Motoszybowiec AOS-H2 już po testach na pasie startowym Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej w Jasionce [ZDJĘCIA]

Beata Terczyńska/ mat. prasowe PRZ i AGH
Pierwszy statek powietrzny w Polsce, wykorzystujący ogniwa wodorowe do zasilania napędu elektrycznego, motoszybowiec AOS-H2 przeszedł pomyślnie próby techniczne na lotnisku OKL Politechniki Rzeszowskiej w Jasionce.

Motoszybowiec zasilany ogniwem wodorowym AOS-H2 powstał na Politechnice Rzeszowskiej. Pomysł naukowców zrealizowano we współpracy z Politechniką Warszawską, Akademią Górniczo - Hutniczą w Krakowie i Zakładem Szybowcowym w Jeżowie. Kierownikiem projektu jest prof. Marek Orkisz, kierownik Katedry Samolotów i Silników Lotniczych PRz.

Innowacyjność projektu polega na wykorzystaniu dwóch ekologicznych źródeł zasilających silnik elektryczny wraz ze śmigłem: generatora paliwowego i baterii elektrochemicznej. Efektem spalania wodoru jest woda (wyprowadzana na zewnątrz kadłuba) i energia elektryczna dostarczana do silnika elektrycznego.

Te źródła energii zostały ze sobą sprzężone unikalnym zespołem zarządzającym energią na pokładzie motoszybowca, jednocześnie odpowiedzialnym za sterowanie całym motoszybowcem.

Czytaj także

Generator paliwowy zbudowany został na Wydziale Energetyki i Paliw Akademii Górniczo Hutniczej. Bateria została stworzona specjalnie na potrzeby motoszybowca w polskiej firmie według wymogów określonych w projekcie, przy spełnieniu całego szeregu norm i ograniczeń lotniczych.

- Szybowiec z napędem wodorowym jest oszczędny i przyjazny środowisku. Produktem pracy generatora z ogniwami paliwowymi na wodór jest elektryczność, woda oraz ciepło odpadowe

- tłumaczy prof. Magdalena Dudek z Wydziału Energetyki i Paliw AGH.

Dodaje, że w przypadku zastosowań lotniczych możliwe jest wykorzystanie ciepła odpadowego na różne sposoby, np. do ogrzania kabiny pilota. Wykorzystanie takiego napędu wydłuża także czas lotu szybowca w porównaniu do innych źródeł energii, np. baterii elektrycznych.

Czytaj także

Układ sterowania i zarządzania energią to z kolei dzieło pracowników naukowych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Całość została zintegrowana i przebadana w Politechnice Rzeszowskiej, której pracownicy byli pomysłodawcami i wykonawcami projektu.

To właśnie na lotnisku OKL PRz przeprowadzone zostały próby mobilne (jeszcze nie w locie), które wykazały poprawność działania całego statku powietrznego. Były to pierwsze w Polsce testy motoszybowca zasilanego wodorem z ogniwami paliwowymi.
Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie.


Zobacz też: Rozmowa z Rafałem Milczarskim, prezesem PLL LOT, podczas Kongresu 590

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Projekt motoszybowca AOS-H2 powstał w Politechnice Warszawskiej w tym samym zespole co zaprojektował i zbudował AOS-71, natomiast płatowiec został zbudowany w Zakładzie Szybowcowym w Jeżowie Sudeckim u Pana Henryka Mynarskiego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NASZA UCZELNIA NIGDY NIE ZBUDOWAŁA ŻADNEGO MOTOSZYBOWCA!!! Jak zwykle, ciężko przychodzi pisanie prawdy…

G
Gość

poczeka 5 lat - nie będzie nadziei. Pomysł się sprzeda za czapkę śliwek, a wtedy powstaną w ciągu 24h regulacje.

G
Gość
25 lutego, 16:26, Romek:

"Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie."

Prędzej ten motoszybowiec zgnije niż doczeka powstania stosownych przepisów! Tak na marginesie. Ile to wspaniałych rzeczy mogłoby powstać w Polsce, gdyby nie to, że najpierw to ruscy trzymali nas za "pysk" a teraz eurokołchoz i durne przzepisy?

100 procent racji!

R
Romek

"Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie."

Prędzej ten motoszybowiec zgnije niż doczeka powstania stosownych przepisów! Tak na marginesie. Ile to wspaniałych rzeczy mogłoby powstać w Polsce, gdyby nie to, że najpierw to ruscy trzymali nas za "pysk" a teraz eurokołchoz i durne przzepisy?

G
Gość

Czego tak "unika" ten szybowiec, że taki unikalny, może REDAKTÓR chciał napisać unikatowy?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3