzy IX Dywizji Piechoty i aleją Sikorskiego. Po drodze zaplanowano budowę mostu przez Wisłok.

Chcemy zwężania ulic w centrach miast

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie