Tak będziemy latać na trasie Rzeszów - Nowy Jork.
Loty transatlantyckie będą obsługiwać boeingi 767 serii 200 i 300. LOT na siedem takich maszyn w swojej flocie. Za sterami boeinga zasiada dwóch pilotów, a nad wygodą podróżnych czuwa 6-7 stewardess.
Pełna gotowość
Zanim samolot wzniesie się w powietrze, wszystko musi być dopięte na ostatni guzik. Na lotnisku w Jasionce przygotowano już miejsce do składowania żywności. Jedzenie trzeba odpowiednio ułożyć na paletach, owinąć folią i siatką zabezpieczającą. Gotowy jest także magazyn podstawowych części zamiennych dla boeinga 767 i pomieszczenia socjalne dla mechaników. Samolot przylatujący z USA przejdzie w Jasionce dokładny przegląd. Personel został gruntownie przeszkolony pod każdym względem.
- Przy lotach transatlantyckich nie ma mowy o błędach - mówi Wiesław Mardosz, szef rzeszowskiego lotniska. - Praca przy obsłudze takiego samolotu zaczyna się niemal tuż po wylądowaniu i trwa do samego odlotu.
Do odprawy, proszę!
W czasie, gdy uzupełniane będzie paliwo i posiłki, w terminalu będzie trwała odprawa. Pasażerowie muszą się zgłosić co najmniej 2 godz. przed odlotem. Wejście do terminalu mają jedynie osoby z biletami.
Start transatlantyku będzie prawdziwym sprawdzianem dla służb mundurowych. W krótkim czasie muszą odprawić ponad 200 pasażerów.
Aby usprawnić ruch na rzeszowskim lotnisku, zdecydowano się rozdzielić halę przylotów z odlotami. Pasażerowie przylatujący z Ameryki będą kierowani do specjalnie wybudowanego w tym celu kontenera. To tymczasowe rozwiązanie. Według zapowiedzi władz portu, w 2009 roku będzie już oddany do użytku nowoczesny terminal, którego budowa powinna rozpocząć się we wrześniu.
Do samolotu…
Pierwsze czarterowe połączenia z Warszawy do Nowego Jorku LOT uruchomił 34 lata temu. Wówczas połączenia transatlantyckie obsługiwały samoloty Ił 62.
W niedzielę pasażerowie polecą boeingiem 767 serii 200 i 300. Różnią się długością i liczbą zabieranych na pokład pasażerów. Seria 200 ma ponad 48 metrów długości. Zabiera 202 pasażerów. Seria 300 jest o ponad 8 metrów dłuższa. Ma też o 41 miejsc więcej. W obu rozpiętość skrzydeł wynosi ponad 47 m.
Boeing 767-300 ma zasięg 11,7 tys. km. Seria 200 lata o 900 kilometrów dalej.
Pasażerowie nie odczują jednak zbytniej różnicy pomiędzy tymi maszynami. W obydwu fotele w klasie ekonomicznej mają szerokość 43 cm. Klasa biznes oferuje 3 cm więcej.
No i lecimy…
Większość osób latających dużymi samolotami chwali sobie ich wygodę.
- Regulowane i dość szerokie fotele zapewniają komfort - mówi pochodząca z Rzeszowa Aleksandra Fiołek, mieszkająca na stałe w Nowym Jorku. - Kilka tygodni temu leciałam z Nowego Jorku do Rzeszowa. Oczywiście przez Warszawę. Najgorsza w tym wszystkim jest przesiadka. Lotu małym samolotem z Warszawy nigdy dobrze nie wspominałam. Teraz będzie o wiele wygodniej.
Obiad, deser i przekąska
W czasie lotu nad oceanem pasażerowie dostaną dwa posiłki. Obiad, na który składają się: ciepłe danie, sałatka, sery, deser na słodko oraz - tuż przed lądowaniem - ciepłą przekąskę. Oczywiście serwowane będą również napoje. Do samolotu zawsze ładowane są z pewnym zapasem. Przy komplecie pasażerów, zapas jest nieco mniejszy, ponieważ ograniczona jest powierzchnia ładowna.
Nad Szkocją i Atlantykiem
Wysokość przelotu zależy od warunków pogodowych, natężenia ruchu lotniczego oraz kontrolerów lotu. Najczęściej rejsy do USA odbywają się na wysokości 10-12 km. Prędkość przelotowa boeinga 767 wynosi 852 km/h.
Trasa przelotu również jest uzależniona od warunków pogodowych i wyznaczonych korytarzy przez kontrolerów lotu. Najczęściej samoloty do Nowego Jorku przelatują nad północną Europą, Szkocją, północnym Atlantykiem, na południe od Islandii, a następnie w dół nad terytorium Kanady.
W Nowym Jorku pasażerowie wylądują po około 10 godzinach lotu. I wtedy okaże się... czy zostaniemy wpuszczeni do USA. Jak to możliwe? Otóż w Jasionce na razie nie będzie urzędował pracownik amerykańskich służb imigracyjnych. I mimo to, że w ręku mamy wizę, ostateczną decyzję podejmą służby w Nowym Jorku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?