Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na terenie gminy Nowa Sarzyna na Podkarpaciu powstanie najdłuższy w Europie tor testowy dla kolei magnetycznej

Józef Lonczak
Józef Lonczak
CIECH Sarzyna udostępni teren pod budowę toru próbnego dla kolei magnetycznej na Podkarpaciu
CIECH Sarzyna udostępni teren pod budowę toru próbnego dla kolei magnetycznej na Podkarpaciu Archiwum Nevomo
Już wkrótce rozpoczną się prace budowlane przy pełnoskalowym torze testowym na terenie gm. Nowa Sarzyna na Podkarpaciu. Tor o długości 750 m będzie najdłuższym tego typu obiektem do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej w Europie. Inicjatorzy tego nowatorskiego przedsięwzięcia, chcą, aby tor testowy koło Nowej Sarzyny był gotowy jeszcze w tym roku.

- Teren pod budowę toru dla kolei magnetycznej udostępni CIECH Sarzyna. Realizacji tej inwestycji w technologii nie tylko mało znanej w Polsce, ale również innowacyjnej w skali europejskiej podjęła się firma Nevomo (dawniej Hyper Poland). Jest to start-up opracowujący pionierską technologię magrail, umożliwiającą pojazdom osiągnięcie prędkości rzędu 550 km/h na istniejących torach

- wyjaśnia Kasia Foljanty z firmy Nevomo.

Ta technologia zrewolucjonizowałoby transport kolejowy

- Technologia Nevomo już na pierwszym etapie ma umożliwić transport ludzi i towarów z podwójną średnią prędkością w porównaniu do kolei konwencjonalnej. Możemy przystosować istniejącą infrastrukturę kolejową do prędkości 550 km na godzinę przy bardzo konkurencyjnych kosztach - dodaje Kasia Foljanty.

- Tymczasem największy polski producent środków ochrony roślin oraz spółka należąca do Grupy CIECH, podpisała właśnie umowę z Nevomo. Na jej podstawie CIECH Sarzyna udostępni spółce Nevomo teren wraz z istniejącym torem kolejowym i sąsiadującą z nim infrastrukturą oraz m.in. budynkiem biurowym i magazynem, które znajdują się na obszarze gminy Nowa Sarzyna na Podkarpaciu - tłumaczy Mirosław Kuk, rzecznik prasowy Grupy CIECH.

Testy w latach 2022-2024

- Budowa toru testowego w skali 1:1 na terenie udostępnionym przez spółkę CIECH Sarzyna to kolejny kamień milowy w rozwoju technologii magrail. Pomyślne przeprowadzenie tych testów otwiera drogę do pilotażowych wdrożeń technologii, które planowane są na lata 2022–2024. Oczekuje się, że już w 2025 roku technologia magrail będzie od strony technicznej w pełni gotowa do wprowadzenia na rynek – mówi Paweł Radziszewski, członek zarządu spółki Nevomo.

Niewątpliwą zaletą technologii magrail, korzystającej z koncepcji hyperloop (jest to koncepcyjny system magnetycznej kolei próżniowej) jest możliwość integracji z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w taborze kolejowym.

CIECH wspiera innowacyjne rozwiązania

Warto dodać, że Nevomo to finalista trzeciej edycji InCredibles czyli programu akceleracyjno-mentoringowego, stworzonego przez Sebastiana Kulczyka, którego celem jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z młodymi przedsiębiorcami.

- CIECH wspiera innowacyjne rozwiązania odpowiadające na wyzwania otaczającego nas świata. Współpraca z Nevomo wpisuje się w filozofię naszego działania, w myśl której nowoczesny i otwarty na współpracę biznes jest źródłem pozytywnych zmian dla milionów ludzi na świecie. Cieszę się, że dołożymy niewielką cegiełkę do zbudowania prawdziwie rewolucyjnej technologii w transporcie publicznym

- mówi Wojciech Babski, prezes zarządu CIECH Sarzyna.

Hyper Poland

Zespół Hyper Poland powstał w 2015 roku, a spółka została założona w 2017 roku. W tym samym roku zespół zbudował pierwszy prototyp. W październiku 2019 roku spółka zakończyła prace nad demonstratorem technologii w skali 1:5, składającym się z toru testowego o długości 48-metrów oraz pojazdu. W 2020 roku Hyper Poland przekształciło się w Nevomo. Głównymi partnerami są IDOM, Transfer Multisort Elektronik, Politechnika Warszawska, Instytut Kolejnictwa oraz inne firmy i instytucje z obszarów B+R oraz IT.

System magrail jest unikalną, technologią kolei magnetycznej, poruszającej się na istniejących torach kolejowych z prędkością 300 km/h - 550 km/h. To hybrydowe rozwiązanie pozwala na funkcjonowanie zarówno pojazdów magnetycznych jak i konwencjonalnych pociągów na tych samych liniach.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24