reklama

Modernizacja bazy LPR w Sanoku kosztowała ponad 6 mln zł

Dorota MękarskaZaktualizowano 
Marian Struś
Jako pierwsza w Polsce została oddana do użytku zmodernizowana baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Sanoku. Jej remont kosztował ponad 6 mln zł.

Inwestycję zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, który oprócz bazy w Sanoku obejmie jeszcze 9 innych baz i jedną Stację Obsługi Technicznej.

Jednakże nie należy zapomnieć o tym, że drogę do tej inwestycji otworzyło przekazanie w 2007 roku przez powiat sanocki na rzecz LPR działki, budynku socjalnego i hangaru. Dzięki temu LPR mogło starać się o unijne dofinansowanie ambitnych zamierzeń. W przypadku modernizacji Sanockiej bazy wyniosło ono około 5,3 mln zł. Pozostałą kwotę przekazało Ministerstwo Zdrowia.

50-letnia baza perełką w Polsce

Prace remontowe ruszyły w 2011 r. Prace wykonywała rzeszowska firma Ecores. Baza na Białej Górze, której oficjalna nazwa brzmi Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego w Sanoku przeszła diametralną przemianę. Liczące pół wieku lotnisko sanitarne należy obecnie do najnowocześniejszych w Polsce.

W ramach prac przebudowano i gruntownie odnowiono pomieszczenia socjalno - operacyjne oraz hangar, wybudowano stację paliw oraz płytę postojową dla śmigłowca Eurocopter EC135. Największy jednak podziw sanoczan, którzy z uwagą przyglądają się wszystkim zmianom na lotnisku sanitarnym, budzi zainstalowanie platformy przestawiającej maszynę z hangaru na płytę postojowo-startową.

Dzięki platformie śmigłowiec jest szybko i bezpiecznie przesuwany, bez konieczności używania ciągnika, albo jak to nierzadko bywało, siły fizycznej. Drzwi do hangaru zamykane są na pilota.

Dla śmigłowca i ludzi

Centralnym punktem bazy jest hangar, który niegdyś przedstawiał obraz nędzy i rozpaczy, a warunki pracy nie należały w nim do najłatwiejszych, bo tynk sypał się na głowę, a mróz dawał się we znaki. Obecnie jego wnętrze jest ogrzewane.

To nie tylko pozwoli pracować obsłudze zimą w pokojowej temperaturze, ale również zapewni odpowiednie garażowanie maszynie, która bądź, co bądź warta jest ponad 20 mln zł.

Hangarowi towarzyszy pomieszczenie operacyjne. Dzięki przewiązce bezpośrednio z hangaru można przejść do budynku socjalnego, w którym znajdują się jedno i dwuosobowe pokoje. Mieści się w nim również świetlica z aneksem kuchennym.

Samo lądowisko jest ogrodzone i oświetlone. Śmigłowiec może lądować na nim nawet po zmroku.

Wprowadzane sukcesywnie zmiany w LPR, dotyczące nie tylko przebudowy baz, ale również zakończonej wymiany wysłużonych Mi-2, spowodowały, że rośnie rola transportu lotniczego w ratownictwie. W 2011 roku LPR zrealizował rekordową do tej pory liczbę lotów. Do samych wypadków i nagłych zachorowań, nie licząc transportów do szpitali, prawie 7 tysięcy razy podnoszono maszyny w powietrze.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3