Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Motoszybowiec AOS-71 już po testach w powietrzu

Beata Terczyńska
Dalsze próby w locie motoszybowca prowadzone będą wiosną.
Dalsze próby w locie motoszybowca prowadzone będą wiosną. archiwum politechniki
Motoszybowiec skonstruowany przez naukowców z Politechniki Rzeszowskiej i Warszawskiej przeszedł próby lotu na lotnisku w Mielcu.

Za sterem prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym AOS-71 usiadł pilot doświadczalny Bogusław Mrozek.

- AOS-71, to pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce , a jeden z nielicznych na świecie - mówi Aleksander Taradajko, rzecznik PRz. - Ma wygodną i obszerną kabinę, ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewiele wazy. Innowacyjne jest rozmieszczenie miejsc dla pilotów.

Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca są jedno za drugim, a w AOS - 71 - ustawione obok siebie.

AOS-71 może służyć do szkolenia podstawowego pilotów, nauki podstaw akrobacji, startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów. Dla twórców najważniejsze jednak było skonstruowanie motoszybowca - laboratorium lotniczego, które można wykorzystywać do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.

7 lat temu w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej powstało Międzyuczelniane Wielofunkcyjne Lotnicze Laboratorium Naukowo-Badawcze, w którym miały być prowadzone badania naukowe szybowców, m. in. w locie.

- Jednakże w Polsce nie było dotąd urządzenia, na którym takie badania mogłyby być przeprowadzane. Stąd pomysł skonstruowania motoszybowca AOS-71 - tłumaczy A. Taradajko.

Nazwa AOS odnosi się właśnie do Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Zasugerował ją pilot gen. Tadeusz Góra (1918-2010) - patron Bezmiechowej. Cyfra 7 oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej (w programie ULS "Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce" prowadzonym tu od 1978 r.), a cyfra 1 - pierwszą konstrukcję rzeszowskiej uczelni.
Projekt kosztował 10,5 mln zł. Pieniądze dało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z programu "Inicjatywa Technologiczna". Pracami zajmuje się 60 - osobowy zespół studentów i pracowników wydz. budowy maszyn i lotnictwa PRz oraz wydz. mechanicznego, energetyki i lotnictwa PW.

Dane motoszybowca
Powierzchnia nośna - 15,8 m kw.
Maksymalna masa w locie - 550 kg
Masa własna - 350 kg
Masa ładunku w kabinie - 200 kg
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Prędkość minimalna - 68 km/h
Opadanie minimalne - 0,8 m/s
Napęd - silnik synchroniczny trójfazowy Sineton A37K015

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24