reklama

Mimo krytyki Rzeszów nie zrezygnuje z budowy kolejnych buspasów

#Bartosz GubernatZaktualizowano 
Ireneusz Dzieszko i Janusz Korwin-Mikke przeciwko buspasom protestowali w Rzeszowie we wtorek.
Ireneusz Dzieszko i Janusz Korwin-Mikke przeciwko buspasom protestowali w Rzeszowie we wtorek. Krzysztof Łokaj
Mimo krytyki ze strony kierowców, a także Janusza Korwin-Mikkego, Rzeszów nie zrezygnuje z budowy kolejnych buspasów. - Są tylko częścią naszego potężnego projektu, który w całej Europie zbiera bardzo dobre recenzje - przekonują władze miasta.

Inwestycje w transport za ponad 400 milionów

Inwestycje w transport za ponad 400 milionów

Unijny program miasto ma zrealizować do 2015 roku. Na kwotę ponad 400 mln zł składa się m.in. zakup 80 nowych autobusów, przebudowa głównych ulic i skrzyżowań oraz zakup elektronicznych systemów informacji pasażerskiej i sterowania ruchem w Rzeszowie. W ramach programu nowe buspasy powstaną m.in. na ul. Lisa Kuli, Marszałkowskiej, oraz al. Cieplińskiego i Piłsudskiego.

Zamieszanie wokół budowy buspasów w Rzeszowie trwa od maja ubiegłego roku. Na zlecenie Urzędu Miasta drogowcy namalowali wówczas ich pierwsze, testowe odcinki na al. Sikorskiego.

Początkowo buspasy nie przeszkadzały w ruchu, bo obowiązywały tylko tu, gdzie aleja ma po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Działacze nie odpuszczają

Kiedy władze Rzeszowa kazały przedłużyć je aż do ul. Robotniczej, w mieście wybuchał wielka awantura. Kierowcy narzekali, że w ten sposób zwężono im jezdnię, kumulując ruch prywatnych samochodów tylko na dwóch pasach (po jednym w każdym kierunku).

Wówczas do walki z buspasami przystąpili działacze Prawicy Podkarpackiej, którzy twierdzili, ze namalowano je bezprawnie. Kolejne kontrole dokumentów nie potwierdziły tych informacji.

Wczoraj do walki z buspasami włączył się znany polityk, Janusz Korwin-Mikke. Do Rzeszowa zaprosił go Ireneusz Dzieszko, jeden z liderów Prawicy Podkarpackiej.

- Takie inwestycje pokazują, jak szkodliwe jest wcielenie Polski do UE. Wspólnota daje pieniądze, a my wydajemy je na bezsensowne inwestycje, jak wprowadzenie homoseksualizmu w szkołach czy właśnie takie buspasy.

Ich jedyny cel to pogrążenie obywatela. Żeby wił się jak sardynka w autobusie, zamiast wygodnie siedzieć w samochodzie - krytykuje Korwin-Mikke, który wspólnie z Ireneuszem Dzieszko ostentacyjnie jeździł samochodem po buspasie.

Miasto pewne swego

Urzędnicy z rzeszowskiego ratusza z krytyką się nie zgadzają.

- To część dużego programu, składającego się z wielu inwestycji. Same buspasy oczywiście nie miałyby sensu, ale specjaliści prowadzili mnóstwo badań i dowiedli, że dzięki całemu programowi ruch w mieście będzie płynniejszy - tłumaczy Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Podobnego zdania są eksperci unijnej inicjatywy Jaspers, opiniującej projekty dofinansowane z kasy wspólnoty. Do ratusza dotarła właśnie ich opinia na temat założeń rzeszowskiego programu transportowego.

- Nie mają do niego żadnych zastrzeżeń. To dla nas podwójnie dobra informacja. Po pierwsze potwierdza słuszność założeń, jakie wypracowaliśmy wspólnie z fachowcami od analiz i planowania ruchu drogowego. Po drugie - to kolejny krok w kierunku pozyskania 75 milionów euro dofinansowania naszych inwestycji - mówi Stanisława Bęben, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

Decyzja za pół roku

Teraz dokumentację programu transportowego dokładnie przeanalizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Za ok. 2-3 miesiące przekaże ją do akceptacji Komisji Europejskiej, która podejmie w kwestii dofinansowania ostateczną decyzję. Zajmie jej to kolejne 3-4 miesiące.

Dofinansowanie jest praktycznie pewne, ponieważ wszelkie założenia i szczegóły projektu były na bieżąco konsultowane z urzędami przyznającymi pieniądze. Przetargi na wszystkie inwestycje zostały już ogłoszone, część inwestycji jest już realizowana.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

v
vojteg

Tak kurva jeszcze tylko zablokować jeden pas i do roboty trzeba będzie wyjeżdżać o 13, żeby potem pokonać całe miasto!
Co za durne pomysły, jak to ma upłynnić ruch?
Tyle co jest aut w godzinach szczytu...
Poj3bany kraj poj3bany świat - już od najniższych szczebli...

c
chyba mam dosc

zamiast budowac wiadukty drogi mosty to komuch wali jakies bus pasy ,jak do teraz wszytko co mowil to jedna wielka sciema mialy byc cuda prezne miasto dwupietrowe ronda, podwieszana kolejka mialem zapitalac na miasto a jest masakryczny dworzec tory przez centrum miasta ani jednej kaskady i makabryczne budowle rycha w zyciu nie widzialem tak zmarnowanego czasu

M
MarceL1977

Ja moze z innej beczki.Czy widzicie tego Chlodnickiego RZECZNIKA PREZYDENTA.Jak to to wyglada?nieogolony, brudny wlosy tluste.komrpomitacja!!!jak mozna takiego dzika wystawic na widok publiczny?tonaprawde zenujace, jak widze tego czlowieka to mi niedobrze!
A co do buspasow.mysle ze najwyzszy czas wyjechac na ulice i zablokowac ten urzad prezydencki w czasie jak beda konczyc praceczyli za 5minut godzina 15:00
Tydzienm takiej blokady dzien w dzien i moze zrozumieja ci idioci co szykuja ludziom, ktorzy notabene ich wybrali!czas podniesc glowe i skonczyc z tym gnojeniem nas przez tych impretynentow!!!!

I
Ignac

Urzędnikom myślenie szkodzi, a kreowanie jest sprzeczne z ich naturą. Gdyby tylko korzystali z danych im narządów (wzrok podparty umiejętnością czytania),a nie starali się dręczyć ich śladowej inteligencji byłaby szansa na optymalne rozwiązania. Podpowiadam by zastosować zamiast BUC PASÓW analogiczne rozwiązania do tych, które przyjęli Austryjacy przy poruszaniu się autostradą gdzie mamy 2 pasy i musimy gwarantować wolny przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Warto również wymusić na kierowacach przestrzeganie prawa nakazującego poruszniem się prawą stroną jezdni (prawym pasem)- pas lewy staje się pasem manewrowym i miejscem dla autobusów, pojazdów uprzywilejowanych.

K
Kierowca

Małe pytanko.

Po co zatrudniać kolejne firmy do oceny naszej komunikacji?
Przecież kierowcy na codzień poruszający sie po mieście skarbnica wiedzy.

Pierwszy z brzegu przykład:
Puszczono ruch ulica przemysłową, ale nikt nie pomyślał o zmianie ustawienia świateł na skrzyżowaniu Przemysłowa-Handlowa. Samochody skręcające z Przemysłowej w kierunku Krakowa(a jest ich coraz wiecej) muszą przepuszczać pojazdy z Handlowej. Czy nie można zastosować takiego ustawienia jak na skrzyżowaniu Podkarpacka-Obwodnica ??

Nie. Bo żadna firma doradcza jeszcze tego nie opisała.

p
p.h

pracuje na terenie Rzeszowa jako przedstawiciel handlowy mam okolo 70 kontrachentow pewnie przesiade sie na rower zadowolony BUC PAS

R
Rzeszowianka

kto na niego głosował, ten głosował...
A propos tych "zachwytów unijnych ekspertów", to oni nawet pewnie nie wiedzą, gdzie Rzeszów leży i że u nas nie ma warunków na tworzenie buspasów, bo nie ma opcji poszerzenia np. ul. Piłsudskiego, która korkuje się nawet przy dwóch pasach, po odjęciu jednego i uruchomieniu jeszcze tego "molocha" koło ronda, koszmar motoryzacyjny się nasili, a ludzie i tak się do MPK nie przesiądą, patrząc na to jakie jaja się dzieją z tymi autobusami i MPK.

w
wojtek g

Do sk.......na czy Ferenc wybrany jest przez nas i nam ma służyc a nie my jemu,jeśli dalej będzie robił to co chce wywizmy starego na taczkach tym jego BUC PASEM.

j
ja

Nie nazywajcie tego "BUDOWĄ"! Żadne buspasy nie sa w Rzeszowie budowane. To co się wyprawia to zwykłe utrudnianie życia ludziom bo w Rzszowie buspasy sa ZDBĘDNE. Wystarczą nowe autobusy, rozsądne rozkłady jazdy, kierowca nie cham-burak i OPŁACALNE dla mieszkańca miasta ceny biletów.

M
Marian Paździoch

po pierwsze po kiego hooya było wpisywać do projektu te bucpasy, bez planów poszerzania ulic? przecież to oczywiste że kiedy zabierze się jeden z dwóch pasów, korki i spotęgują. po drugie śmieszni jesteście twierdząc że wasz program zbiera super recenzje w europie. wiecie gdzie europa ma wasz program? nawet w doopie go nie ma. europa ma mnóstwo innych - setki, tysiące - spraw i problemów, by zachwalać rzeszowski program. po trzecie jak komunikacja w rzeszowie będzie chociaż w 10% tak sprawna jak w londynie, to wtedy pogadamy towarzyszu ferenc

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3