Jakie będą tegoroczne święta Bożego Narodzenia od strony materialnej? Czy wygra zdrowy rozsądek podpowiadający konieczność oszczędzania czy też konsumpcjonizm i przygotowania świąt „na bogato” nawet na zasadzie zastaw się a pokaż się. Czy koronakryzys zmienił podejście rodaków do wydawania pieniędzy, w okresie przedświątecznym? Na to pytanie opowiada Intrum w raporcie “European Consumer Payment Report 2020”.
Przez koronawirusa spadły dochody
Raport ten jest o tyle ciekawy, bo powstał na podstawie badania przeprowadzonego w 24 krajach Europy, także w Polsce i wzięło w udział aż ponad 24 tysiące konsumentów.
Aż 45 proc. konsumentów z Polski biorących udział w badaniu Intrum zapewniło, że ich dochody zmniejszyły się w wyniki pandemii koronawirusa. Dla porównania, średnia spadku dochodów dla mieszkańców UE jest wyraźnie niższa i wynosi 35 proc.
Największy odsetek konsumentów, który spadły dochody, jest w grupie wiekowej 18-21 lat i wynosi 63 proc., a najmniejszy w przedziale wiekowym 65 lat i więcej, bo sięgający 23 proc.
Te wyniki wcale nie zaskakują ekspertów.
- Konsumenci zaraz po 20. roku życia, to osoby u progu kariery zawodowej, bardzo często bez stałego zatrudniania lub pracujące w oparciu o umowy cywilno-prawne. Niestety, gdy zaczęła się pandemia i nastąpił kryzys, ze względu na oszczędności, firmy w pierwszej kolejności zaczęły rezygnować z tych pracowników. W dodatku, młodsze osoby, w tym studenci w dużej liczbie zatrudnieni są w gastronomii, w branży rozrywkowej czy wypoczynkowej, a to one właśnie najbardziej ucierpiały w korona-kryzysie. Ten z kolei oszczędził stałe świadczenia, takie jak emerytury czy renty, dlatego osoby wieku 65+ najmniej narzekają na spadek dochodów w kończącym się pandemicznym roku – skomentował Dariusz Sikora, ekspert Intrum.
Bardziej obfite święta… w nagrodę!
Jak zmniejszone przez Covid-19 dochody polskich konsumentów przekładają się na finansowania tegorocznych świąt Bożego Narodzenia?
– Z danych zebranych przez Intrum widać wyraźnie dwie „zwalczające” się tendencje. Część konsumentów na organizację tegorocznych świąt wyda mniej pieniędzy, ale nie ma to związku z pandemią, tylko z chęcią bycia „eko”, ograniczeniem konsumpcjonizmu i dbaniem o zrównoważone wydatki. Niemała grupa traktuje Boże Narodzenie jako namiastkę „normalności” w tym trudnym roku. Tacy konsumenci nie chcą „odpuścić” sobie żadnego wydatku i są gotowi nawet zapożyczyć się na ten cel
– zauważa Dariusz Sikora, ekspert Intrum.
PRZECZYTAJ TEŻ: Gwałtownie zwiększa się liczba upadłości konsumenckich. Do końca roku może ich być nawet 12 tysięcy
- Część osób pragnie także odreagować wszystkie dotychczasowe ograniczenia. Całkiem spora liczba zatrudnionych przecież pracowała zdalnie. Także dzieci i starsi uczniowie musieli siedzieć w domu i uczyć się przez Internet. Zmienia się nasz świat i za pomocą komputera coraz więcej konsumentów robi teraz zakupy. To wygodne, klikasz, płacisz i paczka przyjeżdża do domu. Do tego trudno nie ulec skomasowanej reklamie, typu jesteś tego warty, czy to wyjątkowe święta, tylko raz w roku, niech w każdym domu zapanuje radość itp. Więc w takich sytuacjach niektórzy zapominają o ograniczeniach i pozwalają sobie na większe zakupy – tłumaczy dr Krzysztof Kaszuba, prezes rzeszowskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.
- Nawet jak brakuje na koncie pieniędzy, to nie zmniejsza apetytu niektórych konsumentów, bo zadłużają często w różnych firmach pożyczkowych, nie zważając, że koszty takiej pożyczki to nawet kilkadziesiąt procent
– ostrzega ekonomista.
Wyniki przeprowadzonego badania pokazały, że co czwarta osoba zadeklarowała, że w tym roku wyda więcej pieniędzy na Boże Narodzenie, niż powinna, by uszczęśliwić rodzinę i w ten sposób wynagrodzić bliskim ograniczenia i trudy 2020 roku.
Chętniej kupujemy rodzime produkty
Jak widać, pandemia ma tylko do pewnego stopnia wpływ na to, ile wydajemy na tegoroczne święta. Natomiast korona-kryzys wpłynął także na to, u kogo zostawimy swoje pieniądze.
Aż 62 proc. konsumentów pytanych przez Intrum przyznało, że po doświadczeniu kryzysu związanego z koronawirusem jest teraz bardziej skłonnych wspierać lokalne biznesy, niż to miało miejsce przed pandemią. Autorzy raportu przyznają, że taka postawa czyli docenianie polskich i lokalnych firm, jest jednym z niewielu jej pozytywnych skutków.
FLESZ: Boże Narodzenie on-line. Jak połączyć się z bliskimi?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?