reklama

MZK w Jarosławiu brakuje autobusów

Kamil JaworskiZaktualizowano 
- Chcemy wrócić do kursu na trasie Jarosław-Szówsko-Wiązownica - zapowiada Władysław Gruba, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Jarosławiu
- Chcemy wrócić do kursu na trasie Jarosław-Szówsko-Wiązownica - zapowiada Władysław Gruba, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Jarosławiu Kamil Jaworski
Nowy prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji, który urzęduje od lipca, chce przywrócić zlikwidowane w przeszłości kursy. Jednak flota pojazdów, jaką dysponuje, nie pozwala mu na to.

Problem dotyczy przede wszystkim linii regularnych, czyli kursów poza granice miasta. W tej chwili jarosławskie MZK ma tylko dwie takie linie: nr 2 do Pełkiń i nr 12 do przystanku Wietlin-Osada. Jeżdżą na nich dwa 25-letnie mercedesy, a właśnie te linie przynoszą spółce duże zyski.

W przypadku awarii jednego z mercedesów, do obsługi linii regularnych pozostaje jedynie rezerwowy 22-letni autosan. Jest tak dlatego, ponieważ 10 autobusów marki SOR, kupionych 6 lat temu z unijnym dofinansowaniem, obsługuje jedynie linie miejskie i nie może wyjeżdżać poza granice miasta.

Takie ograniczenie na SOR-y nakładały warunki dotacji. Na dodatek zasada, która miała obowiązywać do końca przyszłego roku, została przedłużona do końca 2018 r., ponieważ w przeszłości autobusy wyjeżdżały poza Jarosław, co wykazały kontrole Urzędu Marszałkowskiego.

Linie regularne i wynajem to czysty zysk

Kolejnym ograniczeniem „unijnych” SOR-ów jest to, że nie można ich wynająć, co też przynosiłoby duży dochód dla zakładu. - To byłby dla nas czysty zysk. Mercedesy są wolne tylko w weekendy, kiedy nie kursują linie regularne. Każdy woli jednak wynająć nowy autobus. Ale kolejne autobusy są nam potrzebne przede wszystkim do tego, żeby uruchomić linię regularną nr 5 oraz żeby mieć rezerwowy pojazd w przypadku awarii. Teraz zdarza się tak, że nasi mechanicy muszą pracować w nocy, żeby kurs nie był następnego dnia zawieszony - wyjaśnia prezes MZK Władysław Gruba.

Sytuacja finansowa, którą nowy prezes zastał w spółce nie była dobra. Strata 1,2 mln zł, nadal spłacany kredyt za wkład własny do zakupu SOR-ów (do końca 2017r.) i debet na bieżące wydatki. - Musimy uruchomić linię nr 5, którą dziennie jeździło 1,5 tys osób i mamy sygnały, że jest taka potrzeba. Ta linia przynosiła spore dochody – mówi Władysław Gruba.

Pytany o konkurencję ze strony prywatnych przewoźników mówi, że linie 2 i 12 radzą sobie dobrze, również dzięki dużej ilości wykupionych biletów miesięcznych, a MZK jest postrzegany jako solidny przewoźnik. Prezes planuje też uruchomienie nowego kursu w mieście. - Gdybyśmy mieli więcej autobusów, moglibyśmy uruchomić też dodatkowy kurs linii "0", przed godz. 5 rano z PZZ. Mamy sygnały, że wiele osób nie ma jak dojechać stamtąd na dworzec, na najwcześniejsze pociągi do Rzeszowa - dodaje.

Kolejny problem ze starymi autobusami, pojawi się od lipca przyszłego roku.

- Każdy autobus będzie musiał mieć podjazd dla osób niepełnosprawnych - mówi Władysław Gruba. - W mercedesach mamy szerokie drzwi, powyżej 1 m. Przeróbki postaramy się zrobić jak najszybciej, ale w autosanie już tego nie zrobimy. Może być taka sytuacja, że wypadną mi 3 autobusy, dlatego nie mogę czekać do ostatniej chwili - zapowiada.

Na razie prezes MZK poprosił burmistrza o pieniądze na zakup dwóch używanych autobusów. Jeden kosztuje ok. 250 tys zł. Spółka chce kupić dwa identyczne 9,5 metrowe SOR-y jak te, które jeżdżą teraz po liniach miejskich. Różnica byłaby jednak taka, że te mogłyby wyjeżdżać poza miasto i być wynajmowane. - Co prawda byłyby to autobusy używane, ale jedynie trzyletnie, więc i tak o połowę młodsze od tych SOR-ów, które jeżdżą teraz na liniach miejskich – zauważa.

Rada miasta jednomyślnie poparła uchwałę przygotowaną przez burmistrza Jarosławia o przekazaniu 200 tys. zł do MZK. Jest to jednak za mało nawet na jeden autobus. Prezes obiecał, że postara się znaleźć brakujące pieniądze na pierwszy z autobusów. Zapowiada jednak, że ze starań o zakup drugiego nie zamierza rezygnować.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3