Obowiązek posiadania karty rowerowej przez dorosłych zniesiono 1 lipca 1999 roku. Dzieci i młodzież między 10. a 18. rokiem życia nadal musiały ją mieć, i tak jest do dziś.
Młodzież zdaje egzaminy w swoich szkołach, i to za darmo. Może to robić także w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego i w ośrodkach szkolenia kierowców spełniających dodatkowe wymagania.
Zgodnie z nowym pomysłem ministerstwa, karty rowerowe można byłoby zdobyć w komisariatach policji albo właśnie w szkołach.
Swój pomysł ministerstwo uzasadnia rosnącą liczbą rowerzystów, a przez to - także zagrożeniem, jakie powodują na drogach. Jak podkreśla rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury, nie chodzi o utrudnianie życia rowerzystom, ale o zagwarantowanie im bezpieczeństwa, m.in. dzięki wymaganiu uprawnień rowerowych nawet od osób, które mają już prawo jazdy.
Rowerzyści: to powrót do PRL-u
Rowerzyści mają jednak swoje zdanie.
- To powrót do czasów PRL-u. Jeżeli posiadanie obowiązkowej karty rowerowej ma zmniejszyć liczbę wypadków, to dlaczego tak wiele jest spowodowanych przez kierowców aut, którzy mają prawo jazdy? - pyta Arkadiusz Turoń, sekretarz stowarzyszenia Rowery Rzeszów.
Jak podkreśla, posiadanie danego uprawnienia nie daje gwarancji, że liczba wypadków drogowych zmniejszy się.
- Nie ma na ten temat żadnych danych statystycznych. Jeśli idziemy w stronę kolejnych ograniczeń, to przypominam, że chodnik także jest częścią drogi publicznej, więc może niedługo piesi powinni mieć uprawnienia, bo w końcu poruszają się po drodze, nie znając przepisów - ironizuje.
119 wypadków i 228 kolizji
Inaczej problem widzą kierowcy.
- I dobrze, że wraca karta rowerowa, bo dlaczego kierowca musi mieć uprawnienia, a rowerzysta, czyli równoprawny uczestnik ruchu, już nie? Dlaczego rowerzysta nie musi mieć ubezpieczenia, dlaczego nie płaci podatku na ścieżki rowerowe? - pyta pan Krzysztof, kierowca z Rzeszowa.
Jak informuje komisarz Marta Tabasz-Rygiel, rzecznik prasowy komendanta wojewódzkiego policji w Rzeszowie, w 2015 roku na drogach województwa podkarpackiego doszło do 1701 wypadków, w których zginęło 136 osób, a 2125 zostało rannych.
Rowerzyści spowodowali w sumie 119 wypadków. Zginęło w nich 11 osób, a rany odniosło 118. Osoby jeżdżące na rowerach odpowiadały też za 228 kolizji.
Rowerzyści w wieku 10-18 lat, czyli zobowiązani do posiadania karty rowerowej, spowodowali 18 wypadków, w których rannych zostało 27 osób. Rowerzyści w tym wieku odpowiadają też za 61 kolizji. Natomiast cykliści powyżej 18. roku życia, czyli obecnie niezobowiązani do posiadania uprawnień, spowodowali 90 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 87 zostało rannych. Odpowiadają oni też za 152 kolizje.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?