Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Motoszybowiec AOS-H2 już po testach na pasie startowym Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej w Jasionce [ZDJĘCIA]

Beata Terczyńska/ mat. prasowe PRZ i AGH
Pierwszy statek powietrzny w Polsce, wykorzystujący ogniwa wodorowe do zasilania napędu elektrycznego, motoszybowiec AOS-H2 przeszedł pomyślnie próby techniczne na lotnisku OKL Politechniki Rzeszowskiej w Jasionce.

Motoszybowiec zasilany ogniwem wodorowym AOS-H2 powstał na Politechnice Rzeszowskiej. Pomysł naukowców zrealizowano we współpracy z Politechniką Warszawską, Akademią Górniczo - Hutniczą w Krakowie i Zakładem Szybowcowym w Jeżowie. Kierownikiem projektu jest prof. Marek Orkisz, kierownik Katedry Samolotów i Silników Lotniczych PRz.

Innowacyjność projektu polega na wykorzystaniu dwóch ekologicznych źródeł zasilających silnik elektryczny wraz ze śmigłem: generatora paliwowego i baterii elektrochemicznej. Efektem spalania wodoru jest woda (wyprowadzana na zewnątrz kadłuba) i energia elektryczna dostarczana do silnika elektrycznego.

Te źródła energii zostały ze sobą sprzężone unikalnym zespołem zarządzającym energią na pokładzie motoszybowca, jednocześnie odpowiedzialnym za sterowanie całym motoszybowcem.

Generator paliwowy zbudowany został na Wydziale Energetyki i Paliw Akademii Górniczo Hutniczej. Bateria została stworzona specjalnie na potrzeby motoszybowca w polskiej firmie według wymogów określonych w projekcie, przy spełnieniu całego szeregu norm i ograniczeń lotniczych.

- Szybowiec z napędem wodorowym jest oszczędny i przyjazny środowisku. Produktem pracy generatora z ogniwami paliwowymi na wodór jest elektryczność, woda oraz ciepło odpadowe

- tłumaczy prof. Magdalena Dudek z Wydziału Energetyki i Paliw AGH.

Dodaje, że w przypadku zastosowań lotniczych możliwe jest wykorzystanie ciepła odpadowego na różne sposoby, np. do ogrzania kabiny pilota. Wykorzystanie takiego napędu wydłuża także czas lotu szybowca w porównaniu do innych źródeł energii, np. baterii elektrycznych.

Układ sterowania i zarządzania energią to z kolei dzieło pracowników naukowych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Całość została zintegrowana i przebadana w Politechnice Rzeszowskiej, której pracownicy byli pomysłodawcami i wykonawcami projektu.

To właśnie na lotnisku OKL PRz przeprowadzone zostały próby mobilne (jeszcze nie w locie), które wykazały poprawność działania całego statku powietrznego. Były to pierwsze w Polsce testy motoszybowca zasilanego wodorem z ogniwami paliwowymi.
Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie.


Zobacz też: Rozmowa z Rafałem Milczarskim, prezesem PLL LOT, podczas Kongresu 590

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24